Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych wiadomości z sektora TMT z okresu 13-17 listopada.
BIZNES I FINANSE: RYNEK
Kina: Agora szacuje, że w 2023 r. frekwencja w kinach będzie wyższa o około 15-20% w porównaniu z 2022 r., ale wciąż niższa niż w rekordowym 2019 r., podała spółka.
Reklama: Agora spodziewa się, że dla całego rynku reklamowego dynamika wzrostu wydatków reklamowych powinna wynieść w tym roku ok. 6%, podała spółka. Agora oczekuje, że dynamika wydatków na reklamę niemal we wszystkich mediach będzie oscylowała wokół górnych przedziałów podanych w prognozie w sprawozdaniu za pierwsze półrocze 2023 r.
Technologie: Komisja Europejska i Wspólne Przedsięwzięcie w dziedzinie obliczeń wielkoskalowych (EuroHPC Wspólne Przedsięwzięcie) zobowiązały się do otwarcia i poszerzenia dostępu do światowej klasy unijnych zasobów obliczeń superkomputerowych dla europejskich start-upów zajmujących się sztuczną inteligencją (AI), MŚP i społeczności związanych z sztuczną inteligencją w ramach inicjatywy unijnej, podała Komisja.
E-commerce: Listopadowe promocje Black Week rozpoczęły się dwucyfrową dynamiką wzrostów, a wzrost GMV – czyli całkowitej wartości brutto towarów sprzedanych na Allegro – może być w górnej granicy przedziału w IV kw. br., wynika ze słów CFO Allegro Jonathana Easticka.
Dane: Negocjatorzy Parlamentu Europejskiego i Rady UE uzgodnili nowe zasady gromadzenia i udostępniania danych na temat wynajmu krótkoterminowego, w tym rejestracji i identyfikacji gospodarzy, podał Parlament.
AI: Zwolnienie co najmniej jednej osoby na rzecz robota lub sztucznej inteligencji miało miejsce w 30% firm w ostatnim roku, wynika z najnowszego „Barometru Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service. Najszybciej automatyzuje się handel, na dalszych miejscach są: administracja publiczna i TSL.
E-commerce: Firmy uwzględnione w BaseLinker Index – wskaźniku kondycji polskiego rynku e-commerce – zwiększyły poziom sprzedaży o 12,3% w październiku, powiększając w tym okresie liczbę dokonanych transakcji o 8,8%, a ich średnia wartość koszyka wzrosła o rekordowe 3,2%, podał twórca wskaźnika – firma BaseLinker.
Inwestycje: Rząd podjął uchwałę w sprawie ustanowienia rządowego programu wspierania strategicznych inwestycji półprzewodnikowych, którego celem jest tworzenie zakładów produkujących półprzewodniki, o równowartości 1,5 mld USD na lata 2024-2026, podało Centrum Informacyjne Rządu (CIR).
Technologie: Ze zwinnych (ang. agile) metod pracy korzysta osiem na dziesięć polskich firm, a ponad 60% stosuje go w procesie tworzenia produktów, wynika z raportu „Deloitte Agile Maturity Survey” przygotowanego przez firmę doradczą Deloitte. Głównymi zaletami tego sposobu organizacji pracy są m.in. możliwość lepszego dostosowania produktu lub usługi do oczekiwań klienta i skrócenie czasu potrzebnego do dostarczenia ich na rynek.
AI: Proces wprowadzenia narzędzi opartych na sztucznej inteligencji zakończyło 20% organizacji w Polsce, a kolejne 42% jest w jego trakcie, wynika z badania EY „Jak polskie firmy wdrażają AI”. Firmy skupiają się przede wszystkim na rozwiązaniach z zakresu obsługi klienta (50%), sprzedaży (40%) i IT (37%).
E-commerce: Podczas Black Friday i Cyber Monday zakupy planuje 78% Polaków, wynika z analiz Boston Consulting Group (BCG). Ten odsetek jest nie tylko znacznie wyższy niż w Szwajcarii (57%), Wielkiej Brytanii (64%) czy w Niemczech (67%), ale też w kraju, w którym tradycja przedświątecznych zakupów jest najdłuższa, czyli w Stanach Zjednoczonych (77%), podkreślono.
E-commerce: Ponad 3/4 polskich konsumentów (77%) przyznaje, że celowo wstrzymuje się z zakupem pewnych produktów, czekając na listopadowe promocje i festiwale zakupowe Black Week, wynika z badania przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie Allegro. Konsumenci deklarują, że w tym roku szczególną uwagę poświęcą poszukiwaniu promocji cenowych w kategorii odzieży, obuwia i dodatków (48%) oraz elektroniki (45%).
E-commerce: 90% badanych deklaruje chęć skorzystania z okazji na Black Friday i Cyber Monday, 44% uważa, że zakupy w czarny piątek pozwolą im uniknąć inflacyjnych podwyżek wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie SMSAPI.
AI: Blisko połowa konsumentów w Polsce słyszała o generatywnej sztucznej inteligencji (AI). Świadomość istnienia tej technologii deklaruje aż 84% Polaków poniżej 24 r.ż. i tylko 20 proc. osób powyżej 55 r.ż. Jak wynika z raportu firmy doradczej Deloitte Digital Consumer Trends 2023, 40% użytkowników rozwiązań opartych na generatywnej AI wykorzystuje je przynajmniej raz w tygodniu. Widać również chęć stosowania AI w celu podniesienia efektywności codziennej pracy. Jednocześnie pracownicy obawiają się, że sztuczna inteligencja może zastąpić ich w wykonywaniu obowiązków zawodowych.
E-commerce: W porównaniu z zeszłym rokiem wzrosła liczba osób, które kupują przez internet kilka razy w miesiącu, wynika z badania Santander Consumer Banku „Polaków Portfel Własny: trendy e-commerce 2023”. Z deklaracji Polaków, którzy robią zakupy online wynika, że najchętniej płacą za nie BLIK-iem (62%). Bank postanowił sprawdzić również, czy ankietowani znają integratorów płatności, którzy pozwalają na natychmiastowe opłacenie produktów i usług w e-commerce. Respondenci najczęściej wskazywali, że kojarzą markę PayPal (94%) i Przelewy24 (92%).
E-commerce: Na koniec trzeciego kwartału liczbę sklepów internetowych w Polsce można szacować na 64,5 tys., co oznacza, że w 2023 r. rynek urósł o 6,6 tys. nowych, wynika z danych Dun & Bradstreet Poland, podanych przez „Rzeczpospolitą”. W porównaniu z końcem 2022 rynek urósł o 11%, podczas gdy w na przestrzeni ostatnich lat wzrost wynosił 10%.
Nieruchomości: Z najnowszego badania PlanRadar wynika, że prawie 8 na 10 specjalistów budowlanych w Polsce ma trudności z wprowadzaniem nowych technologii w swoich firmach. Dla 23% z nich jedną z największych przeszkód w unowocześnieniu sektora jest tradycyjny sposób myślenia przedstawicieli branży. Pomimo tych barier wszyscy respondenci zadeklarowali gotowość do wdrażania innowacji i usprawnień w swoich organizacjach, a co trzeci badany potwierdził, że jego firma zamierza zwiększyć nakłady finansowe w tym obszarze o ponad 31% na przestrzeni najbliższych trzech lat. „Nie ma wątpliwości, że nowoczesne technologie będą stanowiły nieodłączny element branży budowlanej przyszłości. Ta transformacja dzieje się już teraz, a przedsiębiorstwa, które zaczynają inwestować w tego typu rozwiązania, będą osiągać najlepsze wyniki pod względem efektywności i wydajności realizacji projektów, co potwierdzają przeprowadzone przez nas badania” – powiedział regional manager PlanRadar w Polsce Krzysztof Studziński.
