epoint

Ostatnie lata pokazują, że firmy, które rozwijają się w obszarze nowych technologii, lepiej znoszą kryzysy. Nie dziwi zatem, że wydatki na cyfrową transformację rosną skokowo. 2,3 biliony dolarów zostanie wydane na transformację cyfrową w 2023 roku – podawał IDC w 2019 roku. Tak duże inwestycje firm świadczą o wadze, którą przykładają do przejścia w świat cyfrowej gospodarki, w tym Przemysłu 4.0.

Właściwie przeprowadzona transformacja cyfrowa to sprawniejsze działanie, a także optymalizacja kosztów operacyjnych. Według danych z raportu Polcom i Intel „Inwestycje w IT w czasach kryzysu. Chmura i nowe technologie. Perspektywa na lata 2022-2023” 48% firm podjęło aktywności dostosowujące działalność do nowych modeli pracy – zdalnej i hybrydowej – za pomocą rozwiązań chmurowych.

Natomiast 71% uczestników badania – w którym wzięli udział przedstawiciele średnich i dużych firm z sektora produkcyjnego – uważa, że przejście na model usługowy jest także sposobem na ograniczenie wydatków. Dla takiego samego odsetka wysokie tempo automatyzacji i cyfryzacji stanowi szansę na wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań, które ułatwią prowadzenie działalności i zoptymalizują procesy biznesowe.

Technologie napędzają gospodarkę

Przejście do prawdziwie cyfrowej gospodarki wymaga inwestycji w najnowsze, innowacyjne technologie. Najczęściej wymieniane obszary inwestycji w zakresie IT to komunikacja WiFi 6 i sieci 5G (45% wskazań), Internet rzeczy – IoT – (41%), sztuczna inteligencja i nauczanie maszynowe (34%), analityka dużych zbiorów danych (36%) oraz narzędzia automatyzacji zarządzania IT (42%). Wszystkie te rozwiązania są niezbędne w czasach czwartej rewolucji przemysłowej.

Inwestowanie w nowe technologie stanowi fundamentalny element strategiczny dla przedsiębiorców, którzy chcą się odnaleźć z obecnej rzeczywistości a jeszcze bardziej dla tych, którzy świadomie chcą kreować przyszłość. Choć związane jest to z kosztem, to w przyszłości może generować wymierne korzyści oraz obniżać koszty operacyjne. Nowe technologie są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania i wypracowywania przewag konkurencyjnych. – mówi Anna Kulikowska, Business Development Manager z Polcom.

Wymienione wyżej rozwiązania są pomocne w prawie każdej dziedzinie gospodarki – od przemysłu przez budownictwo i usługi po rolnictwo.

Sztuczna inteligencja pomaga rozpoznać na podstawie zdjęć lotniczych, czy uprawy nie są zagrożone chorobami i pasożytami, a odpowiednio dostosowane algorytmy sprzęgnięte z danymi pogodowymi ocenić czy uprawy nie potrzebują dodatkowego nawożenia, czy nawodnienia. Obecność nowych technologii w handlu jest dziś oczywistością.

Nie tylko coraz większy wolumen sprzedaży odbywa się w Internecie, ale również procesy dystrybucyjne, śledzenie ruchu towarów czy stanów magazynowych ma miejsce za pomocą rozwiązań IoT. W przemyśle natomiast coraz większą rolę odgrywa przetwarzania brzegowe, polegające na przetwarzaniu większości danych na „brzegu” bez udziału głównego centrum danych. Powala to na szybsze i autonomiczne podejmowanie decyzji i działanie bez zbędnego obciążania sieci.

Przyszłość cyfryzacji

Jednak tylko 20% polskich firm miało strategię cyfryzacji w 2021 roku, najlepiej wypada sektor finansowy oraz największe firmy. Mimo świadomości wagi inwestycji w najnowsze technologie, działaniom podejmowanym od lat przez instytucje państwowe, trzeci sektor czy sektor prywatny, Polska pozostaje w tyle za innymi krajami Unii Europejskiej pod względem cyfryzacji społeczeństwa i gospodarki. Zajmuje 24. na 27 miejsc. Gorzej wypadają tylko Grecja, Bułgaria i Rumunia.

Polska gospodarka, by rozwijała się równie szybko, jak w poprzednich latach i nie wpadła w pułapkę średniego rozwoju, musi stać się bardziej innowacyjna i konkurencyjna nie tylko stosunkowo niskimi kosztami. Inwestycje w najnowsze technologie i korzystanie z nich powinno stać się codziennością polskich firm.

Nie każda jednak firma musi rozbudowywać własne działy IT czy też ponosić koszty budowy własnych serwerowni. Dobrym rozwiązaniem może się okazać outsourcing infrastruktury, czy też sięgnięcie po kompetencje IT zewnętrznych dostawców. Dodatkowo outsourcing usług IT, np. w postaci usług chmury obliczeniowej, w szczególności tych dostawców, którzy dysponujących szerokimi i głębokimi kompetencjami IT (Managed Services) może być odpowiedzią na wiele biznesowych wyzwań oraz sprzyjać realizacji strategicznych celów firmy, także – a może nawet przede wszystkim – w czasach kryzysu. – komentuje Anna Kulikowska.

Portal rekrutacyjny dla programistów, Ideamotive, wskazuje, że rynek outsourcingu usług IT osiągnął wartość ponad 360 mld USD. Z ich analizy wynika, że outsourcing IT jest atrakcyjny, ponieważ pozwala zaoszczędzić środki, daje wsparcie doświadczonych pracowników i – przede wszystkim – pozwala organizacji skupić się na swojej podstawowej działalności i rozwijać ją w środowisku gospodarki cyfrowej.

Dziś każda firma musi, przynajmniej w jakimś stopniu, być obeznana z najnowszymi technologiami i gotowa na ich wdrożenie. Świadome wykorzystanie nowych technologii na co dzień pozwala sprostać wyzwaniom współczesności. – podsumowuje Anna Kulikowska.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments