Podczas dorocznej konferencji dla Partnerów Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa (NASK) przyznała OVHcloud wyróżnienie za pierwsze miejsce w liczbie odnowień domen „.pl”. Największy europejski dostawca chmury odnotował także największy wzrost ich odnowień w ubiegłym roku oraz znalazł się w pierwszej trójce rejestratorów nowych domen w kraju.
Dla większości abonentów stron w Polsce domena z końcówką „.pl” jest tradycyjnie pierwszym wyborem. Nad Wisłą przyjęło się, że to właśnie ona zapewnia najlepszą rozpoznawalność. Nie ma w tym nic dziwnego, w końcu funkcjonuje już od ponad trzech dekad i wpisała się w świadomość użytkowników na tyle mocno, że firmy działające na polskim rynku decydują się na nazwy właśnie z polską końcówką.
W aktualnym zestawieniu NASK w Rejestrze domen „.pl” figurowało ponad milion unikalnych abonentów, z czego ponad 64 proc. stanowiły właśnie organizacje. We wspomnianym zestawieniu, obejmującym dane za 2022 rok, OVHcloud znalazł się również w pierwszej trójce rejestratorów nowych domen.
To bardzo satysfakcjonujący wynik, zwłaszcza, że na rynku domen konkurujemy z wytrawnymi graczami, a po drugiej stronie jest dysponent, który jest niezwykle świadomym użytkownikiem, formułującym wobec dostawcy konkretne oczekiwania. – mówi Robert Paszkiewicz, odpowiedzialny za rynek CEE w OVHcloud.
Kwestia zaufania
W procesie wyboru, gdzie zostanie zarejestrowana domena, analizowane są dostępne dla użytkownika narzędzia, jak np. czytelne procedury, usługi dodatkowe takie jak skrzynka e-mail z kontem o konkretnym rozmiarze czy usługa hostingu pod ewentualną stronę, która ułatwi start własnego biznesu. Decydujące są zaś renoma dostawcy i cena domeny. O ile koszt rejestracji (zwykle w ujęciu rocznym) jest zwykle kuszący i można przebierać w gąszczu promocji, o tyle cena jej odnowienia często nie jest już tak atrakcyjny. Przedłużenie ważności domeny polega na wydłużeniu czasu jej ważności o kolejny okres abonamentowy. Koszt odnowienia domeny internetowej to istotny czynnik, zwłaszcza dla posiadaczy wielu serwisów www i stron internetowych, który kształtuje długoterminowy koszt ich utrzymania. Warto więc upewnić się, ile zapłacimy, gdy promocja wygaśnie.
Na rynku panuje też przekonanie, że domena jest ściśle powiązana z usługą hostingową (utrzymaniem strony lub serwisu www). Choć domeny i hostingu nie trzeba mieć w tej samej firmie, klienci raczej niechętnie przenoszą swoje domeny do konkurencji, nawet jeśli mogliby sporo zaoszczędzić. Warto o tym pamiętać, zwłaszcza że transfer domeny do innego rejestratora nie oznacza przerwy w jej działaniu, a samo przeniesienie jest bezpłatne u wielu rejestratorów, przy czym – podobnie jak przy koszcie odnowienia – dobrze potwierdzić to u konkretnego dostawcy.
Na rynku domen jest jeden istotny parametr, którym się kierujemy, a mianowicie zaufanie. Wychodzimy z założenia, że świadomy klient, tak kosztów, jak i przysługujących mu narzędzi, to klient zadowolony, który z nami zostanie albo do nas wróci. Pierwsze miejsce OVHcloud w liczbie odnowień domen za ubiegły rok najlepiej ilustruje trafność tego podejścia. – podkreśla Robert Paszkiewicz.
W aktualnym raporcie NASK podano także dane na temat liczby domen zabezpieczonych protokołem DNSSEC. W pierwszym kwartale 2023 roku było ich prawie 432 000. Zabezpieczenie domeny za pomocą Domain Name System Security Extensions polega na nadaniu jej unikatowego klucza służącego do uwierzytelnienia. Taka forma zabezpieczenia strony chroni przed phishingiem, czyli podszywaniem się pod firmę lub instytucję w celu wyłudzenia danych czy środków finansowych od nieświadomych oszustwa użytkowników.
Domena czy konto na social media?
Domena i hosting to dom i adres naszego biznesu. To zarazem istotny element jego promocji, ponieważ są to aktywa, które umożliwiają budowanie tożsamości i uwiarygadniają działalność. Rejestrując domenę internetową, można wystartować ze swoją stroną, blogiem bądź sklepem. Jak pokazują doświadczenia użytkowników, domena i konto na social media nie wykluczają się. Wręcz przeciwnie, eksperci podkreślają, że domenę warto mieć równolegle z kontem na social mediach, a najlepsze rezultaty dla widoczności marki i zwiększania grupy docelowej przynosi ich synergia i wspólne uzupełnianie się ich treści.
Na korzyść domen przemawia fakt, że dane wrzucone do social media de facto przestają być własnością użytkownika, a algorytmy portali czasem utrudniają organiczne dotarcie do grupy docelowej, wpływając negatywnie na zasięg udostępnianych treści. Choć ograniczenie działalności w Internecie do portali na social mediach może być kuszące, fanpage może okazać się lepszym narzędziem marketingowym do wygenerowania płatnego zasięgu dotarcia i promocji właśnie własnej strony www. W końcu to strona internetowa jest wizytówką biznesu i kompletną bazą wiedzy na temat naszego przedsięwzięcia.