epoint

Michał Kaleta, dyrektor Business Unitu usług finansowych w Grupie Spyrosoft, w rozmowie z ISBtech perspektywach rozwoju segmentu financial services, wyzwaniach branży finansowej i planach rozwoju w tym obszarze.

Jakie znaczenie ma segment financial services dla Grupy?

Od samego początku działalności Spyrosoft, czyli od 2016 roku – obszar usług finansowych, był jedną z naszych kluczowych domen biznesowych. Od tamtego czasu liczba projektów i liczba klientów z tego sektora cały czas nam się zwiększa. Dla porównania w 2021 roku mieliśmy 25 nowych projektów, a w 2022 r. już 39. Liczba aktywnych klientów w 2021 r. wynosiła 21, a w 2022 r. było ich już 33. Te wzrosty miały także swoje odzwierciedlenie w przychodach całej Grupy Spyrosoft. Na koniec 3 kw. 2022 r. udział usług finansowych w łącznych przychodach Grupy stanowił 12% i wynosił 27,3 mln zł, co oznacza wzrost o niemal 34% r/r.

Największy wzrost przychodów w zeszłym roku pochodził z rozwiązań i narzędzi oferowanych sektorowi bankowości prywatnej i inwestycyjnej. Bardzo aktywna była także branża zarządzania wierzytelnościami. Rynek oprogramowania windykacyjnego rozwija się zresztą bardzo dynamicznie. Eksperci przewidują, że rynek ten będzie się rozwijał w tempie +10% CAGR do 2030 r. Naszymi głównymi rynkami zbytu, jeśli chodzi o usługi dla sektora finansowego są UK, USA i Polska.

Jaki widzi Pan potencjał rynku i możliwości rozwoju dla Spyrosoft?

Rynek usług finansowych jest bardzo perspektywiczny i z pewnością Grupa Spyrosoft będzie w dalszym ciągu rozwijać się w tym obszarze. Wciąż widzimy potrzebę i konieczność transformacji cyfrowej w wielu instytucjach finansowych. Przykładem może być tutaj obszar pracy z danymi. W dalszym ciągu wiele instytucji finansowych nie dysponuje narzędziami do ich pogłębionej analizy.

Spory potencjał widzimy również w konieczności szybkiego reagowania, o czym coraz częściej rozmawiamy z naszymi klientami. Chodzi o to, że podmioty z branży finansowej muszą być szczególnie odporne na wszelkiego rodzaju kryzysy – geopolityczne, społeczne itd. Muszą coraz szybciej reagować na to, co się dzieje dookoła. W obliczu sytuacji kryzysowej instytucje finansowe nie mają czasu na prowadzenie długich projektów informatycznych i nowych wdrożeń. Potrzebne są im wcześniej rozwiązania i narzędzia, które umożliwią szybkie wdrożenie koniecznych modyfikacji w sytuacji kryzysowej.

Ciekawym – i perspektywicznym trendem z punktu widzenia software house’u, którym jesteśmy – są tzw. hiper-connected Ecosystems. Chodzi o to, że instytucje finansowe będą oferować coraz więcej dodatkowych usług, a ich systemy będą współpracować z innymi ekosystemami. Już dzisiaj możemy to zrobić składając np. wniosek o 500+, kupując bilet na autobus itd. Ale tych rozwiązań z czasem będzie jeszcze więcej. To odpowiedź na potrzeby klientów, którzy oczekują obecnie od banków i innych instytucji finansowych spersonalizowanych ofert, dostosowanych do ich potrzeb. Przykładem może być jeden z naszych byłych klientów Challenger Bank z Wielkiej Brytanii. Bank ten mając dostęp do planów taryfowych dostawców energii elektrycznej i – za zgodą klientów – analizując ich płatności za prąd, rekomendował najatrakcyjniejszą ofertę na rynku.

Instytucje finansowe będą mieć w przyszłości coraz więcej interakcji z innymi podmiotami, żeby obsłużyć klienta 360 stopni. Duży potencjał daje także inny trend widoczny obecnie na tym rynku, czyli self service. W dużym skrócie chodzi o dążenie do tego, by klient instytucji finansowej mógł załatwić wszystkie swoje sprawy samodzielnie, przy pomocy odpowiedniej technologii.

Wyzwaniem dla instytucji finansowych w dalszym ciągu będzie także kwestia bezpieczeństwa. Już dzisiaj jest to bardzo ważny temat, ale w przyszłości znaczenie bezpieczeństwa będzie jeszcze rosło. Powyższe trendy to szansa na rozwój w tym obszarze takich podmiotów jak Spyrosoft.

Jakie są Wasze plany na przyszłość w tym obszarze?

Naszym celem jest dążenie do powiększenia liczby realizowanych projektów przez aktywnych już obecnie klientów, co na ogół jest związane z rozbudową portfolio naszych usług, ale również pracy na rzecz pozyskania nowych partnerów biznesowych, najchętniej w kluczowych dla nas obszarach geograficznych – na przykład z USA.

Skupiamy się także na rozbudowie naszego portfolio pod kątem sektora finansowego – obecnie pracujemy nad rozwiązaniami typu low-code np. wdrażamy produkty typu Appian czy Salesforce.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments