epoint

Ford ogłosił dziś, że wkrótce na wybranych rynkach europejskich będzie można po raz pierwszy zamawiać legendarnego, amerykańskiego w każdym calu Forda Bronco 4×4 1.

Bronco oferowany europejskim klientom w ściśle ograniczonej liczbie egzemplarzy jest dostępny w hardkorowym wariancie Outer Banks lub ekstremalnie terenowym Badlands, 2 oba napędzane 2,7-litrowym silnikiem Ford EcoBoost V6, wytwarzającym 335 KM i 563 Nm momentu obrotowego. Zaawansowane systemy układu napędowego rzeczywiście zasługują na miano „G.O.A.T.” (Goes Over Any Type of Terrain), jest wśród nich zaawansowany układ przeniesienia napędu na cztery koła z przełożeniami drogowymi i terenowymi, system Trail Control™ i aż siedem trybów jazdy 3.

Innowacyjne i praktyczne funkcje, opracowane od podstaw z myślą o śmiałych przygodach w terenie, obejmują zdejmowane drzwi 4 ze schowkami, wbudowane punkty mocowania akcesoriów terenowych oraz bardzo wytrzymałe, łatwe do czyszczenia elementy i powierzchnie, które szczególnie dobrze sprawdzą się w trudnym, błotnistym terenie.

Nowy Bronco, nawiązujący do niepowtarzalnego, utylitarnego wnętrza i wyglądu zewnętrznego oryginału z 1966 roku, czerpie również inspirację z wytrzymałego amerykańskiego pickupa serii F oraz ducha osiągów Forda Mustanga, tworząc SUV-a o niepowtarzalnym stylu, charakterze, odwołującym się do historycznego dziedzictwa.

Ściśle ograniczona liczba egzemplarzy Bronco First Edition będzie dostępna w specyfikacji Outer Banks lub Badlands. W obu wersjach samochód będą wyróżniały unikalne detale zewnętrzne, wewnętrzna plakietka z numerem egzemplarza oraz opcjonalny zestaw przydatnych akcesoriów, w tym neoprenowe pokrowce na siedzenia, torby do schowków w drzwiach i miękka siatka na dach, w zależności od modelu.

Bronco jest symbolem fordowskiego ducha przygody, a dzięki połączeniu najnowszych systemów układu napędowego z inspirującą, inteligentną konstrukcją, nowy Bronco przenosi pasję przygody na wyższy poziom. Po 25-letniej nieobecności, Ameryka powitała powrót Bronco z większym entuzjazmem i sympatią, niż mogliśmy sobie kiedykolwiek wyobrazić. Jesteśmy dumni, że możemy zaoferować europejskim entuzjastom pierwszy kontakt z duchem Bronco. – powiedział Jon Williams, dyrektor generalny, Ford Blue Europe.

LICENSE EXPIRES: IN PERPETUITY – LICENSE BY: FORD – LICENSE SCOPE: A – Earned editorial, press releases, press kits. B – All non-broadcast digital and online media. C – All non-broadcast digital and online media, plus Retail and POS (showrooms, events etc). D – All print media (newspaper, magazine etc) REGION: EU. COPYRIGHT AND IMAGE RIGHTS: This content is solely for editorial use and for providing individual users with information. Any storage in databases, or any distribution to third parties within the scope of commercial use, or for commercial use is permitted with written consent from Ford of Europe GmbH only.

Nowa przygoda Bronco w Europie

Proces projektowania nowego samochodu, w którym inspiracją był potencjał, radość i poczucie wolności związane z pierwszym Bronco, rozpoczęto od cyfrowego, pełnowymiarowego skanu modelu pierwszej generacji, aby upewnić się, że efektowne proporcje i ikoniczny kształt nie zagubią się w trakcie prac nad projektem. Krótkie zwisy i odważne, funkcjonalne linie nadwozia nie tylko sprawiają, że Bronco jest natychmiast rozpoznawalny, ale też przyczyniają się do jego wyjątkowych możliwości terenowych.

Nowy Bronco, wyróżniający się szerokim wlotem powietrza i znanymi z pierwszej generacji okrągłymi reflektorami, otrzymał kanciaste nadwozie, które zapewnia dobrą widoczność narożników samochodu, co ułatwia poruszanie się w trudnych warunkach terenowych.

Na przednich błotnikach znajdują się również tzw. trail sights – wystające nakładki wskazujące krawędzie nadwozia, które mogą być również wykorzystane jako punkty mocowania o nośności do 68 kg, przydatne w przypadku transportu na bagażniku dachowym dłuższych przedmiotów, takich jak deski surfingowe czy kajaki.

