epoint

Największa w ostatnich latach inwestycja Manufaktury, działa już na pełnych obrotach. Na dachu galerii handlowej zamontowano 1218 modułów fotowoltaicznych. Instalacja pokryje do 45% zapotrzebowania na energię w częściach wspólnych budynku.

W naszej branży to inwestycja pionierska i kolejny, ważny krok, który pozwoli nam znacząco obniżyć emisyjność obiektu, a także być przygotowanymi na dynamiczne zmiany zachodzące na rynku energetycznym. – wyjaśnia Sławomir Murawski, Dyrektor Manufaktury w Łodzi.

Sławomir Murawski, Dyrektor Manufaktury w Łodzi

Fundamentem wyznaczającym kierunek działań z zakresu zrównoważonego rozwoju jest spójna, jasno określona wizja właściciela Manufaktury, Union Investment Real Estate GmbH, i zarządcy Apsys. Dla obu podmiotów jednym z głównych celów działań prośrodowiskowych jest redukcja śladu węglowego i emisyjności obiektu. Działania ESG, prowadzone przez Manufakturę, są jednym z filarów strategii Manufaktury Dobrej Energii, wieloletniego planu działań skupionych na eko świadomości, lokalności i dbaniu o szeroko pojęty dobrostan psychiczno-fizyczny.

– Farma fotowoltaiczna na dachu galerii handlowej to największy element koncepcji Manufaktury Dobrej Energii, a także nasz wkład w ochronę środowiska naturalnego i obniżenie konsumpcji energii elektrycznej produkowanej z paliw kopalnych. Dzięki południowej ekspozycji, zapewniającej największe nasłonecznienie, moduły fotowoltaiczne mogą maksymalizować ilość wytworzonej energii. – tłumaczy Dariusz Jańczyk, Dyrektor ds. technicznych w Manufakturze.

Dobowa produkcja energii sięga 45%, choć w szczytowych, krótkich momentach, podczas bardzo słonecznych dni może być to nawet 100% zapotrzebowania na energię części wspólnych budynku galerii handlowej.

Energia pozyskiwana z pracującej farmy fotowoltaicznej będzie używana m.in. do zasilania systemu klimatyzacji i wentylacji, produkcji wody lodowej do klimatyzacji czy zasilania schodów, wind i chodników ruchomych. Jednocześnie fotowoltaika pozwoli na w pełni bezemisyjne ładowania samochodów elektrycznych.

Manufaktura analizuje także dane dotyczące obniżania emisyjności obiektu, po 2 tygodniach działania farmy szacuje się, że średnia dobowa redukcja jest na poziomie prawie 1 t CO2, co równa się około 4400 km jazdy samochodem z silnikiem spalinowym lub ilości CO2 pochłanianego przez 70 drzew. To potwierdza, że inwestycja w odnawialne źródła energii była słuszną decyzją.

Inwestycja ma ogromny potencjał i tak naprawdę jest bardzo rozwojowa. Już teraz myślimy o tym, by w perspektywie kilku lat ją rozbudować, a pozyskiwaną energię dostarczać także do innych budynków kompleksu. Zarządzając obiektem o tak wielkich możliwościach, zawsze musimy myśleć o nowych inwestycjach z dużym wyprzedzeniem. Jesteśmy dumni, że Manufaktura wprowadza pionierskie rozwiązania w branży i realizuje działania z nurtu ESG z takim zaangażowaniem. To pierwszy, ważny krok na drodze do zmniejszenia śladu węglowego i energochłonności obiektu – celu, który wyznaczył właściciel Manufaktury, Union Investment. Z każdym rokiem coraz więcej przedsiębiorstw wprowadza do swojego biznesu działania na rzecz środowiska, dlatego niezwykle cieszy nas, że w branży retail to my wytyczamy kierunek zielonych zmian i mamy ogromne wsparcie zarówno ze strony właściciela, jak i zarządcy. — kończy Sławomir Murawski.

Wykonawcą inwestycji była łódzka firma Atum Energy.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments