Versuni to firma z branży AGD, która w 2021 roku wydzieliła się jako odrębny biznes ze spółki Royal Philips. W ciągu półtora roku stworzyła swoje MVP, wdrożyła standardy branżowe i zmigrowała dane do środowiska SAP w 55 krajach.
Oto case study, w którym młoda marka, która wyrosła na bazie potężnej organizacji, wzięła z niej co najlepsze i zorganizowała procesy w oparciu o zwinne podejście, działanie na ogromną skalę i włączenie technologii u zarania istnienia. Na czym oparli swój sukces?
Największym wyzwaniem było stworzenie od podstaw rozwiązań do prowadzenia i skalowania naszej działalności w bardzo krótkim czasie – 18 miesięcy. Wymieniliśmy wszystkie wykorzystywane do tej pory systemy: od poczty elektronicznej, przez księgowość, marketing, produkcję i łańcuch dostaw, aż po systemy obsługujące klientów. To największy tego typu program zmian w oparciu o dane, jaki do tej pory zrealizowano na świecie. – podkreśla Corine Adams, CIO Versuni.
Program zmian otrzymał nazwę Exuviate. To odniesienie do procesu, w którym niektóre gatunki zwierząt zrzucają starą, zbyt ciasną skórę lub skorupę, aby zrobić miejsce na nową formę. Exuviate obejmował wdrożenie 40 nowych sieci, wymianę 4700 laptopów i komputerów stacjonarnych, ponad 60 nowych aplikacji w chmurze, migrację ponad 300 obiektów danych oraz przeprojektowanie 400 raportów i 3500 procesów. Celem transformacji jest stworzenie firmy, która dzięki narzędziom cyfrowym tworzy coraz lepsze rozwiązania, a wzrost buduje za pomocą decyzji opartych o dane.
Konsumenci są w centrum wszystkich naszych decyzji i chcemy przełożyć ich potrzeby na produkty, z którymi nie będą chcieli się rozstać. Te z kolei będą im służyć jak najdłużej. Dlatego tak ważne jest, abyśmy dobrze rozumieli, czego chcą. – dodaje Adams.
18 miesięcy na zbudowanie firmy
Klientocentryczność i budowanie produktów w odpowiedzi na pozyskane dane o potrzebach klientów, postawiły zespół Versuni przed poważnym wyzwaniem. W jaki sposób zbudować firmę, która zrealizuje standardy branżowe, jednocześnie wyjdzie poza dotychczasowe metody działania i zrobi to sprawnie?
Nasze doświadczenia z SAP trwają od ponad 30 lat. Nie mogliśmy sobie wyobrazić lepszego partnera, który przygotowałby nas na kolejny rozdział naszej drogi biznesowej. Korzystamy z całego pakietu aplikacji, dzięki czemu możemy bazować na zintegrowanych, kompleksowych procesach, solidnym zarządzaniu danymi oraz zaawansowanej analityki i sztucznej inteligencji. Te elementy są niezbędne do napędzania innowacji, wydajności operacyjnej i lepszego wglądu w procesy wewnętrzne. – mówi Corine Adams.
Jako partnera do wdrożenia rozwiązania wybrano firmę Tata Consultancy Services (TCS). Dzięki ścisłej współpracy trzech organizacji Versuni udało się przejść na SAP Best of Suite (wykorzystując chmurę prywatną SAP S/4HANA Cloud) w wyznaczonym terminie. W dniu 1 maja 2023 r. firma uruchomiła nowe środowisko pracy jednocześnie w 55 lokalizacjach.
Firmy zorientowane na bardzo dobrą znajomość swoich klientów, stawiają sobie wysoko poprzeczkę. Ogromne zbiory danych, jakie są generowane w procesie projektowania, planowania, produkcji, sprzedaży i obsługi klienta, to jedynie wartości liczbowe, którym kontekstu nadają zespoły ludzi, wykorzystujące zaawansowane aplikacji i systemy. Budowanie nowoczesnej i odpornej na wstrząsy organizacji wymaga zaufania i współpracy z wiarygodnym partnerem technologicznym. Partnerem do takich misji jest SAP. Od 50 lat tworzymy oprogramowanie dla biznesu i pomagamy klientom odkrywać nowe możliwości, tak jak zrobiło to Versuni. – komentuje Marcin Demkiw, dyrektor ds. wsparcia sprzedaży SAP Polska.
Program transformacji przyniósł firmie Versuni nagrodę SAP Innovation Award 2023 w kategorii Industry Leader za wprowadzanie innowacji i dostarczanie rozwiązań zmieniających wartość dla klienta.