Platforma Erli.pl, najszybciej rozwijający się marketplace w Polsce, podsumowała 2022 rok, który istotnie umocnił jej pozycje na krajowym rynku e-commerce. Osiągnęła ona wynik ponad 470 mln zł GMV oraz przekroczyła 2,7 mln sprzedanych produktów. Dodatkowo firma w porównaniu do 2021 roku podwoiła liczbę zarejestrowanych użytkowników, co przełożyło się na 2,5-krotny wzrost liczby transakcji. W ubiegłym roku marketplace wprowadził rewolucyjny program wsparcia sprzedawców – ERLI Campaigns, co przyczyniło się między innymi do zwiększenia do ponad 15 tysięcy liczby sprzedawców zarejestrowanych na platformie.
Erli.pl, czyli jedna z najszybciej rozwijających się platform sprzedażowych online w Polsce, z pewnością może określić 2022 rok mianem przełomowego w swojej historii. Dzięki udanej strategii, istniejący zaledwie od marca 2020 roku marketplace nie tylko powiększył grono sprzedawców o niemal 3/4 do 15 tys. zarejestrowanych sklepów, stał się również znacznie popularniejszy wśród kupujących – miesięcznie ponad 5,5 mln użytkowników odwiedza sklep online. W mijającym roku najpopularniejszą kategorią zakupową na platformie był dom i ogród – w 2022 roku nastąpił jej dynamiczny rozwój, czego efektem był ponad dwukrotny wzrost liczby oferowanych produktów.
Zmianie uległa również liczba zarejestrowanych użytkowników, która w ubiegłym roku niemal się podwoiła – wzrost o 97% r/r (1,4 mln kupujących). Z kolei liczba transakcji przeprocesowanych przez ERLI zwiększyła się 2,5-krotnie (+137% r/r), co przełożyło się na ponad 2,7 mln sprzedanych towarów. Na koniec poprzedniego roku platforma osiągnęła wynik 470 mln zł GMV.
2022 rok dla branży e-commerce z pewnością nie był łatwy. Przyczyniła się do tego przede wszystkim wszechobecna inflacja. Konsumenci coraz częściej szukali sposobów na obniżenie swoich codziennych kosztów, przez co wstrzymywali się z decyzjami zakupowymi. Ta sytuacja sprawiła, że uchodzące za biznesowego „samograaja” e-commerce przestało być niezawodnym sposobem na biznes. Nastał czas, gdy gospodarka powiedziała „sprawdzam” i niektóre modele biznesowe w tej sytuacji okazały się niewydolne. Skutkiem było między innymi wycofanie się wiodących graczy z rynku. Model bizne sowy, na którym opiera się platforma ERLI jest odporny na zawirowania ekonomiczne. Tworząc ERLI zależało nam na tym, aby nasz marketplace był realnym wsparciem dla sprzedających i szansą na tańsze zakupy dla kupujących. Zdawaliśmy sobie sprawę, iż musimy zaoferować zupełnie nowy, inny jakościowo model relacji biznesowej w e-commerce. I takie założenie idealnie się odnajduje w dzisiejszych, trudniejszych dla gospodarki czasach. W wyniku naszych działań tylko w 2022 roku na platformie rejestrowało się ponad 5 tys. nowych sprzedawców. – mówi Adam Ciesielczyk, Prezes ERLI.
Idealnym przykładem takiego podejścia jest wdrożony przez nas w połowie 2022 roku ERLI Campagins – program oparty o najlepiej funkcjonujące rozwiązania reklamowe na rynku i rozwiązanie dla e-sklepów pozwalające realnie zwiększyć ich sprzedaż.
Obecnie już ponad 54% naszego GMV realizowane jest wspólnie z naszymi sprzedawcami w ramach ERLI Campaigns, a średni ROAS (czyli wskaźnik zwrotu z wydatków na reklamę) prowadzonych kampanii wynosi ponad 3500! To najlepiej pokazuje, jak duże znaczenie w aktywacji sprzedaży ma uruchomiony przez nas program wsparcia przedsiębiorców, ale również jak ważne są kompetencje i wiedza zespołu ERLI w tym obszarze. Ponadto, jak na stosunkowo krótko funkcjonujący marketplace możemy się pochwalić imponującym wzrostem liczby zarejestrowanych użytkowników – w ub.r. podwoiliśmy ich liczbę, dzięki czemu odnotowaliśmy prawie 2,5 razy więcej transakcji niż w 2021 roku. – podkreśla Adam Ciesielczyk.
Wsparcie sprzedawców receptą na sukces
Obecnie na platformie Erli.pl sprzedaż prowadzi ponad 15 tysięcy sprzedawców oferujących klientom ponad 15 mln produktów. Szybkie zbudowanie szerokiego grona partnerów handlowych i dostępnego asortymentu było możliwe dzięki konsekwentnie wdrażanemu przez ERLI modelowi biznesowemu. Zakłada on szeroki pakiet korzyści dla sprzedawców, które mają na celu obniżenie kosztów sprzedaży, co przekłada się na możliwość zaoferowania kupującym produktów w atrakcyjnych i, co najważniejsze konkurencyjnych cenach.
Zestaw tych narzędzi obejmuje w szczególności – niższe prowizje, brak opłat za procesowanie płatności, jak również dopłaty do kosztów logistycznych w ofercie ERLI Pro, realizowane we współpracy z InPost, oraz darmowy kreator sklepu internetowego z własną subdomeną, dostępne w pakiecie ERLI Shop. Uzupełnieniem tych narzędzi jest program ERLI Campaigns, pozwalający znacznie obniżyć koszty reklamy oferowanych produktów dzięki dopłatom ERLI do kampanii (w tym 3000 zł na start i 100% zwrotu prowizji na cele kampanii).
– Wdrożenie programów wsparcia sprzedawców przełożyło się na wzrost liczby odwiedzających nasz serwis – miesięcznie ponad 5,5 mln użytkowników znajduje najtańsze oferty zakupu produktów na ERLI. To efekt m.in. wydatków przeznaczonych na reklamę online, w szczególności w ramach ERLI Campaigns. W ubiegłym roku przeznaczyliśmy ponad 60 mln zł na wsparcie kampanii produktów naszych sprzedawców, zaś w pierwszym półroczu 2023 roku na kupony programu przygotowaliśmy kolejne 40 mln zł. W tym roku już poszerzyliśmy ERLI Campaigns o ponad 200 tysięcy nowych wydawców reklamowych. Planujemy również uruchomienie kolejnych projektów ukierunkowanych przede wszystkim na wzrost dynamiki sprzedaży naszych partnerów handlowych oraz na poszerzenie oferty produktowej platformy Erli.pl. – mówi Adam Ciesielczyk.
Obrana droga i jasno postawione cele
Celem firmy na najbliższe lata jest osiągniecie silnej drugiej pozycji wśród platform sprzedażowych online w Polsce. Zadanie to nie będzie proste, ponieważ na krajowym rynku e-commerce swoją działalność prowadzą, zarówno globalni potentaci, jak i polskie firmy z wieloletnim doświadczeniem w sprzedaży.
Zamierzamy nadal sukcesywnie realizować swoja strategię rozwoju, która jak widać przynosi wymierne korzyści dla nas i naszych partnerów biznesowych. W najbliższym czasie będziemy informować o nowych inicjatywach, które pomogą nam w utrzymaniu wysokiego tempa wzrostu. W bieżącym roku zamierzamy również zintensyfikować działania mające na celu podniesienie świadomości marki ERLI wśród konsumentów. Celem na koniec roku jest przekroczenie bariery miliarda złotych GMV i 6 mln sprzedanych produktów, a w perspektywie dwuletniej mamy plan podwoić te wyniki. Jestem przekonany, że już niedługo będziemy mogli zakomunikować o kolejnych ważnych wydarzeniach w historii ERLI. – zapowiada Adam Ciesielczyk.