epoint

Danuta Czapeczko, wiceprezes  PragmaGO i Wojciech Bublik, prezes PragmaGO.tech w rozmowie z ISBtech o planach marki PragmaGO.tech i skalowaniu usług fintech dla biznesu m.in. w modelu embedded finance.

Jakie są cele marki PragmaGO.tech?

Danuta Czapeczko: PragmaGO.tech to marka, która obejmuje innowacyjne produkty embedded finance. To usługi finansowe dla przedsiębiorców, którzy mogą z nich korzystać tam, gdzie realizują swój biznes lub robią zamówienia na firmę. Jak to działa? Przedsiębiorca kupuje towar np. na platformie marketplace i płaci za niego z odroczoną płatnością. Właściciel platformy marketplace musi więc mieć tę opcję dostępną w swoim środowisku.

Danuta Czapeczko, PragmaGO.tech

Żeby zaimplementować usługę finansową w środowisku IT firmy niefinansowej (zintegrować ją), potrzebne jest zaplecze technologiczne. Podstawą działań jest więc dostęp do zaawansowanej technologii, którą dostarcza nam nasz zespół prawie 40 developerów i specjalistów UX/UI. Naszym celem jest udostępnienie łatwego i szybkiego finansowania dla setek tysięcy przedsiębiorców. Dzięki temu, że współpracujemy z partnerami (np. wspomnianymi właścicielami platform marketplace, czy operatorami płatności), osiągamy efekt synergii i dajemy dostęp do kapitału obrotowego na bardzo dużą skalę, w różnych formach.

Tworzymy m.in. wspomniane już płatności odroczone (BNPL dla B2B), czy finansowanie w modelu Merchant Cash Advance. Pozwala on na przedstawienie przedsiębiorcy indywidualnej propozycji finansowania bezpośrednio w środowisku partnera (np. w panelu klienta). Propozycja ta jest wyliczona m.in. na podstawie danych behawioralnych (np. o wartości i częstotliwości obrotów z partnerem). Nasze produkty są dostępne dla przedsiębiorców realizujących działalność zarówno online, jak i offline.

Wojciech Bublik, PragmaGO.tech

Wojciech Bublik: Poprzez usługi embedded finance dla biznesu, nasi partnerzy zwiększają zyski i konkurencyjność oraz budują lojalność swoich kontrahentów. Łączymy doświadczenie w finansach z nowoczesną technologią. Tworzymy usługi finansowe dla biznesu, które są tak samo łatwo dostępne, wygodne i efektywne, jak te dla konsumentów. Naszymi partnerami są na przykład Polskie ePłatności, InFakt, Blue Media czy bramka płatności iMoje.

Co jest źródłem finansowania usług pod marką PGO.tech?

Danuta Czapeczko: Źródłem finansowania usług embedded finance jest PragmaGO – instytucja finansowa z ponad 25-letnim doświadczeniem, której inwestorem strategicznym jest Enterprise Investors.

PragmaGO pozyskuje finansowanie m.in. poprzez emisje obligacji na rynku Catalyst, czy dzięki współpracy z Europejskim Bankiem Odbudowy i Rozwoju. Gwarantujemy bezpieczeństwo finansowania nawet dużych projektów – utrzymujemy wysoki poziom kapitałów własnych, przy niskich wskaźnikach zadłużenia oraz wysoką płynność aktywów.

Jakie technologie są wykorzystywane do rozwoju produktów pod marką PragmaGO.tech? Sztuczna inteligencja, chmura i cyberbezpieczeństwo – jak jest adresowane?

Wojciech Bublik: Przede wszystkim tworzymy własne rozwiązania i procesy technologiczne – zarówno w obszarze analityki ryzyka finansowania i scoringu, środowiska klienta online, jak i integracji z ekosystemem partnerów. W naszych projektach dużą wagę przykładamy do wygody użytkownika, czyli rozwiązań User Experience. Korzystamy też z najnowocześniejszych narzędzi, takich jak: Domain Driven Design, Service Oriented Architecture, Robotic Proces Automation, Cloud Computing, Big Data. W wyniku dynamicznego rozwoju biznesu i wysokich oczekiwań SLA w obszarze embedded finance, wdrażamy system zarządzania cyberbezpieczeństwem i ciągłością działania, co chcemy potwierdzić certyfikatami ISO 27001 i ISO 22301.

Jakie widzą Państwo trendy technologiczne w płatnościach, fintech które spowodowały, że zdecydowali się Państwo na rozwój produktów embedded finance pod marką PragmaGO.tech?

Wojciech Bublik: Większość fintechów na polskim rynku świadczy usługi płatnicze w obszarze B2C. Podobnie banki, które rozwijają swoją technologię i ofertę, skupiając się na segmencie konsumenckim.

Zauważyliśmy niszę w obszarze B2B – przedsiębiorcy, realizujący transakcje online nie mieli dostępu do finansów na zakupy bez konieczności przechodzenia skomplikowanych procesów, najczęściej offline. Wyszliśmy im naprzeciw, nawiązując współpracę m.in. z największymi platformami marketplace dla B2B w Polsce – Allegro, 3W, Hurton. Nasze usługi są też dostępne u dostawców oprogramowania dla sklepów internetowych SaaS (m.in. Shoper, SkyShop). Technologia, którą tworzymy ma przede wszystkim skrócić czas integracji z partnerem oraz pozyskania finansowania przez klienta do minimum.

Danuta Czapeczko: Rynek płatności odroczonych w ecommerce bardzo mocno się rozwija, co widać szczególnie w obszarze konsumenckim. Przedsiębiorcy potrzebują tego typu rozwiązań z zupełnie innych powodów niż klienci indywidualni. Dla konsumentów odroczona płatność to możliwość zakupu dodatkowych produktów często pod wpływem chwili, emocji – z założeniem, że można je zwrócić, jeśli się nie spełnią oczekiwań.

Dla firmy możliwość opłacenia zamówienia w późniejszym terminie to szansa na utrzymanie płynności finansowej oraz marży. Przedsiębiorca może zakupić towar, niezbędny do realizacji kolejnego zlecenia, nawet jeśli obecnie nie ma gotówki na koncie. Może też zamówić towar na zapas lub wykorzystać promocję i kupić więcej, w bardziej korzystanej cenie, co następnie przekłada się na wyższą marżę. Specjalizacja w dostarczaniu finansowania dla firm w formie embedded finance, pozwoliła nam na osiągnięcie pozycji lidera w tym obszarze rynku.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments