Wartość wdrożeń sztucznej inteligencji na globalnym rynku detalicznym w 2023 roku ma wynieść 10,76 mld dolarów, raportuje Future Markets Insights. To dopiero początek – instytut badawczy szacuje, że w ciągu najbliższej dekady rynek rocznie będzie rósł średnio aż o 28 proc. W roku 2033 globalne wydatki na SI w handlu mają osiągnąć wielkość 127,09 mld dolarów.
W 2022 roku kategoria rozwiązań dla handlu stanowiła blisko ¾ (73 proc.) wszystkich aplikacji wykorzystujących sztuczną inteligencję. Wśród różnych technologii SI, takich jak chatboty, analizy obrazu i wideo, inteligencji rozproszonej czy przetwarzania mowy, wiodący udział ma uczenie maszynowe (32 proc.). Spory odsetek stanowią aplikacje do zarzadzania relacjami z klientami (CRM), dziś jest to co piąte narzędzie w handlu wykorzystujące SI (udział tych aplikacji ogółem wynosi 21,5 proc.).
Inteligentna rewolucja
Sztuczna inteligencja skutecznie zmienia handel detaliczny. Rewolucjonizuje właściwie cały rynek, od produkcji, przez logistykę, po sprzedaż, zarówno w kanale tradycyjnym jak i e-commerce. Rozwój technologii w sklepach online przyspieszyła pandemia, co z kolei przełożyło się na rosnące oczekiwania klientów dotyczące zakupów, również stacjonarnych. Sprzedawcy, wychodząc naprzeciw konsumentom oraz optymalizując swoje koszty i efektywność, coraz częściej polegają na rozwiązaniach opartych na SI.
Sztuczna inteligencja w handlu detalicznym nie tylko przejmuje żmudne, powtarzalne zadania, pomagając pracownikom skupić się na innych działaniach. Przede wszystkim wspomaga zarządzanie procesami, zwiększając wydajność organizacji. Na przykład, dzięki logistyce wykorzystującej SI w programach do planowania tras, prognozowaniu popytu i podaży czy automatyzacji w magazynach, sklepy sprawnie i szybko otrzymują swoje zamówienia, a punkty sprzedaży pozostają odpowiednio zaopatrzone. Dodatkowo odciążeni pracownicy mogą przejąć inne, ważniejsze zadania.
Wykorzystanie SI w handlu pozwala m.in. na automatyzację procesów. W sklepach technologia umożliwia funkcjonowanie innowacyjnych kas samoobsługowych, kamer i czujników stale monitorujących merchandising, rotację oraz sprzedaż. Pozwala zapobiegać kradzieżom i zwiększa kontrolę klientów nad procesem zakupów. Dla organizacji działających w handlu, SI jest ogromnym wsparciem w planowaniu, które jest jednym z największych wyzwań w tym sektorze. Wszyscy uczestnicy łańcucha dostaw: producenci, dystrybutorzy i sprzedawcy mogą ponadto wykorzystywać dane do tworzenia zaawansowanych modeli opartych na SI, które np. automatyzują zamówienia, minimalizują braki dostępności produktów w sklepach czy magazynach – tłumaczy Grzegorz Dembicki, Business Development Director z Sagra Technology, firmy specjalizującej się w rozwiązaniach IT dla handlu.
Zarządzanie relacjami na nowo
Wśród narzędzi IT w handlu opartych na sztucznej inteligencji obecnie bardzo popularne są aplikacje do zarządzania relacjami z klientami, w 2022 roku globalne przychody ze sprzedaży systemów CRM stanowiły 21,5 proc. ogółu.
Sztuczna inteligencja zmieniła zasady gry w branży detalicznej, rewolucjonizując m.in. doświadczenia zakupowe. Dzięki narzędziom wspierającym zarządzanie relacjami z klientami klasy CRM oraz danym o interakcjach klienta w przeszłości, działania firm są coraz bardziej dopasowane do oczekiwań rynku i po prostu są celne. Najbardziej doceniają to najmłodsi klienci, przedstawiciele pokolenia Z, dla których wysoki stopień cyfryzacji i sklepy wypełnione technologią są czymś oczywistym. Między innymi dlatego popyt na rozwiązania i usługi AI w handlu detalicznym będzie nadal rósł. – tłumaczy Grzegorz Dembicki.
Pomimo sporych wyzwań, dotyczących np. infrastruktury i technologicznego know-how dla MŚP oraz wysokich kosztów wdrożenia dla niewielkich sklepów, nie można ignorować korzyści płynących ze sztucznej inteligencji na rynku detalicznym. Postępy w dziedzinie rozpoznawania obrazu i innych technologii stwarzają nowe możliwości w handlu detalicznym, a rozwój produktów i usług SI będzie dodatkowo napędzany przez analizę dużych zbiorów danych.
Przyjęcie podstawowej sztucznej inteligencji nie będzie już wystarczające, aby zapewnić sukces w biznesie. W świecie, w którym większość sprzedawców detalicznych już w jakimś stopniu tę technologię wykorzystuje, firmy, które chcą pozostać konkurencyjne, również muszą przyjąć podobne rozwiązania. Sprzedawcy powinni wykorzystywać wszystkie dostępne dane do stworzenia najbardziej angażującego, dynamicznego i spersonalizowanego doświadczenia zakupowego klientów.
Wyścig inteligentnych zbrojeń
Największy udział w przychodach ze sprzedaży technologii opartych na sztucznej inteligencji dla handlu wypracowały firmy z USA, na drugim miejscu znajduje się Europa, wynika z raportu Future Market Insights. Jednak, ponieważ w Azji obserwowana jest przyspieszona cyfryzacja w branży detalicznej, ten układ sił w perspektywie kilku lat może się zmienić.