SEG 2025

Polpharma polski producent leków, wdrożył technologię rozpoznawania obrazu w aptekach opartą na sztucznej inteligencji. Dostawcą rozwiązania IT jest Sagra Technology. System wdrożony przez Polpharmę rozpoznaje produkty na zdjęciu, wspierając kontrolę merchandisingu w punktach sprzedaży.

Zastosowany przez Polpharma system Merchandising IR wykorzystuje technologię rozpoznawania obrazu do identyfikacji produktów znajdujących się na aptecznej półce. Działa to tak: sztuczna inteligencja analizuje zdjęcie wykonane przez handlowca, rozpoznając produkty i automatycznie porównując obraz z ustalonym standardem dotyczącym merchandisingu. Przy okazji sprawdza dostępność i liczebność asortymentu. Jak wynika z analiz wewnętrznych dostawcy, usługa działa z ponad 98-proc. poprawnością rozpoznawania poszczególnych produktów.

Współpraca na linii Polpharma – Sagra Technology ma już pewną historię. Największy polski producent leków korzysta z usług szczecińskiej spółki IT od ponad 16 lat. Firma używa m.in. systemu wsparcia sprzedaży Emigo, który zapewnia harmonizację i kontrolę procesów związanych ze sprzedażą. Nowość, czyli  Merchandising IR, pozwala dodatkowo skrócić czas wizyty przedstawiciela handlowego, utrzymać stałość ekspozycji w aptekach, analizować rzeczywisty obraz ekspozycji na rynku oraz poprawić obroty.

Po uporządkowaniu i zautomatyzowaniu wielu obszarów pracy działu handlowego Polpharma, przyszła kolej na jeszcze większe odciążenie przedstawicieli. Wykorzystanie rozpoznawania obrazu i sztucznej inteligencji do kontroli merchandisingu pozwoliło odciążyć handlowców, którzy mogą skupić się na innych zadaniach. Co więcej, pozytywnie wpłynęło na efektywność sprzedaży. Warto wspomnieć, że system dostarcza aktualnych, rzetelnych danych, które mogą być poddawane pogłębionym analizom w narzędziach klasy Business Intelligence. Otrzymane wyniki są równocześnie podstawą do rozliczeń z sieciami aptek. Technologia IR pozwala na monitorowanie całych półek dla określonych kategorii produktowych, co może dać wiele cennych informacji również na temat konkurencji. – wyjaśnia Adam Sienkiewicz, Head of Sales w Sagra Technology.

Podręcznikowa ekspozycja produktów

Polpharma już korzysta z pozytywnych efektów wdrożenia:

Po ponad trzech kwartałach użytkowania usługi Merchandising IR dla naszych wybranych produktów w aptekach, raporty pokazują poprawę wskaźników, zarówno jeśli chodzi o standard merchandisingowy, jak i samą sprzedaż. Dziś realizacja wskaźnika widoczności ustandaryzowanej ekspozycji przekracza 90 proc. To rewelacyjny wynik, bo startowaliśmy z poziomu 44 proc. w aptekach objętych projektem. – wyjaśnia Agnieszka Kordacka, Starszy Kierownik Marketingu Handlowego w Polpharma.

Uporządkowanie ekspozycji i poprawa widoczności produktów przekładają się na większe zainteresowanie klientów ofertą Polpharmy. Wyniki sprzedaży farmaceutycznej firmy wskazują wzrost sprzedaży produktów w porównaniu z aptekami, w których usługa rozpoznawania obrazu nie została jeszcze wprowadzona.

Lepsza współpraca z partnerami

Zautomatyzowana kontrola standardów merchandisingowych usprawnia także współpracę z aptekami. Jeśli kontrola wykazuje jakiekolwiek odchylenia od ustaleń, wiedzą o tym obie zainteresowane strony. W przypadku potrzeby poprawienia ekspozycji, dzieje się to bez niepotrzebnej zwłoki. Rozpoznawanie obrazu pomaga również w skutecznej realizacji umowy pomiędzy producentem a sieciami aptek.

Ponieważ wdrożenie pomogło Polpharma zwiększyć widoczność produktów, wyniki sprzedażowe oraz usprawnić współpracę z kontrahentami, firma rozszerzyła działania programu badania ekspozycji na kolejne apteki.

epoint
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments