Art Branding jest wpisany w DNA Banku Pekao S.A. To właśnie za pomocą plakatu bank od lat powojennych komunikował się z klientami, jednocześnie zapisując się na kartach historii tej formy wizualnej. Niegdyś twórcy Polskiej Szkoły Plakatu, a teraz współcześni artyści: Lex Drewinski, Błażej Ostoja-Lniski oraz Kaja Renkas stworzyli plakaty, które w kreatywny sposób wychodzą biznesowi naprzeciw.
Współczesne prace, stworzone na potrzeby jubileuszu 25-lecia Bankowości Prywatnej Banku Pekao S.A., zostały uwiecznione w albumie pt. „Żubr na Wall Street”, którego premiera miała miejsce 25 stycznia w Muzeum Plakatu w warszawskim Wilanowie. Wydarzenie odbywające się w Muzeum Plakatu miało na celu podkreślenie dotychczasowych działań Banku Pekao S.A. łączących pozornie odległe od siebie tematy – biznes i sztukę.
Świat ponownie zwraca się ku sztuce, choć nie jest to już ta sama forma, którą obserwowaliśmy jeszcze dwie dekady temu. Dziś sztuka wykracza poza ściany galerii i muzeów, stara się być ogólnodostępna, chce docierać do ludzi na wszystkich możliwych płaszczyznach – zarówno realnie, jak i wirtualnie. Sztuka oddziałuje na nas poprzez plakaty na przystankach autobusowych, murale, media społecznościowe czy wirtualne rzeczywistości. Wyraża tak wiele i można zobrazować ją na tyle sposobów, że warto poeksperymentować z jej wykorzystaniem. Dlatego jako Bankowość Prywatna postanowiliśmy stworzyć coś wyjątkowego – karty Unique, projekt „Żubr na Wall Street”, plakaty w metaverse. Chcemy być pionierem rynku finansowego w szerzeniu Art Brandingu, pokazać naszym klientom inne oblicze bankowości, nadal zapisywać się na kartach historii jako mecenas sztuki. – mówi Jarosław Fuchs, wiceprezes zarządu Banku Pekao S.A., nadzorujący Pion Bankowości Prywatnej i Produktów Inwestycyjnych.
W ramach obchodów 25-lecia Bankowości Prywatnej powstały wyjątkowe projekty. Jednym z nich są karty płatnicze Unique, posiadające tokeny NFT z elementami kompozycji malarskiej Rafała Bujnowskiego. Bank Pekao S.A. jest pierwszą uniwersalną instytucją finansową, która stokenizowała sztukę, w czym pomogła firma SmartVerum.
Ponadto polscy artyści: Lex Drewinski, Błażej Ostoja-Lniski oraz Kaja Renkas stworzyli 15 jubileuszowych plakatów w ramach projektu „Żubr na Wall Street”, które będzie można oglądać na ogrodzeniu Łazienek Królewskich w Warszawie przez miesiąc od 25 stycznia br. Część z tych plakatów została umieszczona także w świecie metaverse. Zwieńczeniem wymienionych działań jest wydanie albumu okolicznościowego z jubileuszowymi pracami zaprojektowanymi przez współczesnych twórców plakatu.
Rola plakatu w budowaniu odbioru społecznego jest niezwykle ważna. Jak podkreśla Lex Drewinski, „plakat jest bodaj jedynym największym medium, nawet w sensie dosłownym, które bezpośrednio nagabuje, zaczepia, kokietuje, a bywa, że i wkurza zwykłego przechodnia na ulicy”. „Plakat często drukowany jest w dużych nakładach, co pozwala mu dotrzeć do bardzo szerokiej i zróżnicowanej rzeszy odbiorców, niekoniecznie tylko koneserów sztuki, i to właśnie jest jego ogromną siłą” – dodaje Kaja Renkas. Plakat cechuje także niezwykła zwięzłość wypowiedzi, mówi Błażej Ostoja-Lniski: „Skrótowość i błyskotliwość formy wyróżnia plakat spośród innych wypowiedzi artystycznych. Ponadto plakat jest często odpowiedzią na aktualne wydarzenia. Zatem jest zwierciadłem czasów, które komentuje.”
Jak ocenia Kaja Renkas, współpraca biznesu i sztuki daje wiele korzyści dla obydwu stron, pod warunkiem, że są one otwarte na takie działania oraz ich świadome:
Mariaż biznesu i sztuki w obecnych czasach, moim zdaniem jest niezwykle ważny. Wpływa on na rozwój technologiczny, artystyczny, kulturowy, kształtuje świadomość. Pomaga on rozwijać się nowym technologiom, ale również przybliża sztukę tradycyjną.” Błażej Ostoja-Lniski zauważa, że zarówno biznes, jak i sztuka są pewnego rodzaju kapitałem: „Sztuka to też kapitał, tyle tylko, że kulturowy. To sztuka uczy nas wrażliwości, tego co jest piękne, odróżniania dobra od zła. Dzięki tej wrażliwości zaczynamy dostrzegać, co jest cenne i godne zainwestowania naszego czasu i uwagi, ale też naszych pieniędzy.
Dlaczego artyści zdecydowali się odpowiedzieć na zaproszenie Banku Pekao S.A.? Jak tłumaczy Błażej Ostoja-Lniski, „najbardziej urzekło to, że instytucja bankowa zdecydowała się na współpracę z artystami, chcąc uczcić ważne dla siebie wydarzenie jubileuszowe poprzez promowanie sztuki. To bardzo wartościowa inicjatywa. Dodatkowo, każdy artysta miał swobodę artystycznej wypowiedzi.”
Podobne zdanie na ten temat ma Kaja Renkas, która zwróciła uwagę na: „przede wszystkim ciekawy temat, będący jednocześnie wyzwaniem stawianym przed artystą. Dążenie banku do kontynuacji tradycji Polskiej Szkoły Plakatu, otwarcie na plakat artystyczny i w końcu swoboda dana artystom w interpretacji powyższego tematu.” Zaś Lex Drewinski podkreśla, że „aby żyć i tworzyć zawsze potrzebne są środki finansowe. Tak było od zarania dziejów. Ważnym jest, żeby klient dotrzymywał kroku artyście. Był jego godnym sponsorem, niczym Luciano Benetton dla Oliviero Toscaniego. Artysta zaznacza, że mógł wywiązać się z zadania przy zachowaniu własnego stylu, „nie sprzedając swojej duszy za wszelką cenę.”
Bankowość Prywatna w Banku Pekao S.A. działa od 1 sierpnia 1997 roku, wtedy też powstało pierwsze biuro Private Banking w Warszawie. Dziś sieć obejmuje także Katowice, Kraków, Lublin, Łódź, Poznań, Rzeszów, Szczecin, Trójmiasto i Wrocław.