epoint

Cyberprzestępczość i jej skutki ewoluują tak szybko, jak sama technologia. Według danych raportu „Statista’s Cybersecurity Outlook” globalne koszty cyberataków wzrosną z 8,44 mld USD w 2022 roku do 23,84 mld USD w 2027 roku.

Zdarza się, że firmy nie są w stanie finansowo podnieść się po ataku. Głównym problemem są tutaj skradzione lub zniszczone dane, których nie można odzyskać po ingerencji cyberprzestępców. Jednak dzięki chmurze i jej rozwijającej się technologii odzyskiwania danych, sytuacja przestała być beznadziejna.

Posiadanie przemyślanej strategii przechowywania danych jest w dzisiejszych czasach koniecznością. Najpierw należy zrozumieć potrzeby firmy w zakresie przechowywania informacji i sposobu ich wykorzystania. Następnie należy przeanalizować sposób udostępniania, łatwość zarządzania, system odzyskiwania i opłacalność. Perspektywa rozwoju biznesu powinna także skłonić do oceny poziomu skalowalności wybranych systemów przechowywania danych. Szczególna uwaga w tej strategii powinna skupić się na bezpieczeństwie. Jego niski poziom może być źródłem poważnych problemów.

Dla przedsiębiorstw atak cyberprzestępców i problem z dostępem do danych oznacza zwykle obniżenie reputacji. W przypadku spółek giełdowych brak zaufania ze strony otoczenia boleśnie odbija się na notowaniach akcji. Aby zapobiec stratom wizerunkowym oraz finansowym, ochrona i odzyskiwanie danych stały się strategicznym celem firm na całym świecie. Między innymi dlatego coraz więcej biznesów przenosi dane do chmury.

Coraz więcej danych w chmurze

Obecnie 60% wszystkich danych korporacyjnych jest przechowywanych w chmurze. W 2015 roku było to około 30%. Analitycy i analityczki Cybersecurity Ventures przewidują, że do 2025 roku 50% wszystkich cyfrowych informacji będzie przechowywanych w chmurze. Chodzi o 100 Zetabajtów informacji (1 Zetabajt to bilion gigabajtów).

W ostatnich latach firmy masowo przenoszą dane do chmury. Sytuację spotęgowała pandemia i konieczność przechodzenia przedsiębiorstw na pracę zdalną, która miała zagwarantować ciągłość działania. Bezpieczeństwo danych w chmurze i ich odzyskiwanie weszły siłą rzeczy na nowy poziom. Aby sprostać tym wymaganiom, systemy bezpieczeństwa zostały rozbudowane o nowe zaawansowane narzędzia. mówi Krzysztof Podobiński, Delivery Architekt w Capgemini Polska.

Jak systemy chmurowe chronią i pomagają odzyskać dane organizacji?

Dostawcy usług w chmurze zmuszeni są do wdrażania najwyższej klasy środków bezpieczeństwa, takich jak: zaawansowane szyfrowanie, kontrole dostępu, „zapory ogniowe” (ang. firewall) i systemy wykrywania włamań. Wyjątkowo ważną funkcją systemów chmurowych jest redundancja, czyli wielokrotne kopiowanie danych i przechowywanie ich w różnych lokalizacjach.

Kluczowe w sytuacji kryzysowej jest odzyskiwanie danych, które w przypadku chmury jest zorganizowane inaczej niż w przypadku tradycyjnego hostingu. Odzyskiwanie w chmurze oferuje firmom większą elastyczność, prostotę działania i krótszy czas przestoju. Systemy odzyskujące przechwytują cały „obraz” serwera wraz z systemem operacyjnym, aplikacjami, poprawkami oraz danymi, tworząc jednolity pakiet oprogramowania.

Pakiet ten można przywrócić (uruchomić) w infrastrukturze chmury w ciągu kilku minut, a dzięki wielu strefom dostępności można to zrobić w dowolnym miejscu i czasie. Co więcej, podczas awarii i procesu przywracania danych, organizacja może pracować nieprzerwanie i bezpiecznie poza chmurą. Istotnym elementem tego systemu jest możliwość niezakłóconego testowania odzyskiwania danych, co podnosi jakość i efektywność działania całego procesu.

A co z tradycyjnym hostingiem danych?

Tradycyjne rozwiązania odzyskiwania danych oparte na lokalnych serwerach to przede wszystkim wyższe koszty wdrażania i funkcjonowania. Oprogramowanie, sprzęt, praca i szkolenia pracowników – to wszystko generuje koszty, na które nie stać wielu organizacji. Istotnym ograniczeniem takiego systemu jest niski poziom automatyzacji.

Wiele procesów musi być przeprowadzanych ręcznie, z jednej konkretnej lokalizacji. Chodzi przede wszystkim o przenoszenie kopii zapasowych na wybraną maszynę serwerową. To wszystko sprawia, że czas przywrócenia danych do pełnej dostępności może zabrać nawet kilka lub kilkanaście godzin.

Sztuczna inteligencja pomaga chronić chmurę

W podnoszeniu jakości bezpieczeństwa w cloud computingu coraz częściej uczestniczy sztuczna inteligencja. Dzięki niej zabezpieczanie chmury przenosi się na wyższy poziom.

Ważną zaletą sztucznej inteligencji w zakresie bezpieczeństwa jest jej szybkość. Algorytmy AI potrafią monitorować środowisko i wykrywać anomalie w czasie rzeczywistym. Są przy tym dokładniejsze niż ludzie i dzięki dostępowi do baz danych i sygnatur procent przeoczonych zdarzeń jest dużo niższy. Co ważne, narzędzia AI potrafią zablokować incydent w momencie jego wykrycia. Dają tym samym czas ekspertom na analizę problemu i wybranie sposobu jego rozwiązania. wyjaśnia Krzysztof Podobiński.

Sztuczna inteligencja pełni także inną ważną funkcję – chroni cały system chmurowy przed ludzkimi błędami. Niestety ich nie da się całkowicie wyeliminować. Wykrywanie krótkich i niepozornych incydentów w obrębie bezpieczeństwa oraz wstępna analiza, pozwalają ekspertom i ekspertkom na podniesienie poziomu dokładności pracy. Zmniejszają zarazem liczbę niepotrzebnych, często kosztownych interwencji ze strony człowieka.

Sztuczna inteligencja daje ekspertom nowe możliwości w zakresie identyfikowania zagrożeń. Cyberprzestępcy cały czas poszukują nowych sposobów na ominięcie zabezpieczeń chmurowych. Generują coraz szybsze i sprytniejsze metody dotarcia do zbiorów danych. AI „uczy się” zmian, które zachodzą w obrębie cyberataków i pozwala ekspertom oraz ich narzędziom na dostosowanie się do nowych sytuacji. tłumaczy Krzysztof Podobiński.

Wzrost zainteresowania biznesu rozwiązaniami chmurowymi powoduje większe zainteresowanie nimi ze strony cyberprzestępców. Dlatego coraz ważniejszy będzie dobór odpowiedniego, czyli odpowiedzialnego dostawcy chmury. Departamenty IT w firmach będą musiały lepiej weryfikować oprogramowanie pod kątem jakości operacji bezpieczeństwa i procesów zarządzania bezpieczeństwem, wymagać audytów i dowodów na działania naprawcze w przypadku incydentów.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments