Podczas targów CES 2023 firma Bosch zaprezentuje kilka innowacyjnych, bazujących na czujnikach projektów w obszarze mobilności, w tym rozwiązanie RideCare, któremu stowarzyszenie branżowe CTA przyznało nagrodę Best of Innovation Award.
Czujniki są wszędzie. To one pozwalają samochodom, rowerom elektrycznym, smartfonom, urządzeniom monitorującym aktywność fizyczną czy słuchawkom śledzić ruch w ich otoczeniu. Bosch opracowuje i produkuje inteligentne czujniki, które poprawiają bezpieczeństwo i wygodę użytkowania. Z kolei wydajność czujników stale rośnie, co przekłada się także na pozytywny wpływ na środowisko. Bosch jest pionierem i liderem rynku czujników MEMS, które są jednymi z najistotniejszych i najpopularniejszych rodzajów sensorów używanych obecnie.
Produkcję czujników MEMS rozpoczęliśmy w 1995 r. W ciągu ostatnich pięciu lat wyprodukowaliśmy ich więcej niż we wszystkich poprzednich latach łącznie. – powiedziała Tanja Rückert, członek zarządu Robert Bosch GmbH, podczas wystąpienia na CES 2023 w Las Vegas.
Od momentu uruchomienia produkcji czujników MEMS 27 lat temu, spółka technologiczna wytworzyła w sumie przeszło 18 milionów komponentów tego typu. Dzisiaj w każdym samochodzie znajdują się przeciętnie 22 takie czujniki. Jak wskazuje Yole Group, instytucja specjalizująca się w badaniach rynku i konsultingu strategicznym, Bosch jest aktualnie wiodącym producentem czujników MEMS. Szacuje się, że do 2027 r. światowe zapotrzebowanie na tego typu czujniki wzrośnie z obecnego poziomu 33,5 miliardów do 49 miliardów rocznie. Bosch zamierza czynnie uczestniczyć w zaspokajaniu przewidywanego popytu, a co za tym idzie – stale zwiększać moce produkcyjne w nadchodzących latach. Rückert podkreśliła, że spółka dąży do zachowania wiodącej pozycji rynkowej, a także wzmocnienia swojej przewagi konkurencyjnej.
W odpowiedzi na rosnący popyt, Bosch zwiększa inwestycje w zakłady produkcyjne półprzewodników w Dreźnie i Reutlingen. Do 2026 r. w ramach planu inwestycyjnego, spółka zamierza przeznaczyć w sumie 3 miliardy euro na rozbudowę sektora półprzewodników i tym samym na rozwój i produkcję czujników. W ramach prac nad technologią z obszaru mikroelektroniki i komunikacji, Bosch planuje także pozyskać finansowanie ze środków Europejskiego programu IPCEI ME (wspieranie realizacji ważnych projektów stanowiących przedmiot wspólnego europejskiego zainteresowania w dziedzinie mikroelektroniki).
Czujniki ratują życie i są podstawą budowania łączności
Czujniki są sercem współczesnej technologii i podstawą świata połączonego za pomocą sieci. To one poprawiają bezpieczeństwo pojazdów, codziennie ratują ludzkie życie, pomagają w zakresie ochrony zdrowia i środowiska naturalnego. Oznacza to, że czujniki stanowią technologiczne fundamenty wszystkich działań prowadzonych przez Bosch, a dodatkowo to na nich skupia się cała uwaga kolejnej odsłony cyfrowej kampanii wizerunkowej spółki pod hasłem „Sensor tech #LikeABosch” („Technologia czujników #LikeABosch”).
Dzięki czujnikom możemy poczuć całkiem nowy wymiar technologii, która jest „bliżej nas”. Czujniki nie tylko przyczyniają się do poprawy jakości życia, ale także zmniejszają negatywny wpływ inteligentnych urządzeń codziennego użytku na środowisko. Nasza nowa kampania #LikeABosch pokazuje, co to oznacza w praktyce. – powiedziała Rückert.
Po raz pierwszy czujniki MEMS zostały zastosowane na szeroką skalę w przemyśle motoryzacyjnym. Bosch pozostaje jednym z czołowych producentów sensorów dla tej branży. Czujniki Bosch wspierają nawigację w pojazdach, sterują poduszkami powietrznymi i systemami ESP oraz umożliwiają korzystanie z szeregu funkcjonalności, które zwiększają bezpieczeństwo jazdy, wygodę, komfort i wydajność. Są niezastąpione zwłaszcza w obszarze jazdy autonomicznej. Można powiedzieć, że są „oczami”, dzięki którym pojazd „widzi” otoczenie wokół i potrafi je zrozumieć. Czujniki Bosch są podstawą działania samochodów bezzałogowych.
Już teraz spółka oferuje szereg czujników radarowych, lidar, wideo i ultradźwiękowych, które wspomagają jazdę autonomiczną. Jednak czujniki MEMS odgrywają też kluczową rolę w urządzeniach elektroniki użytkowej. Dla przykładu, czujniki ciśnienia w smartfonach są w stanie określić, na jakiej wysokości znajduje się urządzenie z dokładnością rzędu kilku centymetrów. Oznacza to na przykład, że w sytuacji awaryjnej dzięki odczytowi z czujnika można dowiedzieć się, na którym piętrze znajduje się osoba potrzebująca pomocy. Federalna Komisja Łączności USA (FCC) szacuje, że w samych Stanach Zjednoczonych tego rodzaju czujniki ciśnienia co roku ratują życie 10 tysiącom osób.
