Obroty najemców w centrach handlowych w październiku 2022 r. były o 16% wyższe niż w analogicznym okresie 2019 r. Obroty wzrosły we wszystkich kategoriach obiektów handlowych. W największych galeriach (powyżej 60 tys. mkw. GLA) wzrost wyniósł 18,3%. Duże obiekty (40-60 tys. mkw. GLA) notowały wzrosty o 17%, średnie (20-40 tys. mkw. GLA) o 9,2%, a najmniejsze (5-20 tys. mkw. GLA) o 8%. Wzrost obrotów w podziale na kategorie: gastronomia o 34,3%, wyposażenie domu z RTV i AGD o 23,9%, odzież o 8,4%.
W październiku obroty centrów handlowych utrzymały pozytywny trend, rosnąc o 16% w porównaniu do 2019 r. Widać jednak, że presja inflacyjna, rosnące koszty nośników energii i niestabilna sytuacja gospodarcza wpływają na ich dynamikę. Klienci oszczędzają pieniądze i dokonują bardziej przemyślanych zakupów, co wpływa również na liczbę wizyt w centrach handlowych. Z uwagą obserwujemy wpływ czynników makroekonomicznych na postawy konsumentów, zwłaszcza, że ostatni kwartał roku jest kluczowy dla wyników handlu. – mówi Krzysztof Poznański, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych.
Polacy w październiku nadal chętnie korzystali z oferty gastronomicznej w centrach handlowych. Wzrost w tej kategorii o ponad 34% pokazuje, jak ważny dla klientów pozostaje aspekt społeczny galerii handlowych i potrzeba obcowania z ludźmi. To trend trwający niezmiennie od momentu zniesienia restrykcji sanitarnych w marcu 2022 r.
Klienci nadal chętnie kupują w sklepach stacjonarnych artykuły wyposażenia domu i sprzęt RTV/AGD, na co wskazuje blisko 24% wzrost w tej kategorii w październiku. Z kolei moda odnotowała mniejszą dynamikę obrotów, wzrost w tej kategorii wyniósł 8,4%, w porównaniu do października 2019 r.
W październiku 2022 r. odwiedzalność centrów handlowych (PRCH Footfall Density Index), mierzona liczbą klientów na 1 mkw. powierzchni najmu, była o 0,3% wyższa niż w październiku 2019 r. Z kolei w listopadzie 2022 r. odwiedzalność centrów handlowych się zmniejszyła i była o 3,1% niższa niż w listopadzie 2019 r.