epoint

Fabrice Audan, CEO, Wyborowa Pernod Ricard w rozmowie z ISBtech o wyzwaniach na rynku alkoholi, działaniach S&R oraz inwestycjach firmy w Polsce.

Jak wygląda rynek alkoholi i jakie czynniki wzrostu oraz wyzwania widzi Wyborowa Pernod Ricard w nadchodzącym okresie?

Fabrice Audan, CEO, Wyborowa Pernod Ricard: W chwili obecnej znajdujemy się w specyficznej sytuacji. Niestabilne warunki ekonomiczne (kryzys energetyczny, wysoka inflacja, itp.) powodują zmiany w zachowaniach konsumentów, którzy starają się bardziej kontrolować wydatki. Tak więc dynamika rynku nie jest taka jak wcześniej, ale trend premiumizacji jest nadal widoczny i wierzę, że konsumenci będą go kontynuować. Jeśli chodzi o wyzwania, to na pewno musimy wziąć pod uwagę rosnące ceny surowców, wysoką inflację i wzrost akcyzy.

Czy może Pan skomentować plany rozwoju portfela?

Nadal chcemy rozwijać ofertę produktów smakowych, w tym whisky. Ostatnio wprowadziliśmy też wegański likier o smaku słony karmel. Będziemy także szukać okazji w obrębie mniejszych, ale dynamicznie rosnących kategorii, takich jak giny i rumy.

Jakie działania S&R (zrównoważony rozwój i odpowiedzialność) planujecie?

S&R  to dla nas bardzo ważny obszar, który stanowi część naszego DNA. Grupa podejmuje konkretne kroki w kierunku zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialności, zwłaszcza w zakresie promocji odpowiedzialnej konsumpcji alkoholu.

Koncentrujemy się na czterech najważniejszych dla nas obszarach: Nurturing Terroir, Valuing People, Circular Making i Responsible Hosting (troska o miejsce pochodzenia, docenianie ludzi, wytwarzanie w obiegu zamkniętym oraz odpowiedzialna gościnność). W ramach tych obszarów realizujemy w Polsce wiele projektów, m.in. kampanię „Drink More Water” – skierowaną przede wszystkim do pokolenia Z, w którym za pomocą kampanii digitalowej zachęcamy do odpowiedzialnej konsumpcji alkoholu.

Inny projekt, na który warto zwrócić uwagę, to „The Bar World of Tomorrow”, w którym doradzamy właścicielom barów i barmanom, jak zarządzać barem w sposób zrównoważony i odpowiedzialny. Jesteśmy również partnerem „Autosobriety” – programu edukacyjnego dla kierowców, mającego na celu zapobieganie prowadzeniu pojazdów pod wpływem alkoholu.

Wkrótce zaprezentujemy także naszą nową inicjatywę e-label, czyli system cyfrowego oznakowania mający na celu informowanie konsumentów o kupowanych produktach oraz o odpowiedzialnej konsumpcji alkoholu. Projekty związane z odpowiedzialną konsumpcją alkoholu realizujemy także w ramach stowarzyszeń branżowych – Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy oraz Stowarzyszenia Polska Wódka. Wreszcie, realizujemy szereg inicjatyw wewnętrznych, w których uczestniczą nasi pracownicy, prowadząc działania wspierające społeczności lokalne.

Jak wygląda aktualny plan inwestycyjny WPR?

W sferze produkcyjnej od wielu lat inwestujemy w technologie, które w znacznym stopniu przyczyniają się do ograniczenia wpływu na środowisko. Dzięki modernizacji technologii rektyfikacji od 2017 roku udało nam się zredukować energię cieplną o blisko 40% oraz energię całkowitą o ok. 30% w poznańskim zakładzie.

Nadal prowadzimy prace modernizacyjne w naszych obu zakładach produkcyjnych. Większość naszych lokalnych produktów rozlewamy do butelek wykonanych w 30% ze szkła z recyklingu. Pracujemy też nad zmniejszeniem zużycia wody i papieru – to tylko niektóre przykłady inwestycji prowadzących do zielonych zmian w naszych zakładach i biurach w ostatnich latach. Inwestujemy również w nowe linie rozlewnicze, aby technologia produkcji była ekonomiczna i zrównoważona. Wkrótce w okolicach Zielonej Góry, gdzie znajduje się jeden z naszych zakładów produkcyjnych, otworzymy nowy magazyn.

Wspomniałem już o inwestycjach w produkty – będziemy rozwijać ofertę whisky smakowych, rumów i ginów, oczywiście stale inwestujemy w rozwój naszych kluczowych marek.

Czy rola handlu w sieci zwiększy się w odniesieniu do sprzedaży alkoholu?

E-commerce bardzo rozwinął się w czasie pandemii, kiedy ludzie robili mnóstwo zakupów w sieci, dziś jest to bardzo ważny kanał sprzedaży dla wielu branż. Branża alkoholowa jest jednak w dość specyficznej sytuacji. Zasady sprzedaży alkoholu w Polsce reguluje ustawa sprzed 40 lat, a więc oczywiście nieprzystosowana do obecnych realiów, rozwiązań technologicznych czy oczekiwań i przyzwyczajeń dzisiejszych konsumentów. Z pewnością jesteśmy zwolennikami zmian w prawie, które pozwolą branży na wykorzystanie kanału e-commerce.

Na jakim etapie jest premiumizacja rynku?

To zjawisko towarzyszy nam od jakiegoś czasu, ale szczególnie wyraźnie obserwowaliśmy je w czasie pandemii – konsumenci większość czasu spędzali w domu więc również alkohole po które sięgali były dostosowane do konsumpcji domowej, takie jak whisky premium. Trend ten nadal się utrzymuje, widzimy to np. w danych sprzedażowych, gdzie sprzedaż w segmentach upper mainstream i premium wciąż rośnie. Stale rośnie też liczba konsumentów otwartych na nowe smaki, sposoby picia alkoholu czy przygotowywania drinków – to również sprzyja rozwojowi marek premium.

Jaki wpływ na rynek sprzedaży alkoholu mają sieci handlowe?

Struktura handlu detalicznego w Polsce ulega ciągłej ewolucji. Popularne niegdyś sklepy wielkopowierzchniowe straciły na znaczeniu, klienci nie chcą już tracić czasu na podróże po duże zakupy. Obecnie najszybciej rozwijają się formaty, takie jak sklepy convenience i dyskontowe, które zazwyczaj są w pobliżu konsumentów. Duże sieci mniejszych sklepów z powodzeniem wypełniają przestrzeń po hipermarketach – to bardzo ważny kanał sprzedaży dla naszej branży. Dotyczy to nie tylko branży alkoholowej, ale także wielu produktów szybko rotujących, tj. z sektora FMCG.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments