II kwartał 2023 r. upłynął w Grupie The Dust przede wszystkim pod znakiem finalizacji prac nad strategią rozwoju na lata 2023-2028, której ogłoszenie miało miejsce 23 maja br., rozwojem pierwszego wydanego tytułu Hotel Renovator oraz intensywnymi pracami nad pozostałymi tytułami z portfolio Grupy – The Inquisitor, Airport Renovator, Serum, Project Crusaders i Curb Project.
Ambitne cele postawione przez Zarządzających Grupą w nowo opublikowanej strategii mają pozwolić Grupie na globalny sukces w produkcji gier w segmencie AA przy jednoczesnym systematycznym wzroście sprzedaży oraz przechodzeniu na model self publishingu. To duże, ale jednocześnie realne wyzwanie, patrząc na rozwój i osiągniecia Grupy na przestrzeni ostatnich lat. Dzięki zaplanowanym na kilka lat do przodu i przemyślanym decyzjom w ciągu zaledwie czterech lat z kilkunastoosobowego zespołu powstała grupa kapitałowa składająca się z czterech studiów i zatrudniająca ponad 70 osób
z dużym doświadczeniem w branży w różnych gatunkach gier.
W ciągu ostatniego roku studia zależne należące do Grupy podpisały umowy wydawnicze z międzynarodowymi, największymi wydawcami o wartości ok. 30 mln PLN, przy zachowaniu pełnych praw do produkowanych gier. Teraz kolejnym krokiem rozwoju Grupy jest stopniowe przechodzenie z dotychczasowego modelu biznesowego na samodzielne realizowanie projektów będąc jednocześnie deweloperem i wydawcą produkowanych gier.
Jesteśmy gotowi na kolejne wyzwania. Dotychczas prowadzony model biznesowy należało zweryfikować, aby móc wejść na wyższy poziom rozwoju organicznego Grupy, ale także skalowalności i rentowności biznesu. Jesteśmy, jako organizacja gotowi do prowadzenia wszystkich etapów projektu – produkcji, marketingu i komercjalizacji. Dotychczasowy model będzie nadal funkcjonował w nowo tworzonych spółkach, ponieważ daje on stabilne i powtarzalne wyniki finansowe, ale chcąc zbudować rozpoznawalne marki nie tylko w Polsce, ale i na świecie musimy dywersyfikować sposób finansowania przyszłych projektów i przejąć funkcje wydawcy. Ewaluacja i adaptacja założeń strategii to nasz cel na najbliższe miesiące. – komentuje Jakub Wolff, Prezes Zarządu The Dust S.A.
II kw. 2023 r. był dla Grupy The Dust intensywny, zarówno biznesowo, jak i operacyjnie. Pod względem operacyjnym wszystkie zespoły w Grupie z sukcesem realizowały zakładane plany produkcyjne. Studio zależne Two Horizons rozwijało i wzbogacało o nowy kontent wydany w poprzednim kwartale Hotel Renovator. Przypomnijmy miał premierę 7 marca br., a do dnia dzisiejszego został rozwinięty o 5 dodatków (tzw. DLC), dzięki którym rozszerzono liczbę dostępnych elementów wyposażenia wnętrz o ponad 270 pozycji.
Studio wydało również bezpłatną aktualizacja umożliwiającą integrację z systemem mod.io, dzięki której grający mogą dodawać do gry i udostępniać innym użytkownikom własne projekty mebli i dodatków. Jednocześnie pracowało nad wersją tytułu Hotel Renovator na konsole starej i nowej generacji oraz równolegle przygotowywało vertical slice gry Airport Renovator.
