Stawki nawigacyjne za 2024 rok – zgodnie z planem opracowanym w 2021 roku – ulegną zmianie. Jednak pasażerowie linii lotniczych praktycznie tego nie odczują. Wzrost kosztów wszystkich opłat nie przekroczy 2 zł w przeliczeniu na pasażera, wskazuje Polska Agencja Żeglugi Powietrznej (PAŻP).
Polska pozostanie poniżej średniej opłat nawigacyjnych stosowanych w innych krajach europejskich. Wyższe stawki opłat nawigacyjnych obowiązują np. w Niemczech, Słowacji, Czechach i na Litwie.
Stawki nawigacyjne na dany rok, wynikające wprost z planu opracowanego w przypadku Polski w 2021 roku, były skonsultowane z przewoźnikami i portami lotniczymi. Taki plan dla Polski weryfikowany jest przez Komisję Europejską, w zakresie wskaźników skuteczności działania w tym efektowności kosztowej.
Opłaty nawigacyjne są regulowane przez Komisję Europejską, dlatego nie można ich swobodnie kształtować. Każda zmiana podlega restrykcyjnym wytycznym oraz ocenie i weryfikacji przez regulatorów określonych w rozporządzeniu unijnym 2019/317.
Ważnym elementem opłat jest ich część stała, czyli koszty ustalone przez wszystkich uczestników systemu dla danego roku, oraz mechanizmów wyrównawczych, czyli zdarzeń nieprzewidywalnych jak konflikty zbrojne, zdarzenia meteorologiczne lub inne jak Covid.
W 2024 roku w odniesieniu do roku 2023 ustalony koszt jednostkowy (bez mechanizmów
wyrównawczych) spadnie: o 3,5% w przypadku lotów transferowych. Niższe będą też opłaty lotniskowe w Warszawie (-1,7%) oraz portach regionalnych (-7,6%). Natomiast ze względu na wystąpienie zdarzeń o znaczeniu szczególnym dla lotnictwa pasażerskiego, jak Covid czy wojna w Ukrainie mechanizmy wyrównawcze, wzrosną o około 25%. Jednakże pasażerowie linii lotniczych nie powinni odczuć zmian wynikających z opłat nawigacyjnych.
Zmiana wskaźnika na miejsce pasażerskie w samolocie może wynieść odpowiednio: 40 groszy za wylot z lotniska w Warszawie, 4 grosze w przypadku lotów z Portów Regionalnych. Wzrost kosztów przelotów transferowych nad Polską będą wahały się w przedziale od 50 groszy do 1,5 zł.
Według danych Eurocontrol, koszty opłat nawigacyjnych stanowią maksymalnie do 4,5% na całej trasie lotu. Przykładowo na łączne koszty opłat nawigacyjnych lotu z Warszawy do Nicei (Francja) realizowany przez Polskę, Czechy, Austrie, Włochy i Francję, składają się opłaty nawigacyjne naliczane w ramach stawek w poszczególnych krajach. W tym przypadku Polska jest jedynym krajem o niższych opłatach, poniżej średniej europejskiej.