Jak podała w swoim badaniu przeprowadzonym w ubiegłym roku Międzynarodowa Agencja Energetyczna (IEA), w 2021 r. w inteligentne liczniki zainwestowano globalnie około 21,4 mld USD. W Polsce zgodnie z dyrektywą Unii Europejskiej zostaną one zainstalowane w co najmniej 80 proc. gospodarstw domowych do 2028 roku.
To zrozumiałe, dlaczego inwestycje osiągają takie liczby – inteligentne liczniki są najnowszym krokiem w cyfryzacji sieci elektrycznych, a dzięki monitorowaniu informacji, takich jak zużycie energii, regulacja napięcia, prądy obciążenia i inne, inteligentne liczniki umożliwiają szybsze powiadomienia o awariach i skuteczniejsze naprawy.
Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska, aż 86 proc. Polaków jest zdecydowanymi zwolennikami powstania inteligentnych sieci elektroenergetycznych. Blisko 80 proc. ma pozytywne nastawienie do realizacji inwestycji elektroenergetycznych w gminach, w których mieszka i uważa, że powstanie inteligentnych sieci jest właściwym i nieuniknionym kierunkiem rozwoju energetyki w Polsce.
Delgaz Grid, rumuński członek grupy E.ON, do której należy E.ON Polska, zainstalował już ponad 300 tys. inteligentnych liczników i planuje wprowadzić dodatkowe 397 tys. do końca 2028 roku. Oznacza to, że ponad 45 proc. rumuńskich klientów E.ON będzie obsługiwanych przez inteligentne liczniki, a w przyszłości będzie ich jeszcze więcej.
Inwestycje te wynikają z silnego priorytetu cyfryzacji rozwiązań, zwłaszcza dla Delgaz Grid:
Mając na celu dystrybucję energii i zwiększenie poziomu zadowolenia naszych klientów, w Delgaz jesteśmy pionierami w wykorzystaniu cyfryzacji każdego ogniwa łańcucha. – mówi Florin Mariuca, kierownik IT w Delgaz Grid.
Rozwiązanie inteligentnego licznika pomaga w realizacji celów Delgaz Grid poprzez śledzenie zużycia energii elektrycznej i gazu oraz gromadzenie odpowiednich danych dotyczących zarządzania energią. Informacje te są następnie przesyłane zdalnie do operatorów za pośrednictwem wytrzymałych urządzeń mobilnych Getac:
Dzięki Getac F110 idziemy o krok dalej w tym procesie, ułatwiając naszym operatorom terenowym dostęp do informacji w czasie rzeczywistym. – mówi Mariuca.
Urządzenia te umożliwiają operatorom skanowanie kodów kreskowych lub kodów QR na zewnątrz ich jednostek. Skany te dostarczają informacji, które pomagają pracownikom terenowym szybko określić, jakie naprawy należy wykonać, aby zapewnić nieprzerwane działanie energii elektrycznej i gazu. Informacje te w czasie rzeczywistym przekładają się na szybszą reakcję i naprawy.
Od tabletów Getac F110 wymaga się wiele, ponieważ są one krytycznym źródłem informacji w czasie rzeczywistym w terenie. Praca wykonywana w terenie oznacza, że operatorzy i ich urządzenia mają do czynienia z różnymi warunkami, od zim poniżej zera z obfitymi opadami śniegu, po pory deszczowe i gorące lata. Charakter pracy często sprawia, że upadki, uderzenia i nieostrożne obchodzenie się z urządzeniami są nieuniknione w codziennej praktyce.
Oprócz wytrzymałej konstrukcji F110 Delgaz Grid zauważył niższe wskaźniki wymiany, które świadczą o wysokiej wytrzymałości i niezawodności produktów Getac. Po latach korzystania z urządzeń Delgaz pozostaje zadowolony z ich stosunku jakości do ceny. W przypadku jakichkolwiek problemów Delgaz może również liczyć na szybką obsługę Getac, która pozwala im iść naprzód z minimalnymi opóźnieniami lub niedogodnościami.
Getac zapewnia niezawodne i wydajne rozwiązanie dostosowane do konkretnych potrzeb klienta, które z łatwością spełnia wymagania Delgaz Grid. Wraz z rozwojem nowych innowacji cyfrowych, Getac będzie nadal tworzyć nowoczesne rozwiązania dla firm takich jak Delgaz, aby usprawnić operacje i sprostać różnorodnym wyzwaniom.