Mercedes-Benz i Bosch osiągnęli ważny kamień milowy na drodze do zautomatyzowanej jazdy: niemiecki Federalny Urząd ds. Transportu Samochodowego (KBA) zatwierdził ich wysoce zautomatyzowany system parkingowy do użytku w hali garażowej P6 na lotnisku w Stuttgarcie, prowadzonej przez firmę APCOA. Staje się on zatem pierwszą na świecie wysoce zautomatyzowaną funkcją parkowania bez udziału kierowcy (poziom 4. SAE), która została oficjalnie dopuszczona do komercyjnego użytku.
Postęp technologiczny w obszarze zautomatyzowanej jazdy odgrywa kluczową rolę dla przyszłości mobilności. Gdy pojazd i infrastruktura przejmą kierowanie, kierowcy będą mogli skupić się na innych rzeczach niż tracenie czasu na szukanie wolnej przestrzeni oraz manewrowanie na ciasnych parkingach.
„Pierwsze na świecie zezwolenie na korzystanie przez klientów z naszej wysoce zautomatyzowanej i autonomicznej funkcji parkowania, którą opracowaliśmy wspólnie z naszym partnerem technologicznym – firmą Bosch, pokazuje, że przywództwo w zakresie innowacji idzie w parze z hasłem „Made in Germany”. Po wprowadzeniu na rynek naszego systemu DRIVE PILOT na trzecim poziomie (SAE) wkrótce zaoferujemy system parkowania na poziomie czwartym, w postaci naszego INTELLIGENT PARK PILOT – a to wszystko jeszcze w tym roku. Pokazujemy naszym klientom w praktyce, jak technologia może ułatwić życie i pomóc zyskać cenny czas. – powiedział Markus Schäfer, członek zarządu Mercedes-Benz Group AG oraz dyrektor techniczny, odpowiedzialny za rozwój i zaopatrzenie.
Parkowanie bez udziału kierowcy stanowi kluczowy aspekt zautomatyzowanej mobilności. Wysoce zautomatyzowany system parkowania, który opracowaliśmy wspólnie z naszym partnerem – Mercedes-Benz, pokazuje, jak daleko zaszliśmy już na tej ścieżce rozwoju. Właśnie od parkowania bez kierowcy rozpocznie się codzienna zautomatyzowana jazda. Bosch od samego początku stawia na inteligencję infrastruktury w halach parkingowych. Wyznaczyliśmy już standardy w tym obszarze. W przyszłości naszym celem jest wyposażanie coraz większej liczby hal w niezbędną technologię – nasze plany na kilka najbliższych lat uwzględniają kilkaset takich obiektów na całym świecie. – powiedział dr Markus Heyn, członek zarządu firmy Bosch, prezes sektora biznesowego Mobility Solutions.
Jesteśmy bardzo zadowoleni, że wspólnie z naszymi partnerami z firm Bosch i Mercedes-Benz oraz lotniska w Stuttgarcie z sukcesem opracowaliśmy skomunikowany system umożliwiający bezkontaktowe parkowanie bez udziału kierowcy. Nasza cyfrowa platforma APCOA FLOW pozwala rezerwować miejsca, zapewnia bezkontaktowy dostęp do parkingu i automatycznie nalicza opłatę za postój. Dla naszych klientów oznacza to ogromny wzrost wygody: pewność planowania, niemal zero straconego czasu, krótkie odległości do pokonania pieszo oraz bezkontaktowy i bezgotówkowy proces parkowania. – powiedział Frank van der Sant, członek zarządu i dyrektor handlowy Grupy APCOA PARKING.
Jesteśmy dumni, że właśnie STR zostało wybrane na lotnisko dla tej światowej premiery. Projekt pokazuje, jak innowacyjny jest nasz region. Zautomatyzowane usługi parkowania bez kierowcy naprawdę zwiększają komfort naszych pasażerów, oszczędzając ich czas – zwłaszcza gdy się spieszą i chcą szybko pozostawić auto na lotnisku. – powiedział Walter Schöfer, rzecznik zarządu firmy Flughafen Stuttgart GmbH, która zarządza lotniskiem w Stuttgarcie.
Technologia parkowania bez kierowcy
Podjedź do wjazdu na parking, wysiądź z samochodu i wyślij go na wcześniej zarezerwowane miejsce parkingowe za pomocą aplikacji na smartfon – to wszystko! Usługa zautomatyzowanego parkowania nie wymaga udziału kierowcy. Auto samo pojedzie do wyznaczonego miejsca i zaparkuje. Później dokładnie w ten sam sposób wróci do miejsca odbioru. Proces ten bazuje na interakcji pomiędzy inteligentną infrastrukturą zamontowaną w garażu, dostarczoną przez firmę Bosch, oraz techniką motoryzacyjną Mercedes-Benz. Czujniki Boscha monitorują korytarz jazdy i jego otoczenie, dostarczając informacji potrzebnych do bezpiecznego prowadzenia pojazdu.
Technika w samochodzie przetwarza te informacje na manewry jazdy. W ten sposób auta mogą nawet same poruszać się po rampach i przemieszczać pomiędzy piętrami hali garażowej. A jeśli czujniki infrastruktury wykryją przeszkodę, pojazd bezpiecznie się zatrzyma. Dopiero gdy droga stanie się przejezdna, będzie kontynuować podróż na miejsce parkingowe lub do swojego kierowcy.
W 2019 r. Mercedes-Benz i Bosch uzyskały pierwsze na świecie specjalne zezwolenie na używanie zautomatyzowanego parkowania samochodu bez nadzoru człowieka, z wykorzystaniem samochodów rozwojowych, na parkingu Muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie. Obecnie wydana homologacja idzie o krok dalej – umożliwia komercyjną eksploatację prywatnych aut na parkingu P6 na lotnisku w Stuttgarcie. Podstawą homologacji jest prawo, które weszło w życie w Niemczech w lipcu 2021 r.: zezwala ono na jazdę pojazdów silnikowych bez kierowcy zgodnie z poziomem 4. SAE.
Wykorzystanie nowych przepisów na potrzeby systemu parkowania zostało zrealizowane w ramach ścisłej współpracy z niemieckim Federalnym Ministerstwem Cyfryzacji i Transportu (BMDV) oraz KBA. Dyrektywa o autonomicznej jeździe AFGBV, uchwalona przez Bundesrat 20 maja 2022 r., jasno określa kryteria niemieckiej ustawy o ruchu drogowym, które muszą spełniać pojazdy na poziomie 4. SAE.
Firmy planują stopniowo wprowadzać usługi parkowania bez udziału kierowcy w garażu APCOA P6 na lotnisku w Stuttgarcie. Od pierwszego dnia oddania obiektu do eksploatacji z nowej funkcji będą mogli skorzystać nabywcy Klasy S oraz EQS-a wyprodukowanych od lipca 2022 r., wyposażonych w aktywną usługę INTELLIGENT PARK PILOT w ramach Mercedes me connect. Po dokonaniu wcześniejszej rezerwacji w aplikacji Mercedes me kierowcy mogą zostawić pojazd w wyznaczonym miejscu.
Gdy wszyscy podróżujący wysiądą, aplikacja rozpocznie proces parkowania. System parkingowy sprawdzi, czy droga do zarezerwowanego miejsca parkingowego jest przejezdna i czy spełnione są wszystkie pozostałe wymagania techniczne. Kierowca otrzyma w aplikacji stosowne powiadomienie potwierdzające, że inteligentna infrastruktura przejęła kontrolę nad autem. Następnie może opuścić garaż. Samochód uruchomi się automatycznie i samodzielnie znajdzie drogę do miejsca parkingowego. Kiedy kierowca zechce odebrać swój wóz z garażu, może go wezwać za pomocą smartfona, a pojazd sam skieruje się do wyznaczonego obszaru odbioru.
Uwaga: SAE J3016 definiuje sześć poziomów automatyzacji prowadzenia pojazdów drogowych, od poziomu 0 do 5. Poziom 4. określa, że pojazd może samodzielnie radzić sobie we wszystkich sytuacjach drogowych w określonych warunkach (np. na parkingu) i nie jest tu wymagany kierowca. Usługa INTELLIGENT PARK PILOT oferowana w ramach Mercedes me connect będzie początkowo dostępna w Niemczech dla modeli Mercedes-Benz Klasy S Limuzyna (standard i długa) oraz Mercedes EQS, począwszy od egzemplarzy wyprodukowanych w lipcu 2022 r. i później.
Nie obejmuje ona modeli Mercedes-Maybach oraz AMG. Wkrótce z funkcji będą mogły korzystać także nabywcy Klasy S Limuzyna (standard i długiej) wyprodukowanej od grudnia 2020 r. oraz EQS-a z okresu od kwietnia 2021 r., również z wyłączeniem modeli Mercedes-Maybach i AMG. Gdy tylko usługa INTELLIGENT PARK PILOT będzie dostępna dla konkretnego pojazdu, pojawi się w menu usług aplikacji Mercedes me jako gotowa do aktywacji. Aby korzystać z usług Mercedes me connect, użytkownicy potrzebują osobistego identyfikatora Mercedes me i muszą wyrazić zgodę na warunki korzystania z odpowiednich usług.
Po wygaśnięciu początkowego okresu subskrypcji użytkownicy mogą bezpłatnie przedłużać usługi, o ile są one dostępne dla danego auta. Pierwsza aktywacja usług jest możliwa w ciągu 1 roku od pierwszej rejestracji pojazdu lub użytkowania przez klienta – w zależności od tego, co nastąpi wcześniej.