Najnowsze innowacje Bosch poprawiają bezpieczeństwo na drogach
Podczas CES 2023 Bosch zaprezentuje kilka innowacyjnych, bazujących na czujnikach projektów w obszarze mobilności – w tym rozwiązanie RideCare, któremu stowarzyszenie branżowe CTA przyznało nagrodę Best of Innovation Award. Zgodnie z zapowiedziami spółki, zintegrowany system RideCare będzie odgrywał kluczową rolą w zwiększeniu bezpieczeństwa wszystkich pasażerów pojazdów w dobie autonomicznej i połączonej z siecią mobilności. Wśród wzajemnie połączonych elementów osprzętu i oprogramowania znajdują się kamera, bezprzewodowy przycisk alarmowy SOS i usługi danych oparte na rozwiązaniu w chmurze.
Kierowcy pojazdów mogą o dowolnej porze skontaktować się z przedstawicielami Bosch w razie wypadku lub innego niebezpiecznego zdarzenia. Jeśli dojdzie do kolizji, przedstawiciel Bosch może zajrzeć do wnętrza pojazdu za pomocą kamery, ocenić sytuację i, jeśli zajdzie taka potrzeba, szybko wezwać pomoc. Rozwiązanie RideCare to nieoceniony sposób na zapewnienie bezpieczeństwa, zwłaszcza w przypadku kierowców taksówek i pojazdów współdzielonych.
Funkcja wykrywania potencjalnego zderzenia poza polem widzenia kierowcy to również obietnica większego bezpieczeństwa na drodze: system chroni uczestników ruchu drogowego w razie kolizji bocznych, do których dochodzi w trakcie zmiany pasa lub przejazdu przez skrzyżowanie. Inteligentne czujniki w połączeniu z nowym algorytmem oprogramowania są w stanie szybko i precyzyjnie wykryć dokładny kąt uderzenia w przypadku kolizji bocznej, a następnie w odpowiednim momencie uruchomić poduszki powietrzne i napinacze pasów bezpieczeństwa, aby zminimalizować konsekwencje zderzenia i ochronić osoby znajdujące się wewnątrz samochodu.
System wykrywania potencjalnego zderzenia poza polem widzenia kierowcy to świetny przykład tego, jak dzięki oprogramowaniu możemy jeszcze wydajniej korzystać z istniejących elementów wyposażenia. W ten sposób tworzymy realną dodatkową korzyść w obszarze bezpieczeństwa drogowego. – powiedział w trakcie CES w Las Vegas Mike Mansuetti, prezes Bosch w Ameryce Północnej.
Olbrzymi potencjał czujników kwantowych
Bosch idealnie wpisuje się w rolę pioniera również w zakresie rozwoju nowych kategorii czujników: czujniki kwantowe to jedne ze wschodzących obszarów innowacji, które będą w centrum zainteresowania w najbliższych latach. Już niedługo to one będą mogły dokonywać pomiarów tysiąc razy dokładniejszych niż obecnie wykorzystywane czujniki MEMS. Umożliwi to między innymi szybszą i bardziej precyzyjną diagnozę chorób neurologicznych. W ubiegłym roku Bosch powołał do życia własny start-up, którego zadaniem jest komercjalizacja czujników kwantowych i rozwój tego kiełkującego rynku.
Bosch tworzy zróżnicowane technologie o szeregu zastosowań. Dlatego też spółka prowadzi prace nad perspektywicznymi technologiami na wielu polach i obiera kierunki na przyszłość: Tylko w ciągu najbliższych trzech lat zainwestujemy 10 miliardów euro w cyfrową transformację Bosch. Obecnie zatrudniamy 40-tysięczny zespół programistów, który będziemy powiększać. – wyjaśniła Rückert.
Zrównoważony rozwój motorem postępu technologicznego
Działania na rzecz ochrony klimatu i zrównoważony rozwój to kluczowe priorytety Bosch.
Aby zadbać o przyszłość naszej planety, wszyscy musimy bezwzględnie zobowiązać się do życia w sposób, który kładzie nacisk na coraz większe oszczędzanie energii. Jednocześnie zmiany klimatu napędzają rozwój technologii w naszej organizacji – w tym prace nad czujnikami. – dodała Rückert.
Podczas CES Bosch prezentuje najnowszą generację czujników MEMS. W porównaniu do poprzednich modeli są to urządzenia jeszcze bardziej precyzyjne, różnorodne i wydajne pod względem wykorzystania energii. Na przykład czujnik inercyjny BHI360/BHI380 z możliwością programowania i wyposażony w rozwiązania AI, który zastosowany w urządzeniu monitorującym aktywność fizyczną dostosowuje się do indywidualnych wzorców ruchowych użytkownika, jest obecnie dwukrotnie mniejszy i zużywa o połowę mniej energii niż jego poprzednik.
To samo tyczy się nowego czujnika BMV080, który bada stężenie cząstek stałych i poziom zanieczyszczenia powietrza – dzięki kompaktowemu układowi jest nawet 450 razy mniejszy od produktów dostępnych obecnie na rynku. W ofercie Bosch znajduje się także czujnik ciśnienia BMP585, który wykrywa zmianę wysokości rzędu kilku centymetrów, dzięki czemu wykryje każdą pompkę i każde podciągnięcie na drążku – ten element potrzebuje 85 procent mniej energii i jest trzykrotnie bardziej wydajny niż urządzenie poprzedniej generacji.