Zapotrzebowanie na rozwiązania typu cloud wśród firm z branży retail rośnie bardzo szybko. Transformacja chmurowa staje się jednym z ważniejszych przedsięwzięć w wielu firmach handlowych. Dlatego Exorigo-Upos powołało specjalny zespół Cloud Experts. To specjaliści w dziedzinie Microsoft Server, Microsoft Azure oraz Microsoft 365 (dawniej Office 365). Zespół został wyodrębniony w Dziale Infrastruktury i Bezpieczeństwa firmy.
Jak wskazuje PwC w swoim raporcie „Chmura i jej wartość”1 z 2022 r., w sektorze handlu detalicznego i dóbr konsumpcyjnych już ponad połowa firm uważa się za „średnio” lub „wysoko” zaawansowane we wdrażaniu rozwiązań chmurowych. Ankietowani doceniają szczególnie szybki time-to-market (TTM), czyli czas od momentu rozpoczęcia prac nad danym produktem, aż do jego udostępnienia. Dzięki usprawnieniu TTM można w krótkim czasie rozbudować i skalować rozwiązanie w zależności od potrzeb użytkownika. Jedna trzecia badanych retailerów jako główną wartość chmury uznaje optymalizację kosztów – usługę można zmniejszać przy słabnącym ruchu, a następnie zwiększać np. w ramach sezonowych pików sprzedażowych. Według wspomnianego raportu, tylko 17 proc. handlowców nie używa chmury i nie uwzględnia jej w swojej strategii.
Chociaż transformacja cyfrowa w polskim sektorze usług widocznie nabiera tempa, to dla połowy przebadanych firm dużym utrudnieniem wciąż są ograniczenia w obszarze posiadanej wiedzy i kompetencji technologicznych. W efekcie, rośnie zapotrzebowanie na specjalistów w dziedzinie cloud. W odpowiedzi na te oczekiwania, Exorigo-Upos wprowadziło usługę kompleksowego administrowania infrastrukturą chmurową.
Jak w wielu podobnych przypadkach, tak i w tym pandemia ostatecznie zweryfikowała podejście do rozwiązań chmurowych i zdecydowanie przyspieszyła ich rozwój. Coraz więcej podmiotów było zmuszonych tu i teraz wejść w e-commerce, szukało opcji szybkiego uruchomienia nowych usług, skalowania działalności. W każdym z tych przypadków chmura jest idealnym rozwiązaniem. Na szczęście, byliśmy na ten wzrost zapotrzebowania przygotowani już od dłuższego czasu. Sam zespół, na początku nieoficjalnie, powstał właśnie w trakcie pandemii. Wtedy też zaczęliśmy prowadzić intensywne prace w ramach struktur wewnętrznych, które odpowiadały za utrzymanie firmowego środowiska informatycznego. Z konkretnymi produktami zaczęliśmy wychodzić do klientów stosunkowo niedawno. – mówi Cezary Ambroziak, ekspert ds. infrastruktury w Exorigo-Upos.
Jednym z głównych obszarów działania Exorigo-Upos jest segment płatności bezgotówkowych opartych o system cloud. W tym obszarze firma opracowała hub płatniczy Cloud EFT, który zapewnia najwyższy poziom zabezpieczenia transakcji, potwierdzony certyfikatem P2PE. Dzięki chmurze, hub może być skalowany wraz ze wzrostem ilości transakcji. Ostatnim rekordem w grudniowym piku sprzedażowym w sieciach handlowych było aż 4 mln transakcji dziennie.
W przestrzeni chmurowej powstał także SmartKSeF, czyli software, który obsługuje całość nowego, rządowego procesu e-fakturowania. Z zapowiedzi Ministerstwa Finansów wynika, że stanie się on w Polsce obowiązkowy już w przyszłym roku. System musi więc zapewnić bezawaryjną obsługę dowolnej ilości przesyłanych danych i wystawianych dokumentów z uwzględnieniem wzrostu ruchu w przypadku jednoczesnego masowego fakturowania w konkretnych dniach miesiąca. Podobnie w przypadku systemu E-paragon+, który już wkrótce pozwoli sprzedawcom na odejście od papierowych wydruków paragonów fiskalnych na rzecz ich zdigitalizowanej wersji.
Szczególnie duże znaczenie dla firm z branży retail ma fakt, że skala prowadzonej przez nie działalności jest duża. Co za tym idzie, ryzyko, związane z uchybieniami w zakresie dostępności czy poprawności usług, również należy do wysokich. Dlatego też istotną częścią działalności zespołu Cloud Experts jest zapewnianie kopii bezpieczeństwa. System wsparcia uwzględnia weekendy i dostępność wysokiej klasy specjalistów, którzy rozumieją mnogość usług i systemów oraz zróżnicowane wymogi biznesowe w branży retail.
Trafiają do nas bardzo różni klienci, oczekują różnych efektów. W związku z tym, nie możemy działać schematycznie. W każdym przypadku najpierw wsłuchujemy się w oczekiwania klienta, weryfikujemy zastaną sytuację i na tej podstawie przedstawiamy indywidualną rekomendację i możliwości. Co więcej, poza sektorem retail, obsługujemy również mniejsze firmy, np. kancelarie prawne. Praktycznie za każdym razem tworzymy zatem zupełnie nowy produkt, uwzględniając kolejne usługi, które uruchamiamy stopniowo w ramach rozwoju współpracy. – komentuje Piotr Gniadek, administrator Microsoft w Exorigo-Upos.
Kluczowe obszary chmurowe, w których zespół Cloud Experts wspiera firmy to: administracja Windows Server, zarządzanie dostępami dla poszczególnych grup (programiści, administratorzy, helpdesk) i bazami Azure SQL, a także bezpieczeństwo sieci i usługi Azure w postaci Serverless. Dodatkowo, specjaliści wchodzący w skład grupy pomagają w doborze odpowiednich licencji Microsoft 365 oraz zakupie i zarządzaniu nimi.