epoint

Linie Emirates wykonały swój pierwszy lot demonstracyjny Boeingiem 777-300ER, zasilając jeden ze swoich silników paliwem w 100% zrównoważonym paliwem lotniczym (SAF). Samolot wystartował z międzynarodowego lotniska w Dubaju (DXB) i był dowodzony przez kapitana Fali Vajifdara i kapitana Khalida Nassera Akrama, lecąc przez ponad godzinę nad wybrzeżem Dubaju.

Lot demonstracyjny zasilany przez SAF ma szczególne znaczenie, ponieważ Zjednoczone Emiraty Arabskie ogłaszają rok 2023 „Rokiem Zrównoważonego Rozwoju”. Ten rok uwidoczni zaangażowanie ZEA w poszukiwanie innowacyjnych rozwiązań dla wyzwań, takich jak energia, zmiana klimatu i inne kwestie związane ze zrównoważonym rozwojem. Lot wspiera zbiorowe wysiłki przemysłu, aby umożliwić latanie w 100% SAF i pomóc w realizacji celów ZEA w zakresie zrównoważonego rozwoju.

Lot demonstracyjny Emirates, pierwszy na Bliskim Wschodzie i w Afryce Północnej wyposażony w SAF 100%, wspiera szersze wysiłki na rzecz ograniczenia emisji CO2 w całym cyklu życia, ponieważ branża chce zwiększyć wykorzystanie SAF. Loty pomogą również udoskonalić podręcznik dla przyszłych demonstracji SAF, a także wesprą przyszłą certyfikację, w której 100% paliwo SAF zostanie zatwierdzone dla samolotów. Obecnie SAF jest dopuszczony do użytku we wszystkich samolotach, ale tylko w mieszankach do 50% z konwencjonalnym paliwem do silników odrzutowych.

Linie Emirates współpracowały z partnerami GE Aerospace, Boeing, Honeywell, Neste i Virent w celu pozyskania i opracowania mieszanki SAF, która dokładnie odwzorowuje właściwości konwencjonalnego paliwa do silników odrzutowych. Dla każdego stosunku mieszanki przeprowadzono szereg pomiarów właściwości chemicznych i fizycznych paliwa. Po wielu testach laboratoryjnych i rygorystycznych próbach doszli do proporcji mieszania, która odzwierciedla właściwości paliwa do silników odrzutowych. Zmieszano 18 ton SAF, składające się z HEFA-SPK dostarczone przez Neste (hydroprzetwarzane estry i kwasy tłuszczowe oraz syntetyczna nafta parafinowa) oraz HDO-SAK firmy Virent (hydroodtleniona syntetyczna nafta aromatyczna). W 100% SAF zasilał jeden silnik GE90, a konwencjonalne paliwo do silników odrzutowych zasilało drugi silnik.

Lot testowy dodatkowo demonstruje kompatybilność specjalnie wymieszanego SAF jako bezpiecznego i niezawodnego źródła paliwa. Obiecujący wynik tej inicjatywy uzupełnia również dane branżowe i badania dotyczące mieszanek SAF w wyższych proporcjach, torując drogę do standaryzacji i przyszłego zatwierdzenia 100% SAF jako zamiennika paliwa do silników odrzutowych, znacznie przekraczającego obecne 50% limitu mieszania.

Ten lot to kamień milowy dla Emirates i pozytywny krok dla naszej branży, ponieważ wspólnie pracujemy nad jednym z naszych największych wyzwań – zmniejszeniem naszego śladu węglowego. To była długa podróż, by w końcu zobaczyć start tego demonstracyjnego lotu w 100% SAF. Emirates to pierwsze pasażerskie linie lotnicze na świecie, która obsługuą Boeinga 777 z silnikiem GE ze 100% SAF. Takie inicjatywy wnoszą istotny wkład w branżową wiedzę na temat SAF i dostarczają danych demonstrujących stosowanie wyższych mieszanek SAF do przyszłych zezwoleń regulacyjnych. Mamy nadzieję, że przełomowe loty demonstracyjne, takie jak ten, pomogą otworzyć drzwi do zwiększenia skali łańcucha dostaw SAF i uczynią go bardziej dostępnym i dostępnym w różnych lokalizacjach geograficznych, a co najważniejsze, przystępnym cenowo do szerszego zastosowania w branży w przyszłości – powiedział Adel Al Redha, dyrektor operacyjny linii Emirates.

Technologia Virent przekształca powszechnie dostępne cukry roślinne w związki, które umożliwiają produkcję w 100% zrównoważonego paliwa lotniczego, bez konieczności mieszania go z tradycyjnym paliwem do silników odrzutowych. Wraz z naszą spółką macierzystą Marathon Petroleum Corporation jesteśmy zaangażowani w zaspokajanie dzisiejszych potrzeb energetycznych, jednocześnie inwestując w zróżnicowaną energetycznie przyszłość, a dzisiejszy lot jest doskonałym przykładem tego zaangażowania. Cieszymy się z możliwości współpracy z naszymi myślącymi przyszłościowo kolegami z Emirates, GE Aerospace, Boeing, Honeywell i Neste, ponieważ pokazujemy, że możemy napędzać zrównoważone lotnictwo bez modyfikowania dzisiejszych nowoczesnych silników lotniczych lub infrastruktury obsługującej branżę lotniczą. – powiedział Dave Kettner, president and general counsel of Virent, Inc.

Linie lotnicze prowadzą już kompleksowy program efektywności paliwowej, który aktywnie bada i wdraża sposoby ograniczenia niepotrzebnego spalania paliwa i emisji, gdziekolwiek jest to wykonalne pod względem operacyjnym. Niektóre z najważniejszych inicjatyw programu obejmują obsługę „elastycznych ścieżek”, czyli elastycznych tras – współpracę z dostawcami usług żeglugi powietrznej w celu stworzenia najbardziej efektywnego planu dla każdego lotu. Starania te trwają od 2003 roku, a linie Emirates współpracują z IATA nad rozszerzeniem tego systemu wyznaczania tras na całym świecie jako standardowej procedury operacyjnej tam, gdzie to możliwe.

Pierwszy lot Emirates napędzany SAF zmieszanym z paliwem do silników odrzutowych odbył się w 2017 roku z lotniska Chicago O’Hare na pokładzie Boeinga 777. Pierwszą dostawę A380 z napędem SAF otrzymał w 2020 roku, a także podniósł 32 tony SAF na loty z Sztokholmu w tym samym roku.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments