Marlena Żurawska-Szuter, Dyrektor e-commerce dystrybutora materiałów budowlanych AB Bechcicki, w rozmowie z ISBtech o adopcji sztucznej inteligencji w firmie, cyfryzacji tradycyjnej branży i planach biznesowych.
Jakie dostrzegasz korzyści biznesowe płynące z wykorzystania AI w Waszym biznesie? Na jakie się przygotowujecie?
Jestem przekonana, że nawet w tak mało kreatywnej branży jak branża budowlana można znaleźć świetne zastosowania AI. W naszym przypadku, przy mocno sparametryzowanych produktach AI idealnie sprawdza się przy tworzeniu opisów produktów, opisów kategorii i tworzeniu contentu. Dodatkowo narzędzia AI dobrze sobie radzą w tworzeniu emaili i ofert dla Klientów, układaniu scenariuszy rozmów, czy np. tworzenia listy argumentów dla handlowców w przypadku odrzucenia oferty czy renegocjacji warunków.
Planujemy też wykorzystywać narzędzia AI w działaniach marketingowych – przy tworzeniu contentu w mailingu a także były pierwsze próby wykorzystania sztucznej inteligencji przy tworzeniu materiałów do social mediów, czy kampanii banerowych – z różnym skutkiem.
Zdecydowanie AI znajdzie zastosowanie w biznesie, bez względu na branżę. W pracy managera przydaje się przy analizowaniu większej ilości danych, wyciąganie wniosków z ogromnych wielostronicowych dokumentów, ustalaniu trendów, czy kreowaniu pomysłów do strategii.
Jak ważną rolę w Waszym biznesie odgrywają dane? Jaką rolę będą odgrywać w
najbliższych latach i jak się do tego przygotowujecie?
Nie bez znaczenia dane uznawane są za walutę przyszłości. Dostrzegamy to w firmie, stąd kroki, które zostały podjęte – wdrożenie systemu PIM, by szybciej i optymalnej zarządzać danymi produktowymi, wdrażamy BI -widzimy potencjał w sposobie prezentowania danych i częstotliwości ich odświeżenia, a także raportach, które pozwalają naszym skuteczniej zarządzać biznesem i skracać proces decyzyjny.
Zdecydowanie coraz lepiej umiemy wykorzystywać dane rynkowe, konkurencji, w tym ceny i widzimy w tym mocny element wzmacniający nasz biznes. Jesteśmy na początku tej drogi, wdrażamy mnóstwo rozwiązań, integrujemy systemy – tak, aby mieć jak najwięcej danych do podejmowania słusznych decyzji. Kilka kolejnych lat upłynie nad opracowaniem w sensowny sposób raportów, danych, połączniu systemów i dobierania we właściwy sposób danych, a także uczenia się – czego jeszcze nie wiemy i jakie są nasze potrzeby.
Czy identyfikujesz trendy, które pojawiają się już teraz lub pojawią się wkrótce, i związane są z wykorzystaniem AI i Big Data w Waszej branży?
Pracownicy wykorzystują narzędzia AI np. ChatGPT do przyspieszenia swojej pracy, szczególnie powtarzalnych czynności. Czynności, które do tej pory zlecali do innych działów np. analityków czy controllingu wykonują sami, skracając czas wykonania zadania, ale jednocześnie przyswajając nowe umiejętności w posługiwaniu się programami typu Excel czy raportami w SAP.
Zdecydowanie też zmienił się sposób pracy w działach marketingu czy e-commerce – nie ma potrzeby zlecania rzeczy do zewnętrznych agencji, bo pewne grafiki, teksty, pomysły jesteśmy w stanie generować sami. Wyciąganie wniosków z różnych raportów, dużych zbiorów danych – także jest o wiele prostsze i przyspiesza wiele decyzji.
Obudziliśmy się pewnego dnia, w innej rzeczywistości i firmy, które będą potrafiły zautomatyzować swoje powtarzalne czynności, wykorzystać narzędzia AI do przyspieszenia pewnych zadań – zyskają przewagę konkurencyjną i po prostu przetrwają. Ważne, że w procesie kompleksowej cyfrowej transformacji możemy liczyć na doświadczenie naszego partnera technologicznego – Unity Group, który służy radami i pomaga uniknąć kosztowych błędów.
Jakie macie aktualnie plany biznesowe?
Zdecydowanie w kolejnych tygodniach, miesiącach znajdziemy w naszej spółce kolejne pomysły na wykorzystanie sztucznej inteligencji i optymalizację pracy w obszarach, o których do tej pory nie myśleliśmy, że jest to możliwe. Mocno wierzymy w to, że AI to szansa na szybszy rozwój, na zdobywanie nowych rynków i optymalizację obecnych zadań, tak, by pracownicy znajdowali czas na to, co jest naprawdę ważne, wymaga wielokontekstowego rozumowania, empatii, czy szerszej perspektywy.
To wszystko jest niewątpliwie niezwykle ważne w kontekście zmian, które zachodzą w spółce AB Bechcicki. Lata 2023/2024 to dla nas czas transformacji cyfrowej.
Wdrożenia platformy B2B, która będzie dla nas skokiem technologicznym. Od lat z powodzeniem prowadzimy sklepy internetowe, jednak do tej pory działaliśmy w obszarze B2C i osób, konsumentów prywatnych. Teraz chcemy, wychodząc naszym partnerom biznesowym naprzeciw, dostarczyć im platformę B2B, gdzie będą mogli oni sprawdzić ceny, stany, zweryfikować swój limit kredytowy, sprawdzić historię zamówień, czy listę FV.
Ze spółki całkowicie opartej na sprzedaży stacjonarnej wkraczamy szeroko, dużym krokiem w model omnichanellowy. To kolejne rozwiązanie technologiczne w naszej firmie, zaraz po wdrożeniu ERP, aplikacji mobilnej dla handlowców, czy PIM.
Platforma B2B wymaga od nas nie tylko zmian w procesach biznesowych w firmie, ale także z technicznego punktu widzenia połączenia wielu systemów, tak aby dane przesyłane były w czasie rzeczywistym do wielu systemów w zależności od kanału. To duża zmiana dla każdej organizacji, szczególnie takiej działającej z powodzeniem od ponad 25 lat na rynku tradycyjnym i mającym już ułożone i ugruntowane procesy. To zmiana także mentalna w świadomości pracowników.
Partnerem technologicznym w cyfrowej transformacji w naszej firmie jest Unity Group, która wspiera nas swoim doświadczeniem w zakresie wdrażania nowych narzędzi, integracji rozwiązań, czy optymalizacji procesów. Jesteśmy dopiero na początku drogi, ale widzimy jak ważne jest posiadanie partnera, który służy radami i pomaga uniknąć kosztowych błędów.
Jakie plany biznesowe na ten rok?
Rok 2022 był dla nas rokiem rekordowym, najlepszym w historii firmy z dwucyfrowym wzrostem przychodu r/r. Co do roku obecnego – celem na ten rok jest utrzymanie wyniku przychodowego z zeszłego roku, co jest bardzo ambitnym założeniem biorąc pod uwagę trudną i mocno niepewną sytuację na rynku budowlanym w tym roku. Branża budowlana bardzo mocno zależy od sytuacji gospodarczej w Polsce, w tym liczby wydanych zgód na budowę, rozpoczętych nowych inwestycji, czy udzielonych kredytów hipotecznych. Pierwsze półrocze, niestety, nie napawało optymizmem i mocno zrewidowało ambitne plany każdej z firm w naszej branży, jednak widać już światełko w tunelu i lekkie ożywienie od wakacji, co mamy nadzieję w pozytywny sposób przełoży się na kolejne inwestycje”