epoint

Marcin Dębowski, PPG GBS site lead, w komentarzu eksperckim o działaniach na rzecz rozwoju kultury zaangażowania społecznego producenta farb.

Kultura zaangażowania społecznego odzwierciedla wartości firmy, określa jej tożsamość, buduje pozytywny wizerunek i motywuje zespół do pracy. W PPG przykładamy dużą wagę do wspólnych działań na rzecz społeczności lokalnych w myśl hasła: „Chronimy i upiększamy świat” (PPG: WE PROTECT AND BEAUTIFY THE WORLD®).

Czym jest kultura firmy?

Istnieje wiele definicji kultury organizacyjnej. Najczęściej określa się nią klimat, sposób zarządzania, stosunki międzyludzkie, normy i wartości. Dlaczego świadome budowanie kultury organizacyjnej jest tak istotne? Ponieważ pozwala na spójne działanie na wszystkich poziomach organizacji, niezależnie od roli, miejsca w firmie, stanowiska. Kształtowanie kultury organizacyjnej firmy jest działaniem długoterminowym i stałym, a co więcej wymaga nieustannej czujności i pielęgnowania. Czy warto podjąć taki wysiłek?

Zdecydowanie tak, ponieważ korzyści jest wiele. Firma posiadająca jasno określoną kulturę organizacyjną jest silna i stabilna, ma wyrazisty wizerunek i styl działania, który wyróżnia ją spośród konkurentów. Kultura organizacyjna umożliwia budowanie stabilnego zespołu poprzez zatrudnianie osób wyznających podobne wartości. Zwiększa zaangażowanie pracowników, ich identyfikację z firmą oraz wpływa na poczucie satysfakcji osobistej i dobrostanu zatrudnionych osób.

Zaangażowanie oznacza pasję

Ciężka praca nad czymś, na czym nam nie zależy, nazywana jest stresem; ciężka praca nad czymś, co kochamy, nazywana jest pasją” – te słowa Simona Sinka mogą stanowić inspirację do budowania kultury zaangażowania społecznego biznesu. Zgodnie z definicją firma społecznie zaangażowana to taka, która bierze odpowiedzialność za swój wpływ na społeczeństwo i środowisko, przyczynia się do zrównoważonego rozwoju, w tym dobrobytu i zdrowia społeczeństwa, uwzględnia oczekiwania interesariuszy i postępuje zgodnie z obowiązującym prawem.

Taką kulturę organizacyjną budujemy w PPG – międzynarodowej firmie produkującej farby i lakiery konsumenckie oraz przemysłowe. Łączymy globalną obecność w ponad 70 krajach z silnym lokalnym zaangażowaniem, ponieważ to z lokalnych miejscowości pochodzą nasi pracownicy (PPG ma siedzibę we Wrocławiu, a zakłady produkcyjne we Wrocławiu, w Cieszynie i Dębicy). Chcemy być dobrym sąsiadem – uważnym, wspierającym i dzielącym się sukcesem.

Działalność na rzecz społeczności, upiększanie miejsc wokół naszych biur i fabryk oraz nadawanie im nowych, pozytywnych barw, stanowi kluczowy element pozabiznesowej działalności firmy. Od wielu lat prowadzimy program wolontariatu pracowniczego COLORFUL COMMUNITIES®, w ramach którego – wykorzystując potencjał naszych produktów – odnowiliśmy i pomalowaliśmy Centrum Wielokulturowe na warszawskiej Pradze, placówki dydaktyczno-wychowawcze we Wrocławiu i w Gliwicach, stworzyliśmy osiedlowy park kieszonkowy we Wrocławiu oraz murale w Cieszynie.

W wyborze beneficjentów programów społecznych kierujemy się w dużej mierze głosami pracowników, którzy najlepiej znają lokalne potrzeby. Przykładem mogą być programy grantowe, które uruchamiamy z myślą o pomocy organizacjom działającym na rzecz potrzebujących z udziałem wolontariuszy naszej firmy. Pomysły często rodzą się spontanicznie i wynikają z inicjatywy zgłaszanej przez samych pracowników. Inną akcją bazującą na oddolnym zaangażowaniu jest coroczny wybór Charity Partnera – organizacji społecznej, którą w różny sposób wspieramy przez cały rok zarówno jako firma, jak i poprzez zaangażowanie samych pracowników. To właśnie pracownicy wysyłają propozycje partnerów, które następnie wspólnie weryfikujemy pod kątem zgodności z naszymi
wartościami.

Wspólne cele, wspólne korzyści

Kultura zaangażowania społecznego oznacza realizowanie wspólnych celów na linii biznes –
społeczeństwo. Jak wspierać kulturę społecznego zaangażowania w firmie? Managerowie mają do dyspozycji wiele narzędzi. Mogą to robić poprzez edukację, komunikację, dobry przykład, oddanie inicjatywy pracownikom, podzielenie się odpowiedzialnością oraz programy wolontariackie.

Angażując się zespołowo w działania społeczne, nie tylko czerpiemy z nich radość, ale też zyskujemy w innych obszarach. Pomaganie innym to świetna okazja, żeby spotkać się z osobami z różnych działów i lokalizacji firmy, nawiązać nowe relacje i pielęgnować współpracę. To, oprócz wymiernych efektów społecznych, jest dla naszej firmy cenne. Dzięki temu tworzymy nie tylko wartość dodaną dla miejsc, w których działamy, ale także osiągamy cele biznesowe, budując zmotywowany i zaangażowany zespół zjednoczony wokół wspólnych wartości.

PPG opracowuje i oferuje farby, powłoki i materiały specjalistyczne od blisko 140 lat. Główna siedziba PPG znajduje się w Pittsburghu, a nasze oddziały są w ponad 70 krajach na całym świecie. W 2022 roku firma zanotowała przychód netto w wysokości 17,7 mld USD.

 

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments