W 2022 roku FREENOW, europejska superaplikacja mobilności miejskiej, osiągnęła rozwój w wielu kluczowych aspektach. Liczba pojazdów dostępnych na platformie – od taksówek i jednośladów, po auta współdzielone – wzrosła niemal o połowę. Wśród 170 europejskich miast z największą liczbą zrealizowanych przejazdów, zaraz po Londynie i Dublinie, znajduje się Warszawa.
Najnowszy raport “Mobility as a Service. FREENOW 2023” podsumowuje działania platformy na rynku europejskim, pod kątem umocnienia pozycji w branży ride-hailingu, a także jako platformy MaaS agregującej wszelkie dostępne w miastach usługi transportowe lokalnych operatorów.
Polski rynek jest liderem, jeśli chodzi o dynamiczny rozwój FREE NOW, ponieważ odnotowaliśmy największe wzrosty w 2022 roku na tle innych europejskich krajów. W polskich miastach – niezależnie od ich wielkości – platformy taxi cieszą się ogromną popularnością, bo potrzeby transportowe mieszkańców rosną, a rynek charakteryzuje przystępność cenowa. Dzięki temu na przejazdy taksówką osoba z Warszawy może pozwolić sobie o wiele częściej, niż przeciętny mieszkaniec na przykład Berlina czy Barcelony. Kierowcy w polskich miastach ‘nie gaszą silnika’ – nasza aplikacja oferuje im dostęp do zleceń od milionów pasażerów, dzięki czemu realizują kurs za kursem i nie mają przestojów. – mówi Krzysztof Urban, dyrektor zarządzający FREENOW w Polsce.
Jak wynika z najnowszego raportu FREENOW, co trzeci mieszkaniec europejskich miast przyznaje, że w 2023 roku wyobraża sobie żyć bez własnego auta w mieście i planuje przejście na współdzielony transport.
FREENOW w ubiegłym roku odnotowało także niemal trzykrotny (221%) wzrost liczby wynajmów jednośladów i carsharingu na swojej platformie, względem 2021 roku. W całej Europie zintegrowało już 14 zewnętrznych operatorów współdzielonych e-hulajnóg, e-rowerów, e-skuterów i carsharingu, m.in. marek takich jak: TIER, Dott, SIXT share, Miles czy emmy. W Polsce już w 10 miastach, spośród wszystkich 25-ciu gdzie dostępne jest FREENOW, oprócz zamówienia taksówki, można korzystać z wynajmu e-hulajnóg TIER i Dott.
Wśród mieszkańców obszarów zurbanizowanych i decydentów miejskich w całej Europie rośnie świadomość na temat nadmiernej skali motoryzacji indywidualnej i jej negatywnego wpływu na jakość życia. Analizy pokazują, że drogi i parkingi potrafią zajmować w miastach nawet 35%-50% ich powierzchni. Cyfrowe platformy MaaS stanowić będą uniwersalne narzędzia, dzięki którym optymalnie zaplanujemy każdą podróż przy wykorzystaniu całej oferty usług transportowych dostępnych na danym obszarze geograficznym, niezależnie od tego, czy ich dostawcami będzie sektor publiczny czy prywatny. W ten sposób pozwolimy naszym miastom odetchnąć. – mówi Adam Jędrzejewski, założyciel i CEO stowarzyszenia Mobilne Miasto.
Już 60% Europejczyków deklaruje, że woli korzystać z jednej aplikacji, z której można zamówić lub wynająć wiele różnych środków transportu. FREENOW wśród swoich użytkowników zauważa, że ponad połowa z nich już teraz korzysta z różnych opcji mobilności miejskiej oferowanych przez FREENOW.
Widzimy, że rynek mobilności podlega ciągłym zmianom – pojawiają się nowi gracze na rynku, udostępniane są nowe formy przemieszczania się. Wśród konsumentów istnieje z drugiej strony silna potrzeba mniejszej złożoności i większej dostępności. Dla FREENOW celem MaaS jest ułatwienie swobody wyboru i zapewnienie użytkownikom intuicyjnej oraz zintegrowanej platformy. Umożliwiamy to poprzez agregację istniejącej podaży w ramach jednej superaplikacji. W 2023 r. będziemy dalej zapewniać dostęp do szybkiej i elastycznej mobilności miejskiej, rozwijać nowe partnerstwa i ściśle współpracować z miastami, jednocześnie udoskonalając usługę ride-hailingu, będącą podstawą naszego biznesu. – mówi Thomas Zimmermann, CEO FREENOW.