Paweł Kacprzak, dyrektor biura rozwoju biznesu w BNP Paribas Faktoring, w rozmowie z ISBtech o strategii biznesowej BNP Paribas Faktoring, cyfryzacji i potencjale polskiego rynku factoringowego.
Jakie są główne założenia strategii biznesowej spółki BNP Paribas Faktoring?
Nasz wskaźnik NPS (gotowość do polecenia naszych usług innym firmom) jest bardzo dobry i wynosi 58, niezmiennie rosnąc od czterech lat. Dlatego możemy wierzyć w to, że nasze podstawowe usługi świadczymy na poziomie oczekiwanym przez klienta. To powoduje, że przez najbliższe 2-3 lata możemy skoncentrować się na bardziej innowacyjnych kierunkach rozwoju.
Pierwszy to wprowadzenie automatycznych procesów i inteligentnych algorytmów do obsługi faktoringu dla klientów. Przykładem jest chatbot wykorzystujący algorytm uczący się, wbudowany w system do obsługi faktoringu, który będzie w stanie udzielić klientowi odpowiedzi kontekstowo, bez potrzeby znajomości funkcjonalności całego systemu. Im
więcej informacji klient będzie w stanie uzyskać samodzielnie, tym więcej czasu jego opiekun w naszej firmie będzie miał na rozmowę na temat potencjalnych kierunków rozwoju współpracy.
Drugim obszarem jest nasz wewnętrzy proces oceny ryzyka kredytowego transakcji, który jest niezbędny do przedłużania limitu, a który wymaga pewnego wysiłku od klienta pod względem dostarczenia wymaganych danych. Nasz cel jest taki, żeby w ten sposób zautomatyzować proces oceny ryzyka i ograniczyć wymogi dokumentowe od klienta, a z drugiej strony, aby w większości przypadków taka decyzja była podejmowana z użyciem zaszytych algorytmów decyzyjnych. Z perspektywy klienta będzie to oznaczać zarówno mniej uciążliwy proces przedłużenia limitu, jak i skrócenie samego procesu – będzie praktycznie zamykać się w ciągu 24 godzin.
Jakie plany biznesowe na rodzimym rynku faktoringu ma spółka w perspektywie
najbliższych 2-3 lat? Wzrost, ekspansja, nowe produkty etc.?
Nasz udział rynkowy wynosi aktualnie prawie 20% i nie planujemy go za wszelką cenę zwiększać. Naszym celem biznesowym jest maksymalne wydłużenie naszej relacji z klientem. Chcemy, żeby minimum 75% klientów współpracowało z nami ponad trzy lata. I dlatego też nasz kierunek rozwoju jest nakierowany na maksymalne uproszczenie procesu kredytowego oraz możliwość samodzielnego pozyskiwania informacji, bez udziału opiekuna w naszej firmie. Czyli jeszcze więcej wartości dodanej dla klienta przy jednoczesnym ograniczeniu wymagań formalnych wobec niego.
Czy spółka wprowadza rozwiązania / narzędzia z obszaru cyfryzacji? Jeśli tak, to jak wygląda zakres digitalizacji? Jakie obszary obejmuje?
W tym roku zakończyliśmy implementację zupełnie nowej aplikacji online dla klienta do obsługi faktoringu, która została bardzo wysoko oceniona. 92% klientów jest zadowolonych lub bardzo zadowolonych z bieżącego systemu – w oparciu o nasze wewnętrzne badania
poziomu satysfakcji. Warto też wspomnieć o tym, że ponad 70% dokumentów jest podpisywanych całkowicie cyfrowo. Co ciekawe procent ten (90%) jest o wiele wyższy w przypadku firm dużych, niż średnich i małych przedsiębiorstw (poniżej 50%).
Jaki jest potencjał rynku faktoringowego w Polsce? Jakie główne trendy możemy
zaobserwować na naszym rynku?
Ubiegły rok był w tym zakresie bardzo dobry, ze wzrostem rynku o 26%. Niestety początek bieżącego roku jest znacznie słabszy ze wzrostem jednocyfrowym. Nasi klienci wyraźnie odczuwają spadek popytu oraz duży wzrost kosztu finansowania spowodowany wzrostem stóp procentowych. Wyższy koszt finansowania to dużo bardziej zachowawcze podejście do inwestycji. Dlatego naszym celem jest przekonanie do faktoringu firmy, które do tej pory nie korzystały z tej usługi,