epoint

Unitra – kultowa polska firma, duma lat 70. i marzenie wielu Polaków, wznawia produkcję w Warszawie. Polscy inżynierowie i projektanci pokazali dziś po raz pierwszy nowe sprzęty: wzmacniacz, odtwarzacz CD, kolumny podłogowe oraz dwa modele gramofonów. Dzięki profesjonalnym odsłuchom można było doświadczyć wysokiej jakości dźwięku klasy audiofilskiej na miarę XXI wieku i jednocześnie przeżyć powrót do przeszłości.

Na potrzeby reaktywacji marki Unitra zbudowała 20-osobowy zespół R&D Audio. Prace nad nową linią produktów trwają drugi rok. Inicjatorami projektu i szefami firmy są Daniel Kostrzewa oraz Adrian Krupowicz. Zaś inwestorem strategicznym jest Michał Kiciński, współzałożyciel CD Projekt.

Unitra to kultowa marka, która jest symbolem 30 lat produkcji urządzeń audio-wideo w Polsce. Chyba w każdym polskim domu było urządzenie z logo tej marki. Jako osoba z antykomunistycznej rodziny i jako przedsiębiorca, nie mam specjalnie sentymentu do czasów PRL, ale wspominam, że radio Unitra Radmor 5102, gdy pojawiło się u nas w mieszkaniu, było prawdziwym powiewem nowoczesności. Po raz pierwszy, dzięki niemu, miałem szansę doświadczyć dźwięku bardzo przyzwoitej jakości. – mówi Michał Kiciński, główny udziałowiec Unitry.

Z sukcesem, w latach 70., została wypełniona misja zaoferowania Polakom urządzeń, których wcześniej nie było. Dla odbiorców Unitra nie była tylko sprzętem, a czymś więcej – nowoczesnością i dostępem do nieosiągalnej dotychczas technologii, umożliwiała słuchanie muzyki i oglądanie telewizji. Unitra, która eksportowała produkty do kilkunastu krajów na świecie, była dumą narodową lat 70.

Złoty dźwięk stereo powraca

Wizją Unitry jest popularyzacja urządzeń audio HI-FI jako odpowiedź na przebodźcowanie wszechobecną, natarczywą technologią. Wierzymy, że współczesny świat potrzebuje czegoś trwalszego niż zalew szybko psującej się, nienaprawialnej elektroniki. Dlatego naszą uwagę kierujemy w stronę wysokiej jakości urządzeń audio, z których Unitra słynęła, a w szczególności złotej ery dźwięku i urządzeń HI-FI z lat 70., kiedy w Europie produkowaliśmy wysokiej jakości urządzenia, często działające do dziś. – mówi Daniel Kostrzewa, Head of Business i Członek Zarządu Unitry.

I zapewnia, że wraz z zespołem R&D wkładają inżynierskie serca, aby tworzyć ponadczasowe urządzenia.

Wierzymy, że inżynieria jest sztuką, do której pasję chcemy zaszczepić w ludziach. Urządzenia elektroniczne powinny być trwałe, a w razie awarii łatwe do naprawy. – dodaje Head of Business i Członek Zarządu Unitry.

Inspiracja i serce urządzenia

Naszą główną inspiracją jest kultowy zestaw audio Unitra ZM1006, produkowany pod koniec lat 70. Wtedy sprzęt „wyszedł z meblościanki”. Prezentowany zestaw nie przypominał już mebla, a nabrał racjonalnej technicznej formy. W tym przypadku zewnętrzna techniczna estetyka była emanacją serca urządzenia – elektroniki. W tym podejściu widzimy ponadczasowe piękno. Rozsądnie wykorzystaliśmy nowe technologie, uwzględniając fakt, że od czasu powstania ZM1006 minęło prawie 50 lat. – mówi Adrian Krupowicz, Head of Engineering i Członek Zarządu Unitry.

Unitra w Ursusie

Projektowanie i produkcja, w większości z polskich komponentów, odbywa się w warszawskiej siedzibie firmy – w dzielnicy Ursus, historycznie związanej z polskim przemysłem. Jeszcze w tym roku portfolio produktów będzie się składać z 9 urządzeń w pięciu liniach produktowych.

Ważne daty:

  • 30 czerwca – start przedsprzedaży przedpremierowej dla fanów marki Unitra, którzy są zarejestrowani w newsletterze,
  • 24 – 27 października – realizacja zamówień z przedsprzedaży,
  • 30 października – oficjalna premiera w Polsce i start sprzedaży wraz z uroczystym odbiorem pierwszych przedpremierowo zamówionych egzemplarzy.

Nagroda: Oscar designu dla Unitry

W czerwcu br. Unitra otrzymała nagrodę Red Dot za projekt wzmacniacza Unitra WSH-805. Został on doceniony za ponadczasowe wzornictwo, minimalistyczną elegancję oraz zrównoważoną produkcję. Red Dot to jedna z najbardziej prestiżowych nagród w świecie designu, uważana za wyznacznik najwyższej klasy i jakości.

O czerwonej kropce marzy każdy projektant, podobnie jak każdy restaurator śni o gwiazdce Michelin. Wyróżnione projekty prezentowane są w Red Dot Design Museum, w budynku dawnej kopalni Zollverein w Essen oraz w Red Dot Museum w Singapurze. Jedynie 10 firm z Polski otrzymało w tym roku tę nagrodę.

Historia Unitry w skrócie

Początki marki Unitra sięgają 1961 r., kiedy to doszło do powstania Zjednoczenia Przemysłu Elektronicznego i Teletechnicznego Unitra. W szczytowym okresie Unitra zrzeszała 28 przedsiębiorstw produkcyjnych, centrale techniczno-handlowe, biura projektowo-technologiczne, przedsiębiorstwo modernizacji przemysłu. W całym zjednoczeniu pracowało 100 tysięcy pracowników.

Unitra to jedna z niewielu marek sprzed 1989 roku, która przetrwała zmiany ustrojowe i funkcjonowała w nowej rzeczywistości. Właściciel znaku, spółka Unitra Towarzystwo Przemysłowo-Handlowe S.A. (Unitra S.A.), podejmował na przestrzeni lat wiele inicjatyw zarówno biznesowych, jak i kulturalnych, związanych z marką, nie zajmował się jednak projektowaniem urządzeń audio.

Sytuacja zmieniła się w 2021 r., kiedy z inicjatywy Daniela Kostrzewy oraz Adriana Krupowicza doszło do porozumienia między Unitra S.A. a Michałem Kicińskim, znanym inwestorem innowacyjnych przedsięwzięć technologicznych, w wyniku którego powstała spółka Unitra Sp. z o.o. z wyłącznym prawem do posługiwania się znakiem, a której celem było stworzenie nowej linii produktów audio zgodnie z najlepszymi tradycjami marki Unitra z XX wieku oraz z zasadami tworzenia trwałej, naprawialnej i wysokiej jakości elektroniki.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments