epoint

Technologia 5G jest powszechnie kojarzona ze standardowym udostępnieniem
częstotliwości dla klientów indywidualnych, jednak w wymiarze biznesowym 5G ma zupełnie inne znaczenie. To przede wszystkim prywatne sieci wydzielone pod klientów typowo komercyjnych realizujących inwestycje w kontekście rozwoju internetu rzeczy (IoT) – poinformował ISBtech Grzegorz Klimczyk dyrektor sprzedaży M2M & IoT Orange Polska.

Spotkaliśmy się w Iławie z naszymi klientami na Forum IoT. Naszym głównym zamierzeniem była edukacja rynku. Rozmawialiśmy na temat tego, co się wydarzy w najbliższej przyszłości. To oczywiście perspektywa wyłączenia sieci 3G, ale docelowo myślimy i pracujemy nad rozwiązaniami budowanymi na warstwie 5G i internecie rzeczy. Zwłaszcza jeżeli mówimy o Industry 4.0. Ostatnio słyszałem wypowiedź jednego z profesorów, że 5G nie warunkuje rozwoju przemysłu 4.0. Trudno się z tym nie zgodzić, ale z naszego punktu widzenia 5G zdecydowanie daje zupełnie inne możliwości, jeśli chodzi o perspektywę 5,10 czy 15 najbliższych lat. To zupełnie inny wymiar, inne tempo, inne szanse, automatyzacja procesów i magazynów. To główny element, o którym prowadziliśmy dialog” – mówi w rozmowie z ISBtech Klimczyk.

Obecnie największą barierą rozwoju jest kwestia pasma 5G, które komercyjnie nie jest
jeszcze udostępnione.

Według mojej oceny nie jest to jednak punkt krytyczny. Dzisiaj musimy rozmawiać z
klientami o tym, jakie możliwości 5G da w przyszłości. A to jest perspektywa maksymalnie
pół roku, kiedy wejdziemy w zupełnie inne tempo działania. Case’y są już na rynku.
Pokazywaliśmy je i wyciągaliśmy z nich wnioski, a klienci też dawali nam informację zwrotną. Widać, że zainteresowanie jest bardzo duże. I to jest to, na czym najbardziej nam zależało” – dodał ekspert.

Dyskusja na temat inwestycji w internet rzeczy dotyczy również okresu zwrotu i
finansowania.

Dużo na ten temat też było powiedziane przez naszego partnera – mBank. Perspektywa,
która daje możliwość pozyskania środków unijnych. Budżet 140 mln euro na różne inicjatywy – wydaje się, że to jest potencjał, po który klienci też sięgną. A to z kolei daje możliwości inwestowania w nowe technologie” – wskazał Klimczyk.

Orange Polska proponuje nie tylko core’owe usługi transmisji danych czy sieci kampusowe
5G.

To jest oczywiście coś, czym jesteśmy zainteresowani jako operator. Ale nasza wizja na
rynku diametralnie się zmienia, jeśli mówimy o internecie rzeczy. Zaczynamy raczej dyskusję z klientem o wyzwaniach, o wąskich gardłach, o elementach, które klient rozważa do restrukturyzacji, żeby zoptymalizować procesy. I my we współpracy również z partnerami jesteśmy w stanie dostarczać takie rozwiązania od samego początku do samego końca, włącznie z ich utrzymaniem (software, hardware, pełna integracja, również z usługami, które docelowo dają gwarancję po stronie choćby cyberochrony)” – wymienił ekspert Orange.

To klient wskazuje własne potrzeby, a my pod te potrzeby projektujemy sieć. Klient w
ramach tej sieci jest w stanie zarządzać w pełni całą infrastrukturą. My oczywiście możemy
zagwarantować również utrzymanie tego typu rozwiązań, ale to jest środowisko, które jest
dedykowane tylko i wyłącznie na potrzeby naszego klienta. I wszystkie konfiguracje,
zarządzanie siecią, dostarczanie rozwiązań IoT, które działają w tej sieci, są w pełnym
zarządzaniu po stronie klienta” – podkreślił Klimczyk.

Wejście w częstotliwości 5G nie jest barierą także z uwagi na to, że sieci kampusowe
operator jest w stanie również udostępniać w warstwie LTE.

Bardziej mówimy tutaj o możliwościach, które stoją za kampusami, czyli za wydzielonymi
sieciami tworzonymi bezpośrednio dla klienta i o tym, w jaki sposób przewyższają one
choćby sieci WiFi. My jesteśmy w stanie dostarczać kampusy, które eliminują większość
aktualnych problemów firm. Jeżeli mówimy o sytuacji, w której klient myśli o budowaniu
nowej fabryki, nowego magazynu, to przeanalizowanie technologii, w którą zainwestuje na
tym etapie wydaje się być kluczowe. To da zupełnie inne możliwości w przyszłości. Przede
wszystkim chodzi o liczbę rozwiązań, które można wdrożyć w środowisku klienta. Dziś
możemy sobie tylko wyobrazić, w jakim kierunku pójdzie rozwój. Trudno przewidzieć, jakiego rodzaju nowe rozwiązanie będziemy musieli wdrażać czy to na produkcji, czy w
magazynach. Jeżeli dziś myślimy już o kwestiach automatyzacji, to widzimy wąskie gardła u siebie w przedsiębiorstwach. Kluczowe wydaje się stworzenie rozwiązania, które w przyszłości da możliwość płynnego dostosowania się do rynku, do usprawniania swoich procesów. Coś, czego być może dzisiaj jeszcze nie widzimy. To jest właśnie ten wymiar” –
opisał Grzegorz Klimczyk.

Wskazał, że główne wyzwania, z którymi dzisiaj mierzą się klienci, dotyczą zarządzania
magazynami.

Automatyzacja jest dzisiaj kluczowa z wielu powodów. Oczywiście sieci kampusowe 5G
dają zupełnie inną perspektywę, jeśli chodzi o uruchamianie robotyzacji, automatyzacji,
autonomiczne wózki, roboty. Stają się nieodzownym elementem takiej infrastruktury. A sieć
kampusowa daje zupełnie inne możliwości w zakresie takiego płynnego zarządzania tego
typu rozwiązaniem” – tłumaczył Klimczyk.

Celem operatora nie jest jednak budowanie każdego rozwiązania samodzielnie.

Bardzo mocny nacisk kładziemy na współpracę z naszymi partnerami. Mnogość rozwiązań
powoduje, że bardzo chętnie rozmawiamy o różnego rodzaju współpracy. My jako Orange
jesteśmy swego rodzaju gwarancją dla rozwiązań naszych partnerów. To my ponosimy pełną odpowiedzialność za utrzymanie tego rozwiązania, za dostarczenie pełnego pakietu” – zaznaczył ekspert.

W jego ocenie, klienci wskazują także na potrzebę rozwoju i zdobywania wiedzy w obszarze
cyberbezpieczeństwa.

Jako Orange Polska jesteśmy w stanie dostarczać rozwiązania, które są z automatu
walidowane pod kątem cyberbezpieczeństwa. Możemy pod potrzebę klienta zaprojektować
takie rozwiązania, które z automatu dają gwarancję i bezpieczeństwo. Nie bez znaczenia jest również wątek efektywności energetycznej. Wiadomo, z czym w ostatnim czasie mierzą się przedsiębiorstwa. Myślę, że ten element będzie bardzo mocno analizowany przez każdego z klientów w najbliższej perspektywie. A automatyzacja, czy internet rzeczy pozwalają implementować rozwiązania, które dają wymierne oszczędności energetyczne” – dodał Klimczyk.

Stwierdził, że Orange Polska jest w stanie zaproponować odpowiednie rozwiązanie każdemu
z klientów.

Networking konferencji pokazuje, że będziemy mieli do czego wrócić już w bezpośredniej
pracy z klientami. Dyskusja była szeroka , a z zainteresowania i informacji zwrotnych, które
dostajemy, wynika, że to jest temat, który firmy chcą kontynuować. Mamy już kilka propozycji spotkań, więc liczymy na to, że efekt z tego wydarzenia będzie wymierny zarówno dla nas, jak i dla klientów” – podsumował Klimczyk.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments