15 lat ALDI na polskim rynku to dla nas prawdziwy powód do dumy. To czas podsumowań, ale także odważnych planów na przyszłość. W perspektywie kolejnego piętnastolecia chcemy zatrudnić tysiące nowych pracowników i otworzyć ponad 1000 sklepów, które będą obsługiwane przez 6 nowoczesnych centrów logistycznych. Nieustanny rozwój, satysfakcja klientów i pracowników są dla nas motywacją na kolejne lata działalności. – mówi Wojciech Łubieński, Prezes Zarządu ALDI.
Dokładnie 15 lat temu polscy klienci po raz pierwszy zrobili zakupy w ALDI. Niemiecka sieć weszła na rynek w 2008 roku, otwierając swoje sklepy między innymi w Głogowie, Żorach, Tarnowskich Górach, Poznaniu, Bielsku-Białej oraz Jeleniej Górze. Jako twórca dyskontu ALDI zasłynął przede wszystkim z wysokiej jakości marek własnych, które można było nabyć w atrakcyjnych cenach. Choć przez lata koncept dyskontu ewaluował, a marka znacznie się rozwinęła, to właśnie te cechy do dziś pozostają jej znakiem rozpoznawczym.
Aktualnie sieć obecna jest w każdym polskim województwie, w 195 miastach i posiada ponad 280 sklepów, a rok 2023 zakończy z ilością ponad 300 sklepów. Do 2028 roku ALDI chce mieć 650 sklepów, zaś w perspektywie dekady aż 1000. Warto dodać, że sieć stawia na rozwój nowych formatów – m.in. ALDI Urban. Sklepy w tym formacie już niebawem otworzą się we Wrocławiu i w podwarszawskich Markach. Format polega na budowie dwukondygnacyjnego budynku, gdzie na jednej sali znajduje się sklep, a na drugiej parking dla klientów.
Minione 15-lecie to okres ewolucji formatu dyskontu, którego ALDI na skalę europejską jest twórcą. Dziś trudno zdefiniować jednolity jego wzorzec w Europie, coraz więcej zależy od lokalnych uwarunkowań – mówi Wojciech Łubieński. Dla naszej polskiej historii krokami milowymi było wprowadzenie w ALDI konceptu aranżacji sklepów ANIKO, który został pozytywnie przyjęty przez klientów, jak również najnowszy format 2.0. Wyróżnić warto także nasze pierwsze kampanie reklamowe i rozpoczęcie otwartej, aktywnej komunikacji do klientów i mediów, a także Wielki Test Produktów czy obecność reklamowa w telewizji. Ale 15 lat obecności ALDI w Polsce to także nieprzewidywalne wyzwania, z jakimi sobie skutecznie poradziliśmy, takie jak pandemia COVID 19. Przed nami dalsza cyfryzacja, rozwój asortymentu, a także budowa nowych sklepów oraz magazynów. – dodaje Prezes Zarządu ALDI.
Kiedy marka ALDI wchodziła na polski rynek, liczba pracowników wynosiła ok. 300 osób. W 2011 r. już dwa razy więcej. Największy przyrost liczby zatrudnionych osób przypadł na lata 2015-2017 oraz 2021-2022. Dziś zespół firmy ALDI w Polsce wynosi ponad 4600 pracowników, z czego prawie 80% stanowią kobiety. Warto podkreślić, że sieć rocznie zatrudnia około 800 nowych pracowników.
Na początku 2008 roku asortyment stały liczył ok. 650 artykułów. Na przestrzeni 15 lat sieć dostosowywała się do potrzeb i wymagań konsumentów i sukcesywnie powiększała oferowany asortyment. Dzisiaj w sklepach ALDI dostępnych jest w stałej ofercie ponad 2000 artykułów, a także ponad 1500 artykułów spożywczych i przemysłowych w ramach tygodniowych akcji tematycznych. Około 65% z nich stanowią produkty marek własnych. Sieć posiada także marki własne w asortymencie non food, łącznie jest to 27 marek. W ciągu najbliższych kilku lat produkty marek własnych mają stanowić ok. 80% stałego asortymentu ALDI.