Cyberbezpieczeństwo: Pod koniec października tygodniowa liczba ataków hakerskich na pojedynczą polską organizację organizacje po raz pierwszy w 2023 roku spadła poniżej 600. Nie można jednak uznać tego za trwały trend. Analitycy Check Point Research ostrzegają, że w związku ze zbliżającym się Black Friday oraz Cyber Monday należy spodziewać się większej aktywności cyberprzestępców.
Telekomunikacja: RFBenchmark podsumował październik 2023 pod kątem jakości i szybkości Internetu mobilnego świadczonego przez polskich operatorów komórkowych. Liczba pomiarów wyniosła 629 432. 97 802 pomiary wykonano w technologii 5G (ok. 15,54%). Wciąż największą część pomiarów stanowią te wykonane przy użyciu technologii 4G LTE (ok. 77,66%). W analizie średnich prędkości pobierania danych w sieci 5G w Polsce, operator Plus zajął ponownie czołowe miejsce, osiągając wynik 138,3 Mb/s.
Technologie: Nowe technologie poprawiają rentowność lub zwiększają efektywność działania organizacji, zdaniem większości firm, które wzięły udział w badaniu KPMG. Najlepiej ocenione pod tym względem zostały data analytics, chmura i modele XaaS oraz sztuczna inteligencja (AI) i automatyzacja. Największa grupa ankietowanych organizacji zauważa, że inwestycje technologiczne przyczyniły się do zwiększenia zysków lub poprawy wydajności w ich firmach o ponad 10% Jednocześnie akceptacja kierownictwa do wdrażania nowych technologii wzrosła ponadtrzykrotnie, z 10 do 38% w ciągu ostatniego roku. Zdaniem 57% badanych AI oraz uczenie maszynowe będą najważniejszymi technologiami pozwalającymi na realizację krótkoterminowych celów biznesowych w ciągu najbliższych trzech lat. Impulsem do postępu technologicznego jest dla firm potrzeba zapewnienia cyberbezpieczeństwa i wysokiego poziomu obsługi klientów, wynika z raportu „KPMG global tech report 2023”, w którym udział wzięło 2 100 liderów i ekspertów branżowych odpowiedzialnych za obszar technologii w firmach.
BIZNES I FINANSE: SPÓŁKI
Agora: Ocenia, że Radio Zet jest obecnie „zdecydowanie” powyżej wytyczonej ścieżki średnioterminowego zmniejszania dystansu słuchalności do RMF FM, poinformował prezes Bartosz Hojka.
Kino Polska: Odnotowało 8,73 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w III kw. 2023 r. wobec 6,69 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
Agora: Odnotowała 14,2 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w III kw. 2023 r. wobec 23,5 mln zł straty rok wcześniej, podała spółka.
DataWalk: Uważa za priorytet monetyzację rekordowej wartość lejka sprzedażowego na poziomie 40,54 mln USD, poinformował prezes Paweł Wieczyński. Spółka chce, aby w 2024 mediana wartości nowego kontraktu przekraczała 1 mln USD.
DataWalk: Odnotował 8,16 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w III kw. 2023 r. wobec 20,18 mln zł straty rok wcześniej, podała spółka.
Allegro: Zarząd pracuje nad kolejnym opracowaniem ram priorytetowych na rok 2024 i lata kolejne, poda w marcu prognozy na kolejne okresy. Inwestycje będą prawdopodobnie wyższe w 2024 r. niż w 2023 r., wynika ze słów przedstawicieli spółki.
Allegro: Planuje wzrost GMV – czyli całkowitej wartości brutto towarów sprzedanych na Allegro – z działalności w Polsce na poziomie 9-11% r/r, przy wzroście przychodów o 17-20% i skorygowanego wskaźnika EBITDA o 20-23% r/r w IV kwartale 2023 r., podała spółka.
Allegro: Skorygowana EBITDA Grupy wyniosła 677 mln zł w III kw. 2023 r. (wzrost o 26% r/r), przy czym dla działalności w Polsce 778 mln zł (wzrost o 32,4% r/r), podała spółka. GMV, czyli całkowita wartość brutto towarów sprzedanych na Allegro, wyniosła w tym okresie 14 066,8 mln zł (wzrost o 9% r/r), zaś w Polsce 13 270,9 mln zł (+10,5% r/r).