W rozgrywce Hotel Renovatora stawiamy na swobodę i kreatywność graczy. Dlatego staramy się im przekazać jak najszerszy wybór mebli i dekoracji dostarczając dodatkowe wysokojakościowe assety pod postacią paczek DLC. Jednocześnie udostępniliśmy bezpłatny update wprowadzający integrację z mod.io, systemem umożliwiającym umieszczenie w grze dowolnego odpowiednio wykonanego modelu 3D. W ten sposób zdjęliśmy jakikolwiek limit ograniczający aranżację przestrzeni hotelowych i otworzyliśmy grę na UGC (User Generated Content), co jest zauważalnym trendem w branży. Biznesowo, realizujemy kolejne kamienie milowe w produkcji naszych tytułów – jesteśmy coraz bliżej wydania Hotel Renovatora na konsole, również starej generacji (PS4 i Xbox One), które ciągle
są popularną platformą domowej rozrywki. – komentuje Krzysztof Wagner, Członek Zarządu (COO) The Dust S.A. – II kwartał 2023 r. był dla naszych zespołów produkcyjnych bardzo angażujący, ale jednocześnie wchodzimy na coraz wyższy poziom organizacyjny i jesteśmy gotowi na nadchodzące wyzwania.
Dla pozostałych zespołów produkcyjnych II kwartał br. był również pracowity. The Dust intensywnie pracowało nad 6-tym etapem produkcyjnym z 8 przewidzianych w umowie z wydawcą. Studio jest w przededniu premiery, która planowana jest na IV kwartał br., ale oficjalnie nie podało jeszcze jej daty. Zespół Game Island pracował nad finalizacją 5-tego etapu produkcji SERUM, którego zwieńczeniem jest wersja BETA gry. Premiera gry w wersji na PC w opcji early access planowana jest w I kw. 2024 r., a w pełnej wersji do końca czerwca 2024 r. Studio zależne 4Knights opracowywało vertical slice gry Project Crusaders i rozpoczęło już rozmowy z wydawcami, które jak deklarują Zarządzający Grupą powinny się zakończyć podpisaniem umowy wydawniczej do końca III kw. br. Jednocześnie przygotowywało proof of concept swojej drugiej gry pod kodowym tytułem Curb Project.
Grupa The Dust S.A. zakończyła pierwsze półrocze 2023 r. skonsolidowanymi przychody ze sprzedaży w wysokości 3,9 mln PLN, co jest efektem rozpoczęcia komercjalizacji tytułu Hotel Renovator w wersji na PC.
Skonsolidowany zysk z działalności operacyjnej wypracowany przez Grupę w ciągu sześciu miesięcy bieżącego roku wyniósł 1,01 mln PLN. Grupa w raportach okresowych bardzo transparentnie opisuje stan realizacji projektów, wpływy z umów wydawniczych oraz wysokość budżetów produkcyjnych poszczególnych tytułów w ujęciu kwartalnym oraz łącznym. Nakłady i koszty produkcji wszystkich gier w Grupie The Dust w pierwszym półroczu 2023 r. wyniosły 4,15 mln PLN.
Pierwsze półrocze w ujęciu skonsolidowanym zakończyliśmy wynikami zgodnymi z naszymi założeniami zarówno w zakresie skonsolidowanych przychodów, jak i skonsolidowanego zysku operacyjnego. Koszty operacyjne utrzymują się na porównywalnym poziomie kwartał do kwartału i są to głównie kosztów usług obcych (w tym kontraktów B2B) oraz wynagrodzeń i ubezpieczeń społecznych. Dbamy o dyscyplinę kosztową, a wysoki stan krótkoterminowych aktywów finansowych na poziomie skonsolidowanym (1,2 mln PLN na koniec II kw. 2023 r.), stałe wpływy z tytułu umów wydawniczych oraz brak istotnych zobowiązań gwarantują nam pełen komfort realizacji planów produkcyjnych. – komentuje Michał Smółka, Członek Zarządu (CFO) The Dust S.A.
Przed Grupą The Dust kolejne intensywne kwartały, przede wszystkim z uwagi na zbliżające się daty premier tytułów The Inquisitor oraz SERUM. Studia zależne zapowiedziały już obecność na największych targach branżowych w Kolonii – Gamescom, na których będą prezentować wymienione wyżej produkcje wraz ze swoimi międzynarodowymi partnerami biznesowymi Kalypso Media Group oraz Toplitz Productions.