Berliński startup z obszaru Climate Tech – Swobbee, będący wiodącym dostawcą wypożyczanych baterii i stacji wymiany baterii dla mobilności miejskiej, pozyskała kolejne 2 mln euro w rozszerzonej rundzie serii A. Do grona dotychczasowych inwestorów dołączył polski fundusz SpeedUp Energy Innovation oraz oraz holenderski Stichting Clean Future Dividend Fund. Zespół wykorzysta pozyskany kapitał na zintensyfikowanie swoich działań w celu skalowania rozwiązania na kolejnych rynkach europejskich i pozaeuropejskich.
Działająca od 2017 roku spółka Swobbee, znana wcześniej jako GreenPack, tworzy rozwiązanie oparte na zintegrowanym hardware oraz software, oferujące stacje baterii wymiennych dla pojazdów elektrycznych. Tym samym zmniejszając barierę adaptacji innowacji z sektora elektromobilności, poprzez budowę infrastruktury ładującej. Spółka zdecydowanie zwiększa potencjał rentowności większości podmiotów działających w obszarze mikromobilności współdzielonej, poprzez podniesienie możliwości wykorzystania lekkich pojazdów elektrycznych, wynikające z redukcji okresu, gdy pojazdy nie są użytkowane ze względu na konieczność ładowania baterii.
Oferowana przez firmę infrastruktura wymiennych akumulatorów, zdejmuje odpowiedzialność za fizyczny proces ładowania baterii z właścicieli urządzeń transportu osobistego czy też dostawców działających w tzw. modelu last mile delivery. Każda nasza stacja wyposażona jest w 8 do 30 slotów na baterie. Aktualnie oferujemy infrastrukturę do ładowania 8, a w krótce 10 rodzajów baterii, co w Europie pozwala nam na kompatybilność z około 70% obecnych na rynku lekkich pojazdów elektrycznych, czyli tzw. LEV wykorzystywanych przez podmioty z sektora współdzielonej mikromobilności jak i last-mile-delivery. Korzystając z naszego urządzenia właściciel lub zarządzający pojazdem w kilka minut wymienia pustą baterię na pełną i może kontynuować użytkowanie pojazdu, bez zbędnego przestoju. – opisuje rozwiązanie Thomas Duscha, CEO i co-founder Swobbee.
Współzałożyciel i CEO Swobbee Thomas Duscha doświadczenie biznesowe budował, pracując dla takich marek jak Lidl, Adidas, czy Grupa Azoty, a także tworząc projekt Greenpack, który był podłożem dla dzisiejszego Swobbee. Stephan von Wolf (COO) oraz Ludwig Speidel (CFO) uzupełniają stanowiska kierownicze swoją głęboką wiedzą z zakresu hardware oraz finansów.
Ważnym elementem produktu Swobbee jest oprogramowanie zainstalowane w stacjach ładowania oraz aplikacja umożliwiająca płynne i efektywne korzystanie ze stacji. Software stworzony od zera przez zespół spółki jest rozwiązaniem typu end-to-end co oznacza, że kontroluje on cały procesu ładowania baterii oraz zarządzania nimi w obrębie stacji.
Spółka swoją działalnością wspiera walkę z zanieczyszczeniem środowiska, co wpisuje się w cele regulacyjne wskazywane przez organy UE. Dzięki infrastrukturze wspierającej miejskie pojazdy elektryczne, oferując łatwy dostęp i rozszerzając możliwy zasięg tras pokonywanych przez użytkowników, Swobbee pozwala operatorom flot lekkich pojazdów elektrycznych, takich jak rowery czy hulajnogi, obniżyć emisję CO2 nawet o 87%.
Firma porusza się na rynku mikromobilności miejskiej, którego globalny potencjał rynkowy, według raportu McKinsey, szacowany jest na około 500 mld euro w 2030 roku. Z produktu Swobbee korzystają już takie firmy jak Tier, Onomotion, Bolt oraz Galp. Szacuje się, że rynek mikromobilności miejskiej będzie się rozwijał w perspektywie najbliższych 7 lat w tempie CAGR wynoszącym około 17,5%. Z czego największy segment tego rynku, bo aż 73%, obejmuje urządzenia z napędem elektrycznym.
Nasze miasta są zanieczyszczone i zatłoczone. Nie da się zmieścić na zbudowanych, czasami setki lat temu, ulicach więcej aut. Dlatego tak ważne jest, aby uczynić korzystanie z LEVs ekonomicznie opłacalnym i jednocześnie użytecznym. Kiedy rozpoczynał się trend mikromobilności technologia nie była gotowa na zastosowanie w pojazdach typu LEV baterii wymiennych, które znacznie minimalizują przestoje pojazdów tym samym poprawiając ich unit economics. Swobbee, w naszej opinii, ma szansę na stanie się jednym z kluczowych beneficjentów postępu technologicznego w tym obszarze. Co więcej, przewidujemy, że wykorzystanie urządzeń mikromobilnościowych wyniesie nawet do 15% wszystkich podróży krótkodystansowych, o zasięgu do 8 kilometrów. To tylko jedna z danych rynkowych, która pozwala nam wierzyć w ogromny potencjał, przed jakim staje zespół Swobbee. – komentuje Bartłomiej Gola, Partner Generalny należącego do SpeedUp Group funduszu SpeedUp Energy Innovation.
Cieszymy się ze współpracy i inwestycji w firmę Swobbee będącą liderem w dziedzinie zrównoważonych rozwiązań mikromobilności. Model ładownia baterii jako usługi Swobbee jest nie tylko przyjazny dla środowiska, ale również bardzo praktyczny, umożliwiając bezproblemową mobilność dzięki przodującemu w branży oprogramowaniu i sprzętowi. Spędziwszy wiele lat w branży magazynowania energii, Clean Future Dividend Fund jest przygotowany do wspierania Swobbee we wszystkich aspektach jej działalności. Jesteśmy dumni, że możemy koinwestować wraz z EIT InnoEnergy, jednym z największych inwestorów zrównoważonej energii, aby razem wspierać ten sektor. – dodaje Dagmar Parizkova, dyrektor Clean Future Dividend Fund.
Spędziwszy wiele godzin angażując się w pracę z zespołem zarządzającym Swobbee, jesteśmy pewni, że są na dobrej drodze do sukcesu. Wraz z boomem w sektorze e-mobilności, firmy takie jak Swobbee, które dostarczają bardzo potrzebną infrastrukturę, pozwolą UE osiągnąć swoje cele związane z zerową emisją. – zauważa Devin Sebok z Richfox Capital, zarządzający funduszem Clean Future Dividend Fund.
Fundusz SpeedUp Energy Innovation oraz Stichting Clean Future Dividend Fund dołączyli do rozszerzonej Rundy A, w ramach której wcześniej spółkę wsparli m. in. EIT InnoEnergy oraz poprzedni inwestorzy. Zespół planuje wykorzystać pozyskane środki na dalszy rozwój swojej platformy i przede wszystkim na rozbudowę swojej sieci stacji w Niemczech oraz wejście na rynki w sąsiednich krajach. W szczególności plany ekspansji Swobbee przewidują wejście na rynki Europy Wschodniej i Azji Południowo-Wschodniej. Do tej pory firma posiada już swoje stacje w Niemczech, Polsce, Holandii, Hiszpanii i Portugalii.