Prezes Zarządu ALDI Wojciech Łubieński mówi, że sieć pracuje międzynarodowo nad rozwojem portfela marek własnych.
Warto dodać, że w ALDI najmocniej wspieramy prostotę, która wyrażona jest nie tylko w sposobie naszego myślenia i działania, ale przede wszystkim w zapewnianiu prostych, komfortowych zakupów, starannie i selektywnie wybranego asortymentu, wysokiej jakości produktów marek własnych i niskiej cenie. To właśnie nasz główny cel, do którego dążymy sukcesywnie i z wielkim zaangażowaniem wszystkich zespołów. – wskazuje Wojciech Łubieński, Prezes Zarządu ALDI w Polsce.
Rejonem, w którym znajduje się najwięcej sklepów jest południe Polski – województwo śląskie i dolnośląskie. W przeciągu ostatnich dwóch lat sieć ALDI otworzyła ponad 100 nowych sklepów. Dla ALDI ekspansja jest priorytetem, w perspektywie pięcioletniej sieć planuje mieć 650 sklepów w całej Polsce, a dziesięcioletniej – ponad tysiąc sklepów. Przez 14 lat centrum dystrybucyjne w Chorzowie obsługiwało wszystkie sklepy. We wrześniu 2022 r. sieć otworzyła nowy magazyn zlokalizowany w Lisim Ogonie pod Bydgoszczą.
Otwarcie drugiego magazynu ALDI było naturalnym efektem intensywnej ekspansji sieci w całej Polsce. ALDI zdradza także, że w perspektywie najbliższych dwóch lat otworzy trzecie już centrum dystrybucyjne, tym razem będzie zlokalizowane w województwie mazowieckim.
Sieć nieustannie pracuje też nad unowocześnieniami technologicznymi między innymi nad nowym systemem kasowym. Już w tym roku ALDI w procesie cyfrowej transformacji postawiło na inwestycję w AI – sztuczną inteligencję do automatyzacji zamówień w sklepach i magazynie.
Warto dodać, że z okazji 15-lecia sieć przygotowała katalog dedykowany markom własnym, w którym pojawiły się produkty najchętniej wybierane przez klientów podczas codziennych zakupów. Katalog to nie tylko zestawienie popularnych bestsellerów, ale także prawdziwa podróż po smaku, jakości i różnorodności. W katalogu jest ponad 50 produktów, w tym najbardziej popularna Czekolada Mleczna z Całymi Orzechami marki Chateau, środki do prania Tandil, czy wędliny marki Wędliniarnia i wiele innych.
ALDI świętuje swoje 15-lecie wraz z pracownikami. W ciągu ostatnich miesięcy firma zaprosiła ich do udziału w jubileuszowych konkursach, a także zachęcała do dzielenia się swoimi wspomnieniami związanymi z pracodawcą w aplikacji do komunikacji wewnętrznej. Z okazji 15-lecia przygotowany został dla pracowników także jubileuszowy biuletyn firmowy. Z okazji rocznicy, zespoły ALDI zrealizowały też wyjątkowe wyzwanie charytatywne, dokładając tym samym cegiełkę do wsparcia finansowego, które ALDI przekaże dwóm wybranym organizacjom charytatywnym: Fundacji Iskierka oraz Towarzystwu Opieki nad Zwierzętami w Polsce.
ALDI jest częścią międzynarodowej grupy, która może poszczycić się 110-letnią tradycją. Dziś Grupa ALDI Nord posiada 62 spółki regionalne, 1866 produktów na wszystkich rynkach niemal 5300 sklepów we wszystkich krajach, ponad 92 000 pracowników 85% udziału marek własnych w asortymencie.