Standardowy, zdejmowany twardy dach (hardtop) posiada tłumiącą dźwięki podsufitkę i dzieli się na cztery panele z przeznaczonymi dla dwóch przednich paneli pokładowymi schowkami. Możliwy jest pełny demontaż czterech drzwi 4 – kierowca może to zrobić za pomocą jednego narzędzia i w ciągu zaledwie ośmiu minut. Zapewnia to swobodę w plenerze, poprawiając również pole obserwacji wokół samochodu w warunkach trudnych terenowych przepraw.

Pozbawione ramek okna obniżają masę całych drzwi, dzięki czemu są one na tyle lekkie, aby mógł je zdemontować niemal każdy, niezależnie od siły i postury. Szyte na miarę torby, dostępne dla Bronco Badlands, pozwalają na bezpieczne przechowywanie drzwi w samochodzie, by były gotowe do ponownego montażu w ciągu kilku minut.

Kolejne demontowalne elementy pozwalają na dostosowanie konfiguracji do indywidualnych potrzeb, jak i na zwiększenie zdolności do jazdy w terenie. Grill przedniego wlotu powietrza i zderzak mogą być zamienione na alternatywne wersje, natomiast plastikowe obramowania nadkoli zostały zaprojektowane tak, by w przypadku otarć w czasie jazdy terenowej, oddzielić się od błotnika bez uszkodzeń, dzięki czemu można je łatwo i szybko ponownie zamontować.

W Bronco ukrytych jest kilka „niespodzianek”, upamiętniających tradycje Bronco i czekających na odkrycie przez właścicieli, którzy zagłębią się w detale swojego samochodu. Są to na przykład: ukryte logo Bronco, grafika przedstawiająca gamę wersji pierwszej generacji modelu z 1966 roku, wbudowany we wnętrzu otwieracz do butelek, czy współrzędne GPS miejsc, w których testowano prototypy nowego Bronco na etapie prac rozwojowych.

Wymyślenie nowego Bronco gotowego na dzisiejsze czasy odbyło się z zachowaniem autentyczności oryginału, aż po oznaczenia na łbach śrub. W centrum wszystkiego, co zrobiliśmy, było zapewnienie klientom prawdziwej radości posiadania Bronco, która będzie równie wyraźna w czasie wygodnej codziennej jazdy, jak i podczas terenowych przygód w na odludziu. – powiedział Paul Wraith, główny projektant Forda Bronco.

LICENSE EXPIRES: IN PERPETUITY – LICENSE BY: FORD – LICENSE SCOPE: A – Earned editorial, press releases, press kits. B – All non-broadcast digital and online media. C – All non-broadcast digital and online media, plus Retail and POS (showrooms, events etc). D – All print media (newspaper, magazine etc) REGION: EU. COPYRIGHT AND IMAGE RIGHTS: This content is solely for editorial use and for providing individual users with information. Any storage in databases, or any distribution to third parties within the scope of commercial use, or for commercial use is permitted with written consent from Ford of Europe GmbH only.

Zbudowany z myślą o wytrzymałości, gotowy na wszystko

Dzięki doskonałym zdolnościom terenowym oryginalny Bronco otrzymał przydomek G.O.A.T. Zgodnie z tą tradycją, także nowa generacja Bronco zapewnia doskonałe osiągi w trudnych warunkach.

Podwójnie turbodoładowany, wyposażony we wtrysk paliwa do kolektora oraz bezpośredni wtrysk paliwa 2,7-litrowy fordowski benzynowy silnik EcoBoost V6 rozwija moc 335 KM i moment obrotowy 563 Nm, dzięki czemu znakomite osiągi przychodzą mu bez szczególnego wysiłku. Blok silnika wykonany z żeliwa CGI o zagęszczonym graficie charakteryzuje zwiększona wytrzymałość i sztywność w porównaniu z tradycyjnymi odlewami żeliwnymi o analogicznej masie, natomiast takie elementy jak elektronicznie uruchamiany zawór upustowy i wysokociśnieniowy układ recyrkulacji spalin zwiększają moc i obniżają zużycie paliwa.

Wyposażeniem standardowym jest 10-biegowa automatyczna skrzynia biegów, zapewniająca płynną, zoptymalizowaną pod kątem momentu obrotowego jazdę na drodze i w terenie. Maksymalny wskaźnik przełożenia pełzającego wynoszący aż 64,33:1 przy najniższym przełożeniu terenowym daje Bronco możliwość poruszania się z prędkością 6 km/h przy silniku pracującym przy 2400 obr/min, co zapewnia precyzyjną kontrolę przy niskich prędkościach i zmniejsza prawdopodobieństwo zdławienia silnika w trudnym terenie.

Bronco Outer Banks jest wyposażony w elektronicznie sterowany dwubiegowy reduktor umożliwiający zmianę przełożenia w czasie jazdy.