Vigo Photonics: Odnotowało 0,65 mln zł skonsolidowanego zysku netto w III kw. 2023 r. wobec 3,05 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka. Łączna wartość zamówień i kontraktów pozyskanych przez Vigo Photonics od początku obecnego roku do końca października wyniosła blisko 90 mln zł, podała spółka. Vigo spodziewa się, że bieżący kwartał będzie najlepszy w historii spółki pod względem przychodowym.
cyber_Folks: Koncentruje się na marży dzięki tworzeniu autorskich produktów, w tym narzędzia AI do automatyzacji procesu obecności klienta w Internecie, z którym spółka wiąże duże nadzieje, poinformował prezes Jakub Dwernicki. Planuje prezentację nowych produktów na początku 2024 r.
Answear.com: Rozpoczął działalność na rynku włoskim, podała spółka. Jest to 12. rynek, na którym działa Answear.com, i pierwszy w Europie Zachodniej.
Software Mansion: Odnotowało 2,77 mln zł zysku netto w III kw. 2023 r. wobec 5,98 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
BLIK: Polski Standard Płatności: Operator systemu BLIK, ma już wszystkie zgody regulacyjne na Słowacji, przeprowadził transakcje testowe i spodziewa się pierwszych transakcji produkcyjnych w najbliższych tygodniach, zapowiedział prezes PSP Dariusz Mazurkiewicz. Za pomocą BLIK-a wykonano 455 mln transakcji (wzrost o 40% r/r) o wartości 63 mld zł (wzrost o 47% r/r) w III kw. 2023 r., podał Polski Standard Płatności (PSP), operator systemu BLIK. Od początku roku przeprowadzono 1,3 mld transakcji o wartości 171 mld zł.
Zortrax: Odnotował 3,84 mln zł jednostkowej straty netto w III kw. 2023 r. wobec 4,2 mln zł straty rok wcześniej, podała spółka.
Woodpecker.co: Planuje jeszcze w tym roku uruchomienie nowego produktu Scale oraz wersji beta produktu Prospects, podała spółka. Woodpecker.co odnotował 0,14 mln zł jednostkowego zysku netto w III kw. 2023 r. wobec 1,2 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
One2Tribe: Planuje zaznaczyć swoją obecność w na rynku sztucznej inteligencji i zbudować własny model AI, poinformował wiceprezes Wojciech Ozimek.
cyber_Folks: Odnotował 10,03 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w III kw. 2023 r. wobec 2,98 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka. Skonsolidowany zysk netto ogółem wyniósł 16,82 mln zł wobec 5,05 mln zł zysku rok wcześniej.
Sygnity: Odnotowało 9,03 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w IV kw. roku obrotowego 2022/2023 (lipiec-wrzesień 2023) wobec 4,39 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
Vercom: Odnotował 12,97 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w III kw. 2023 r. wobec 4,37 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
Atende: Odnotowało 2,13 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w III kw. 2023 r. wobec 4,11 mln zł straty rok wcześniej, podała spółka.
Legimi: Odnotowało 0,83 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w III kw. 2023 r. wobec 0,15 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
Pointpack: Odnotował 0,73 mln zł skonsolidowanej straty netto w III kw. 2023 r. wobec 0,33 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
mPay: Odnotował 19,3 tys. zł jednostkowego zysku netto w III kw. 2023 r. wobec 9,3 tys. zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
Gamivo: Odnotowało 1,04 mln zł skonsolidowanego zysku netto w III kw. 2023 r. wobec 2,76 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
Lime: Od 5 lat działa w Polsce w 50 miastach. Liczba przejazdów przekroczyła w tym czasie 20,5 mln. Liczba użytkowników Lime w Polsce przekroczyła 3 mln.
Tenderhut: Szacunkowe skonsolidowane przychody ze sprzedaży w październiku 2023 roku na poziomie 5,18mln zł, o 10% mniej r/r.
Hewlett Packard Enterprise Polska: Magdalena Kasiewicz obejmuje stanowisko Dyrektor ds. Sprzedaży Usług Chmurowych.
GIEŁDA, EMISJE, M&A
Grupa Empik: Zawarła umowę przejęcia 100% udziałów w czołowej polskiej wytwórni muzyki alternatywnej – Jazzboy Records, podała spółka.
Agora: Realizuje proces wydzielania spółek zgodnie z harmonogramem m.in. „Gazety Wyborczej” i gazeta.pl, poinformowała członek zarządu grupy Anna Kryńska-Godlewska.
MCI Capital ASI: Jest w trakcie ustalania z GPW warunków, które powinny doprowadzić do odwieszenia notowań akcji spółki, poinformowała ISBnews wiceprezes MCI Capital Ewa Ogryczak.
Tower Investments: Zawarł umowę sprzedaży wszystkich posiadanych akcji w spółce Deli2, podał Tower.
Twisto: Ewelina Orzechowska została nowym country managerem polskiego oddziału. Do tej pory firma pozyskała blisko 1,4 mln klientów. W nadchodzących latach fintech planuje umocnić swoją pozycję na rynku, jako innowatora w zakresie rozwiązań technologicznych w sektorze płatności. Fintech będzie pracować nad budowaniem nowych relacji z kluczowymi podmiotami polskiego e-commerce.
E-Shopping Group: Od stycznia do września br. przychody wyniosły 0,7 mln zł, z czego w III kwartale – prawie 0,5 mln zł, co dało wynik wyższy o 154% w porównaniu do II kwartału. Spółka spodziewa się, że IV kwartał będzie rekordowy. Spółka przygotowuje się do wejścia na kolejny zagraniczny rynek e-commerce – do Rumunii, po Czechach i Słowacji.
Microsoft i Siemens: Zwiększają zakres swojej współpracy, skupiając się na korzyściach oferowanych przez generatywną sztuczną inteligencję. W pierwszym kroku wprowadzają na rynek narzędzie Siemens Industrial Copilot, czyli asystenta wykorzystującego sztuczną inteligencję, którego głównym celem jest usprawnienie współpracy człowieka z maszyną w procesach produkcyjnych.
PRODUKTY, WDROŻENIA, INNE
Grupa InPost: Została oficjalnym sponsorem Freeride World Tour – największych na świecie freeride’owych zawodów narciarskich i snowboardowych, które w 2024 roku rozpoczną się w hiszpańskim kurorcie Baqueira Beret, podała spółka. W Hiszpanii InPost rozwinął sieć ponad 6000 punktów odbioru przesyłek out-of-home.
DataWalk: Otrzymał zamówienie z Polaris Wireless z siedzibą w Mountain View, California, którego przedmiotem jest kolejna sprzedaż licencji na platformę DataWalk.
Comarch: Użytkownicy systemów księgowych Comarch ERP zyskali właśnie możliwość oferowania swoim kontrahentom odroczonych płatności za pomocą modułu Apfino. Ryzyko niewypłacalności przejmuje Spingo, dostawca usługi, partner Apfino. „Chcemy czynić prowadzenie firmy tak prostym, jak się tylko da. Uznaliśmy zatem, że kolejnym krokiem w rozwoju platformy Apfino będzie wsparcie procesu fakturowania i płatności usługą odroczonych płatności. Przypomnę tylko, że od pewnego czasu nasi użytkownicy mogą wyposażyć fakturę dodatkowo w link do szybkich płatności i pieczęć prewencyjną. Taka „superfaktura” to coś, czego oczekuje rynek – wskazuje Łukasz Rozlach, prezes Comarch Finance Connect.
ING Bank Śląski: Wprowadził zmiany w bankowości internetowej i mobilnej Moje ING. Treści i funkcje są bardziej personalizowane, a system nabrał nowego, przejrzystego wyglądu, aby ułatwić korzystanie z bankowości.
Canon Europe: Wprowadza od grudnia aplikację Multi-Camera Control na smartfony z systemem iOS. Nowa bezpłatna aplikacja umożliwia użytkownikom płynne połączenie, sterowanie i monitorowanie do czterech kamer jednocześnie. Jest kompatybilna z modelami XF605, EOS C70, EOS C300 Mark III i EOS C500 Mark II.
Uber Eats: Uruchomił w Polsce program abonamentowy Uber One, który dostępny jest dla wszystkich użytkowników platformy. Korzyści wynikające z programu to brak opłaty za dostawę, przygotowanie posiłku oraz wszelkich dodatkowych opłat, dostęp do ekskluzywnych promocji oraz priorytetowa dostawa. Polska jest 20. krajem na świecie – po USA, Wielkiej Brytanii czy Francji – w którym została wprowadzona usługa Uber One.
Mercedes-Maybach: Rozpoczyna współpracę ze Space Perspective – pierwszą i jak dotąd jedyną na świecie firmą oferującą turystykę kosmiczną neutralną pod względem emisji dwutlenku węgla.
Exorigo-Upos, PayEye: Wspólnie wdrażają innowacyjną metodę w sklepach stacjonarnych i online.
Vertiv: Wprowadził do oferty akumulatorowy system magazynowania energii Vertiv DynaFlex BESS (battery energy storage system). Jest on przeznaczony dla obiektów o znaczeniu krytycznym i ma zapewnić im niezależność energetyczną.
Tauron: Ponad 5 000 GWh energii elektrycznej dla biznesu obsłuży w najbliższym roku cyfrowa platforma uruchomiona przez Tauron. Nowoczesna technologia ułatwi klientom biznesowym nie tylko zakup energii elektrycznej indeksowanej cenami giełdowymi, ale i obsługę kontraktów na zakup energii ze źródeł odnawialnych oraz innych produktów dla biznesu.
Mediaplus: Wygrał ogólnoeuropejski przetarg na obsługę budżetu mediowego dostawcy energii elektrycznej E.ON na 10 rynkach w tym w Polsce. Zakres współpracy obejmuje strategię, planowanie oraz zakup mediów.
Veeam: Wprowadza aktualizację rozwiązania Veeam Backup for Salesforce, dostępnego w Salesforce AppExchange. Eliminuje ono ryzyko utraty danych i metadanych Salesforce, zarówno w wyniku błędów ludzkich, błędów integracji, jak i związanych z naruszeniem bezpieczeństwa zasobów. Veeam Backup for Salesforce v2 jest już dostępne w Salesforce AppExchange.
Ministerstwo Cyfryzacji: „Od piątku instytucje finansowe, notariusze i sądy będą mogły rozpocząć proces integracji z systemem i czas na wdrożenie nowego rozwiązania mają do 1 czerwca 2024 r. Wtedy to ustawa będzie obowiązywała w pełni, tzn. obywatele, którzy będą mieli zastrzeżony PESEL, a padną ofiarą oszustów i na skradzione im dane np. ktoś wyłudzi kredyt, nie będą musieli takiego kredytu spłacać” – powiedział minister cyfryzacji Janusz Cieszyński.
Lenovo: Zaprezentowało nową stację roboczą ThinkStation P8 typu tower z procesorami AMD Ryzen Threadripper PRO 7000 z serii WX i procesorami graficznymi NVIDIA RTX.
PKO Bank Polski: Automatyzuje procesy z wykorzystaniem technologii low code/no code. Platformy low code/no code pozwalają zespołom biznesowym banku budować narzędzia do projektowania procesów wewnętrznych i prostych aplikacji bez angażowania kompetencji IT. Dotychczas pracownicy operacji PKO Banku Polskiego samodzielnie stworzyli już 218 narzędzi na platformie iWorkflow. Dzięki technologii low code/no code bank może pogłębiać cyfryzację w wybranych obszarach, podnosić kompetencje cyfrowe pracowników oraz dostosowywać się do szybko zmieniającego się środowiska biznesowego.
Źródła: depesze ISBnews, serwis ISBtech.pl, informacje ze spółek i organizacji
(ISBnews/ISBtech)