Z każdym rokiem liczba polskich przedsiębiorców prowadzących działalność w sieci rośnie. Według raportu GUS ponad 70 proc. firm ma już własną stronę internetową. Przy tym, jak wskazuje raport E-commerce w Polsce 2022, odsetek internautów, którzy deklarują dokonywanie zakupów online, ustabilizował się i wynosi obecnie 77 proc. Te dane nie pozostawiają wątpliwości, że w dobie cyfryzacji bez obecności w Internecie firma traci szanse na pozyskanie klientów, dla których możliwość sprawdzenia lub zamówienia produktów online to „must-have”.
Internet jest pierwszym źródłem, do którego sięgamy, aby znaleźć informację o produktach i usługach. Według raportu E-commerce w Polsce 20221, odsetek Polaków, którzy deklarują dokonywanie zakupów online wynosi 77 proc. Obecnie konsumenci coraz częściej szukają w Internecie informacji o produkcie i jego użytkowaniu, zanim podejmą decyzję zakupową. Dotyczy to przede wszystkim produktów z wyższej półki cenowej oraz rzeczy, które będą służyć przez lata.
Szybko rośnie również liczba polskich przedsiębiorstw prowadzących swoją działalność online – według raportu GUS Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2021 roku 2 wynosi ona ponad 70 proc. Aby w pełni wykorzystać potencjał Internetu oraz zacząć zarabiać w sieci, przedsiębiorcy szukają skutecznych sposobów nie tylko na wejście do świata cyfrowego, ale także bezproblemowego rozwoju w nim. Nadmiar dostępnych informacji o tym, jak zacząć biznes online, może przytłaczać, dlatego home.pl przygotował kilka uniwersalnych wskazówek, które będą przydatne dla każdego początkującego przedsiębiorcy.
Własna strona to dopiero początek
Proces tworzenia strony dla własnej firmy oraz rozpoczęcie sprzedaży w sieci mogą przebiegać szybko i sprawnie, jeśli podejdziemy do tego poważnie. Założenie własnego e-sklepu wcale nie wymaga zatrudnienia dużego zespołu specjalistów oraz poniesienia wysokich kosztów. Dynamiczny rozwój e-commerce sprawił, że na rynku pojawiają się kolejne narzędzia obniżające próg wejścia i ułatwiające uruchomienie działalności w sieci.
W rozwijaniu biznesu i budowaniu społeczności wokół marki przedsiębiorcom pomagają media społecznościowe. Wiele firm zaczyna więc swoje działania w Internecie właśnie od tych kanałów, choć czasem dla potencjalnych klientów to jest za mało. Dlatego tak ważne jest stworzenie własnej, zaprojektowanej zgodnie z najnowszymi trendami oraz wizualnie atrakcyjnej, strony internetowej z towarzyszącym jej profesjonalnym adresem e-mail. Aby założyć stronę oraz adres e-mail, potrzebne są adres strony internetowej, czyli domena, hosting – miejsce na stronę internetową, skrzynka elektroniczna, a także certyfikat SSL, który zabezpiecza dane na stronie WWW i pozwala budować zaufanie użytkowników.
Zwiększanie obecności firmy w sieci jako sposób na skuteczne dotarcie do klientów
Niezależnie od tego, czy firma jest mała, czy duża, czy oferuje towary o różnorodnym przeznaczeniu, czy skupia się na jednym konkretnym produkcie, obawa jest zawsze jedna: brak zainteresowania ze strony klientów. Każdy przedsiębiorca chce mieć gwarancję, że przyciągnie uwagę klientów swoimi usługami lub produktami. Właśnie dlatego większość z nich aktywnie szuka sposobów na to, jak najszybciej dotrzeć do odbiorców z informacją o swojej firmie. Tworzenie profesjonalnej marki może trwać latami, ale odpowiedni fundament warto położyć już na samym początku.
W pierwszym kroku trzeba zadbać o odpowiednią ekspozycję firmy, taką jak strona internetowa oraz konta w mediach społecznościowych (Instagram, Facebook czy LinkedIn), dzięki którym użytkownicy odnajdą ją w sieci. Dobrze zaprojektowana, atrakcyjna wizualnie oraz funkcjonalna strona, nie tylko zwróci uwagę klientów, lecz także otworzy drzwi do uruchomienia jednego z najbardziej efektywnych sposobów pozycjonowania firmy – reklamy cyfrowej. Nie zapominajmy także o wizytówce Google Moja Firma oraz umieszczeniu adresu swojej siedziby na mapach Google. Korzystanie z tych darmowych narzędzi przynosi wiele korzyści: zwiększa widoczność firmy w wyszukiwaniu lokalnym oraz umożliwia dodawanie pozytywnych opinii klientów o firmie na Mapach Google, dzięki czemu inni będą chętniej Cię wybierać.
Sposób na rozsądną promocję? Reklama internetowa
Własna strona to dopiero początek i każdy przedsiębiorca, który rozwinął swój biznes online, jest to w stanie potwierdzić. To właśnie od niej zaczyna budować swój wizerunek w sieci i docierać do nowych klientów. Przeniesienie firmy do Internetu wiąże się z wieloma, czasem nieoczywistymi korzyściami – można m.in. korzystać z wielu narzędzi promujących ofertę firmy i tym samym skalować swój biznes.
Jednym z takich przykładów jest inwestycja w reklamę internetową, która jest znacznie efektywniejsza od tradycyjnej reklamy outdoorowej. Promowanie w Internecie charakteryzuje się możliwością precyzyjnego wysyłania komunikatów do wybranej grupy odbiorców i mierzalnością efektów. Ten rodzaj promocji pozwala na większą transparentność danych oraz szybki podgląd statystyk pokazujących, jak inwestycje w reklamy wpływają na wyniki sprzedaży. W porównaniu do rozdawania drukowanych ulotek, które najczęściej lądują w koszu, to bardzo mądry i oszczędny sposób na reklamowanie swojej firmy wśród różnych grup konsumentów.