Bronco Badlands posiada też blokadę przedniego mechanizmu różnicowego i system odłączania przedniego stabilizatora przechyłów, aby zapewnić maksymalną swobodę ruchu pionowego kół w trudnym terenie. Ponadto dwubiegowy elektromechaniczny reduktor z automatycznym trybem pracy może płynnie przełączać się między napędem na dwa koła i napędem na cztery koła w zależności od warunków, pozwalając kierowcy na maksymalną koncentrację na sytuacji przed samochodem.

Aby poradzić sobie z najtrudniejszymi warunkami drogowymi, Bronco jest zbudowany na podwoziu ramowym wykonanym z wysokowytrzymałej stali z siedmioma poprzeczkami, co zapewnia twardy szkielet, gwarantujący pewność i bezpieczeństwo, jak również pozwalający na skok zawieszenia do 259 mm, co przekłada się na spektakularne zdolności terenowe.

LICENSE EXPIRES: IN PERPETUITY – LICENSE BY: FORD – LICENSE SCOPE: A – Earned editorial, press releases, press kits. B – All non-broadcast digital and online media. C – All non-broadcast digital and online media, plus Retail and POS (showrooms, events etc). D – All print media (newspaper, magazine etc) REGION: EU. COPYRIGHT AND IMAGE RIGHTS: This content is solely for editorial use and for providing individual users with information. Any storage in databases, or any distribution to third parties within the scope of commercial use, or for commercial use is permitted with written consent from Ford of Europe GmbH only.

Zawieszenie terenowe o wysokich parametrach pracy (HOSS) składa się z niezależnych wahaczy ze sprężynami śrubowymi o dużym skoku z przodu, co zmniejsza masę nieresorowaną nawet o 20 procent w porównaniu z konstrukcjami ze sztywną osią, a także poprawia komfort jazdy i zapewnia permanentny kontakt kół z nawierzchnią. Z tyłu standardową konfigurację stanowi zawieszenie pięciowahaczowe, sztywna oś z długoskokowymi sprężynami o zmiennej sztywności i wytrzymałymi amortyzatorami.

Bronco Badlands podwyższa poprzeczkę dzięki zastosowaniu w standardzie wysokiej klasy amortyzatorów Bilstein z zewnętrznymi zbiorniczkami oleju i z charakterystyką tłumienia zależną od ugięcia zawieszenia. Dodatkowa ilość oleju, jaką zapewnia zewnętrzny zbiorniczek pozwala na dodatkowe chłodzenie w najtrudniejszych warunkach, a siła tłumienia automatycznie zwiększa się w rejonach dobicia i odbicia zawieszenia, zapewniając precyzyjną kontrolę w terenie i płynną jazdę po normalnych drogach.

Klienci wjeżdżający w najtrudniejszy teren mają do dyspozycji płyty osłonowe kluczowych podzespołów, w tym osłonę pod przednim zderzakiem, płyty chroniące silnik, skrzynię biegów, reduktor i zbiornik paliwa. W ofercie są boczne wzmocnienia progów, wystarczająco wytrzymałe, aby utrzymać ciężar pojazdu podczas ekstremalnego pełzania w skalistym terenie, na liście elementów standardowego wyposażenia są odsłonięte haki holownicze z przodu i z tyłu, natomiast antykapotażowa belka dachowa ze stali borowej o wysokiej wytrzymałości stanowi miejsce montażu zintegrowanych bocznych poduszek kurtynowych. Umieszczone w oparciach siedzeń boczne poduszki powietrzne oraz poduszki przednie pozwalają czuć się pewniej podczas jazdy w ekstremalnych warunkach.

Technika wspierająca każdą przygodę

Inteligentne rozwiązania techniczne zastosowane w układzie napędowym sprawiają, że możliwości Bronco będą w stanie wykorzystać zarówno początkujący poszukiwacze przygód, jak i kierowcy doświadczeni w przeprawach terenowych. Centrum układu kontrolującego sprawne poruszanie się na dowolnej nawierzchni jest Terrain Management System™, który ułatwia kierowcy wybór stosownego trybu jazdy, pozwalającego najlepiej wykorzystać możliwości samochodu w warunkach, jakie zastał na swojej drodze. Oprócz drogowych trybów jazdy, jak Normalny, Eco, Sport i Śliska nawierzchnia, dedykowane jeździe w stylu G.O.A.T. tryby terenowe obejmują Błoto/koleiny, Piasek, a także Pełzanie i inspirowany wyścigami tryb Baja dla wersji Bronco Badlands. Każdy tryb jazdy nieco inaczej optymalizuje pracę przepustnicy, punkty zmiany biegów i reakcję układu kierowniczego w zależności od warunków jazdy.

