Maciej Nowohoński, członek zarządu Orange Polska ds. rynku hurtowego, w rozmowie z ISBtech o dynamicznym wzroście wyników segmentu w ostatnich dwóch latach i dalszych perspektywach w obliczu systematycznego wzrostu znaczenia światłowodu.
„Jesteśmy właśnie na półmetku strategii .Grow, a rynek hurtowy jest jej częścią. Rynek hurtowy kojarzy się typowo z obszarem wymiany ruchu pomiędzy operatorami. Ale oprócz tego jest wiele innych tematów jak światłowód hurtowy, czy transmisja danych. Te obszary wpływają właśnie na tak dobre wyniki, które rynek hurtowy prezentuje obecnie” – wskazuje w rozmowie z ISBtech Nowohoński.
W ciągu ostatnich lat na same światłowody Orange Polska wydał ponad 4 mld zł.
„Monetyzujemy największą w Polsce infrastrukturę. Strategia na rynku hurtowym idzie w kierunku jeszcze lepszego wykorzystania posiadanych aktywów. Jest to ponad 3,7 mln łączy światłowodowych do gospodarstw domowych, ponad 200 tys. km światłowodów, blisko 150 tys. km kanalizacji teletechnicznej i około 1,4 mln słupów, na których montowana jest infrastruktura, obecnie głównie światłowodowa” – wymienił członek zarządu operatora.
Orange jest również udziałowcem w Światłowód Inwestycje, który ma już prawie 1,3 mln dostępów do gospodarstw domowych w zasięgu, a docelowo planuje 2,4 mln.
„Rynek hurtowy oceniamy na dzisiaj w Polsce na ok. 3 mld zł. Tego najczęściej nie widać w zestawieniach rynkowych, bo pokazywani są głównie gracze detaliczni. Jednak operatorzy kupują również usługi od innych operatorów i światłowód hurtowy jest coraz bardziej popularną usługą. Mamy tu sporo do powiedzenia. Te wszystkie tematy są dzisiaj na topie z uwagi na to, że rynek hurtowy bardzo się rozwija” – dodał Nowohoński.
Zaznaczył, że w zakresie transmisji danych operator bardzo mocno zaznaczył obecność, odnotowując wzrost 60% w skali ostatnich 2 lat.
„To nie jest wszystko co powiedzieliśmy. Ten rynek cały czas będzie się rozwijał, ponieważ rosną sieci światłowodowe. Rośnie również rynek mobilny. Przed nami wielkie wydarzenie, aukcja na 5G na częstotliwości w Polsce, za tym pójdą kolejne inwestycje – w dosył światłowodowy do wież telekomunikacyjnych, czy typowy światłowód hurtowy. Coraz więcej operatorów korzysta z infrastruktury już wybudowanej, żeby zoptymalizować również swoje portfolio inwestycyjne” – wskazał członek zarządu operatora.
Ponadto przypomniał, że nie wszyscy operatorzy muszą mieć strategię, w której sami budują sieć. Mogą również korzystać z sieci dostępnych na rynku.
„Tak samo działa Orange Polska. Mamy nie tylko własną sieć światłowodową, ale też korzystamy z sieci światłowodowych innych operatorów. Także przed nami dużo pozytywnych wydarzeń rynkowych, które będą jeszcze wspierały rozwój transmisji danych. My jesteśmy bardzo dobrze pozycjonowani na tym rynku, to nie tylko aktywa, doświadczenie, kompetencje naszego teamu, ale również bardzo dobrze skrojona oferta, która jest bardzo dopasowana do potrzeb operatorów” – stwierdził Nowohoński.
W zakresie światłowodu hurtowego strategia operatora zakłada, że do końca 2024 roku zwiększy liczbę klientów hurtowych obsługiwanych właśnie w tym modelu razy 6 w stosunku do punktu początkowego strategii (26 tys. bazy).
„Jesteśmy na półmetku, a wyniki są nieco lepsze niż połowa. Także ja też jestem tutaj optymistyczny. Liczę na to, że te trendy będziemy kontynuować, ponieważ model biznesowy, który proponujemy, jest sprawdzony na rynku. Działamy w systemie, który jest znany wszystkim innym operatorom. Wiadomo, jakie są benefity, jakie są uwarunkowania, żeby z tego internetu skorzystać. Model jest prosty, stąd też fajnie to działa” – ocenił członek zarządu Orange Polska.
Dodał, że „tradycyjna” kanalizacja techniczna i infrastruktura słupowa paradoksalnie okazują się bardzo mocno są powiązane ze światłowodem.
„Światłowód się rozwija i w tym obszarze następuje duży wzrost. A przypomnę, że jeszcze sporo milionów gospodarstw domowych w Polsce nie ma takiego zasięgu światłowodowego. Nasza infrastruktura jest referencyjna dla tych wszystkich rozwiązań, które są potrzebne do tego, żeby właśnie światłowód dotarł do konkretnego miejsca w Polsce. Światłowód staje się medium absolutnie niezbędnym, jak prąd, woda, czy inne podstawowe usługi. Także pod tym kątem jesteśmy w dobrym miejscu, bo w miastach, w aglomeracjach mamy najlepszą sieć kanalizacji teletechnicznej na ponad 140 tys. kilometrów. Z kolei słupy to najlepsze rozwiązanie dla tych miejsc, które są oddalone od centrów miast i bardzo często są wykorzystywane właśnie do tego, ażeby kończyć takie połączenia z domami jednorodzinnymi” – podsumował Nowohoński.