Polski startup Evidose, który umożliwia prowadzenie zdecentralizowanych badań efektywności suplementów diety, pozyskał ok. 2 mln zł od funduszy Inovo VC i 500 Emerging Europe.
Finansowanie pozwoli na rozwój platformy i wprowadzenie jej na rynki w Polsce i Unii Europejskiej.Dzięki Evidose producenci mogą sprawdzić w naukowy sposób realny wpływ swoich produktów na samopoczucie konsumentów. Dotychczas producenci suplementów mogli opierać się tylko na tzw. oświadczeniach zdrowotnych zatwierdzonych przez EFSA (Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności) lub po prostu informować o domniemanych efektach działania danej substancji, które nie były sprawdzone w formie obiektywnego badania.
Założycielami Evidose są Anna Litwińska, CEO i Kacper Zambrzycki, COO. Anna, z wykształceniem w dziedzinie data science wnosi ekspertyzę jako specjalistka od danych, łącząc naukowe podejście z praktycznym zastosowaniem w biznesie. Wcześniej pracowała m.in. w OpenSignal, BOLD, Zety, oraz Royal Bank of Scotland. Kacper ma doświadczenie w zarządzaniu operacjami, m.in. jako Head of Operations w AhoyConnect. Wcześniej pracował m.in. w funduszu Inovo VC, a z jego ramienia pełnił obowiązki Growth Managera w Tidio.
Nadzór merytoryczny zapewniają eksperci, w tym Balázs Szigeti z Imperial College London i UCSF jako doradca naukowy i Maria Samolińska-Hojda, partner w kancelarii prawnej BLSK Legal, jako doradca prawny i farmaceutyczny.
Evidose prowadzi cały proces, od projektowania badania, przez rekrutację uczestników i nadzorowanie testów, po analizę wyników. Dzięki temu producenci otrzymują niezależne i naukowe potwierdzenie efektywności suplementów, zweryfikowane opinie konsumentów i tzw. insighty konsumenckie, a także gotowe do użycia interpretacje wyników zgodne z wynikami naukowymi i obowiązującymi regulacjami.
Do analizy wyników badania wykorzystywane są m.in. zaawansowane algorytmy statystyczne, opracowane przez zespół naukowy Evidose. Celem tego procesu jest nie tylko ustalenie, czy suplementy są skuteczne, ale także określenie, czy ich stosowanie daje efekt uzupełnienia składników odżywczych w porównaniu z placebo. Analizowane są też różnice między uczestnikami, takie jak dane demograficzne, styl życia, czy regularność zażywanego produktu.
Evidose integruje się z tzw. wearables, jak Apple Watch, Fitbit, Whoop, czy Oura Ring. Korzysta także z wyników badań krwi oraz z testów kognitywnych, przeprowadzanych w warunkach domowych. Dzięki temu zbiera obiektywne dane, a nie tylko opinie na temat samopoczucia. Po ukończeniu badania uczestnik otrzymuje raport z personalnymi wynikami skuteczności suplementacji i jej efektów oraz innymi istotnymi informacjami odnotowanymi w trakcie testów.