Piotr Kowynia, prezes Grupy Nest Banku, w rozmowie z ISBtech o wynikach banku, potrzebach przedsiębiorców, projektach technologicznych oraz planach rozwojowych banku.
Grupa Nest Bank zakończyła 2022 rok rekordowym zyskiem, co składa się na ten sukces? Jakie zmiany zostały wprowadzone aby wygenerować takie zyski?
Tak, patrząc na zeszłoroczne osiągnięcia, mogę z dumą powiedzieć, że to był dobry rok – pod wieloma względami. Osiągnęliśmy rekordowe zyski, które wyniosły ponad 47 mln złotych netto. Również konsekwentnie wzrasta liczba naszych klientów, m.in. dzięki temu, że wdrożyliśmy produkty oparte o najnowsze technologie. Ich bezpośrednim celem jest realne wsparcie polskich przedsiębiorców.
W efekcie nie tylko osiągnęliśmy rekordowe zyski ale również wzrosła wartość Nest Banku dla naszych udziałowców aż do 8,2%. Ten rok wzmocnił w nas przekonanie, że ambitne podejście do oferowania wysokiej jakości innowacyjnych usług w przystępnej cenie jest kluczowe dla sukcesu Nest Banku.
A jakiego partnera w finansach poszukują polscy przedsiębiorcy?
Przedsiębiorcy doceniają połączenie praktycznych innowacji z dobrą ceną, a to sprzyja zdrowemu rozwojowi naszej oferty. Takie właśnie usługi chcemy dostarczać. Skupiamy się na tworzeniu nowych rozwiązań. Mają one nie tylko wartość samą w sobie, ale również rzeczywiście napędzają rozwój firm, np. w pełni mobilne konto, podręczny terminal płatniczy w telefonie czy rozbudowanie – i tak szerokiego portfela płatności – o kolejne. Naszym celem jest optymalne wykorzystanie dostępnych technologii, o kolejne, tak aby lepiej służyły naszym klientom.
Skoro wspomina Pan o technologiach, to jakimi wdrożeniami i rozwiązaniami może pochwalić się Nest Bank?
Skupiamy się na wdrożeniach chmurowych, gdzie obecnie realizowane są nasze kluczowe procesy: data lake i big data, Marketing Cloud od Salesforce oraz nasz flagowy produkt – konto na selfie. Jest to w pełni mobilny onboarding klienta w chmurze publicznej. Rozwiązanie to pozwala na założenie konta z poziomu telefonu dosłownie w kilka minut. Terminal płatniczy w telefonie NestPOS jest kolejną technologią docenianą przez naszych przedsiębiorców – szybkie płatności w zasięgu dłoni w intuicyjnej aplikacji.
Na tym nie koniec, pomimo tego, że jesteśmy w czołówce rynku z szerokim portfolio płatności, to nadal pracujemy na kolejnymi integracjami. W zeszłym roku – jako pierwszy bank na świecie wdrożyliśmy płatności mobilne VISA Mobile oraz nowy format przelewów zagranicznych dla firm – VISA B2B Connect. Fani sportu mogą też skorzystać ze SwatchPay w Nest Banku.
Jakie plany rozwoju ma Nest Bank w Polsce?
Technologie są dźwignią rozwoju naszej oferty, dlatego nie tylko inwestujemy w gotowe rozwiązania, ale również w najlepszych ekspertów rynkowych. Zatrudnienie w obszarze IT Nest Banku wzrosło o +60% r/r. Pracując nad rozwiązaniami, trzymamy się zasady, że mają one ułatwiać prowadzenie biznesu przedsiębiorcom, którzy coraz częściej są mobile-only i takiego partnera w finansach poszukują.
Z tego względu, kontynuujemy rozwój oferty cyfrowej, rozszerzamy narzędzia i produkty finansowe dla firm. Na początku roku uruchomiliśmy kartę wirtualną oraz kantor online. Konsekwentnie optymalizujemy też naszą aplikację, która będzie przechodzić na Flutter. Jest to jedno rozwiązanie przeznaczone do tworzenia wieloplatformowych aplikacji, zarówno na iOS, jaki i na Android. W efekcie, zmniejszy to koszty operacyjne i umożliwi szybkie wdrożenia.