Bronco oferuje również Trail Toolbox, czyli zestaw wyrafinowanych systemów terenowych, które mają wspierać kierowców i pozwalać im na swobodne poznawanie możliwości pojazdu. Trail Control 3 działa podobnie jak tempomat: kierowca może wybrać prędkość do 31 km/h, a Bronco będzie automatycznie zarządzał przepustnicą i hamulcami, aby utrzymać wybraną prędkość, podczas gdy kierowca koncentruje się na kierowaniu pojazdem w trudnym terenie.

Trail Turn Assist 3 wykorzystuje wektorowanie momentu obrotowego oparte na sterowaniu hamulcami, zmniejszając promień skrętu nawet o 40 procent poprzez hamowanie wewnętrznego koła podczas jazdy terenowej w ograniczonej przestrzeni, natomiast Trail One-Pedal Drive 3 pozwala kierowcy przyspieszać i hamować używając jedynie pedału gazu, co ułatwia precyzyjną kontrolę prędkości podczas jazdy w trudnych warunkach. Systemy wspomagające kierowcę obejmują system AdvanceTrac™ wraz z kontrolą stabilności przechyłów Roll Stability Control™ oraz kontrolę wężykowania holowanej przyczepy.

Mocny sprzęt, inteligentne oprogramowanie

Styl wnętrza Bronco, harmonizujący z solidnym, podkreślającym przeznaczenie wyglądem zewnętrznym, jest wysoce funkcjonalny, wypełniony elementami obsługi licznych systemów, jest także zaprojektowany z myślą o trwałości i użytkowaniu w trudnych warunkach. Tablica rozdzielcza nawiązująca do pierwszej generacji Bronco, korzysta z kolorów inspirowanych gamą barw natury i stylem sprzętu używanego podczas plenerowych rozrywek oraz z materiałów dobranych pod kątem trwałości.

Niezbędne w modelu przeznaczonym do jazdy w trudnym terenie są uchwyty wbudowane w deskę rozdzielczą i konsolę centralną. Konsola środkowa jest wyposażona w podkładkę bezprzewodowej ładowarki, która została zaprojektowana tak, aby utrzymać telefon komórkowy na miejscu nawet przy ekstremalnych przechyłach nadwozia. Powierzchnię deski rozdzielczej można wycierać, a fizyczne przełączniki w kabinie są uszczelnione silikonem i wyposażone w gumowe punkty dotykowe, co chroni je przed błotem, piaskiem i wodą, a także ułatwia utrzymanie czystości.

Chociaż Bronco został zbudowany z myślą o najtrudniejszych warunkach terenowych, nie musimy rezygnować z komfortu i wygody podróżowania. 8-calowy zestaw wskaźników TFT współdziała z 12-calowym centralnym ekranem dotykowym LCD obsługującym system komunikacji i rozrywki najnowszej generacji SYNC 4, 6, który korzysta z bezprzewodowych aktualizacji oprogramowania Power-Up, dbających o utrzymanie funkcjonalności systemów przez czas użytkowania pojazdu.

Na górnej powierzchni deski rozdzielczej Bronco znalazły się punkty mocowania, dzięki którym klienci mogą zamontować i podłączyć swoje aparaty fotograficzne lub telefony komórkowe dysponujące odpowiednimi złączami zasilania 12V lub USB.

Kompatybilność z Apple CarPlay i Android Auto 7 jest w Bronco standardem, obok systemu dźwiękowego B&O® Premium 8 z 10 głośnikami, w tym subwooferem, a dostępna aplikacja FordPass 9 oferuje szybką łączność i bezproblemową integrację z systemem SYNC 4.

Standardowy system kamer 360 stopni z widokiem off-road spotter jest automatycznie aktywowany po włączeniu jednego z trybów jazdy terenowej, zapewniając widok na koła nieosiągalny z fotela kierowcy i zwiększając widoczność podczas pokonywania najtrudniejszych odcinków, na przykład przy poruszaniu się po skałach.

Narodziny ikony

Oryginalny Bronco został wprowadzony na rynek amerykański w 1966 roku. Był połączeniem wytrzymałych pojazdów budowanych przez Forda na potrzeby armii i ducha osiągów Mustanga, dzięki czemu mógł dostarczyć to, co najlepsze z obu światów – wytrzymałą konstrukcję terenową 4×4 z gwarantującym radość sportowym nastawieniem, co pomogło zapoczątkować zupełnie nowy segment pojazdów terenowych dla poszukiwaczy przygód.

Bronco pierwszej generacji udowodnił swoją wytrzymałość i zwinność, wygrywając w 1969 roku wyścig terenowy Baja 1000, co przez ponad 50 lat pozostawało osiągnięciem niedostępnym dla innych produkowanych seryjnie samochodów 4×4. W USA sprzedano ponad 200.000 egzemplarzy Bronco pierwszej generacji, a w latach 1966-1996 wyprodukowano łącznie ponad milion samochodów Bronco pięciu kolejnych generacji.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments