Podpisano umowę na budowę linii kolejowej Rail Baltica na Łotwie. W ramach wartego 3,7 mld euro kontraktu zwycięskie konsorcjum ERB RAIL, w skład którego wchodzą: francuski Eiffage Génie Civil, polski Budimex i włoski Rizzani de Eccher, zbuduje 230-kilometrową kolej dużych prędkości. Celem zadania jest włączenie krajów bałtyckich do europejskiej sieci kolejowej poprzez stworzenie połączenia między Tallinem a Warszawą. Prace rozpoczną się w 2024 roku i potrwają 8 lat.
Budimex, który ma 30% udziałów w zwycięskim konsorcjum, wybuduje obiekty inżynierii lądowej i torowisko dla około 230-kilometrowego odcinka nowej linii dużych prędkości Rail Baltica na Łotwie. Wartość kontraktu, który obejmuje 175 obiektów inżynieryjnych i 11 przejść dla zwierząt, szacuje się na 3,7 mld euro. Będzie on przedmiotem kilku wieloletnich zamówień: 85% tego projektu jest finansowane z europejskiego funduszu „Łącząc Europę”, a 15% z Republiki Łotewskiej.
Podpisanie tej umowy i udział Budimeksu w konsorcjum, realizującym jeden z największych unijny projektów kolejowych, to duży sukces polskiej branży budowlanej. Sukcesem naszego kraju – Polski – jest również to, że będzie generalnym wykonawcą największej inwestycji infrastrukturalnej na Łotwie o łącznej wartości przekraczającej 16 mld zł. Będzie to również linia dużych prędkości, która jest najwyższym standardem kolejowym w Europie. Nad tym kontraktem pracowaliśmy jako konsorcjum od ponad 2 lat, wspólnie z wiodącymi podmiotami z rynku Unii Europejskiej: Eiffage Genie Civil oraz Rizzani de Eccher. – mówi Artur Popko, Prezes Zarządu Budimex SA.
W ostatnim czasie Budimex znacząco przyspieszył ekspansję na rynki zagraniczne. Firma od wielu lat obecna jest m.in. w Niemczech. W ostatnim czasie Budimex jest obecny na Słowacji, gdzie buduje jeden z najważniejszych i najbardziej wyczekiwanych kontraktów autostradowych na tym terenie – skrzyżowanie D1 i D4. Co więcej, jeszcze w tym roku firma rozpocznie realizację pierwszego kontraktu w Czechach – suchego zbiornika retencyjnego Kutřín. Budimex złożył również najniższe oferty i zajmuje pierwsze miejsce w dwóch przetargach: na budowę odcinka autostrady D11 Trutnov do granicy z Polską oraz D35 z Džbánova do Litomyšla w Czechach.
Rok 2023 był przełomowy dla naszej grupy i kończymy go w bardzo dobrych nastrojach. Mamy stabilny portfel zamówień, a projekt Rail Baltica to największy kontrakt w historii Budimeksu. Bardzo zależało nam na dywersyfikacji geograficznej, dlatego tym bardziej cieszy nas fakt, że obrane kierunki rozwoju w Grupie Budimex przynoszą już dziś tak znaczące sukcesy. – mówi Artur Popko, Prezes Budimeksu.
Rail Baltica powstaje w ramach Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T) i jest jednym z najważniejszych zupełnie nowych projektów infrastruktury kolejowej w Europie. Celem budowy szlaku łączącego Polskę, Litwę, Łotwę, Estonię i pośrednio Finlandię jest przyspieszenie integracji tych obszarów z Unią Europejską oraz zwiększenie wymiany handlowej między tymi krajami, umożliwiając tym samym stworzenie prawdziwego jednolitego rynku europejskiego. Ważnym elementem inwestycji jest również aspekt ekologiczny – budowa linii sprawi, że kolej stanie się alternatywą dla transportu drogowego, a tym samym znacząco ograniczy emisję CO2 do atmosfery. Prędkość projektowa bałtyckiego odcinka trasy łączącej Tallin, Parnawę, Rygę, Poniewież, Kowno, Wilno i Warszawę wynosi 249 km/h dla transportu pasażerskiego i 120 km/h dla pociągów towarowych.
Przetarg na budowę łotewskiego odcinka został ogłoszony w 2021 roku i był dwuetapowy. W lutym 2022 r. do prekwalifikacji zgłosiło się 6 konsorcjów. Ostatecznego wyboru dokonano we wrześniu 2023 roku.