epoint

Jakub Dwernicki, prezes cyber_Folks, w rozmowie z ISBtech o inwestycjach, nakładach i projektach grupy na badania i rozwój.

Jakie mieliście wydatki na badania i rozwój w 2023 r.? (już zrealizowane i planowane do końca roku). 

Jako spółka technologiczna stawiamy na R&D. Wprowadzamy na rynek nowe produkty z obszaru e-commerce oraz wykorzystujące AI, aby zwiększyć efektywność działań naszych klientów. Co ważne, tworzone przez nas produkty, mimo zaawansowania technologicznego, są bardzo proste w obsłudze. Ostatecznie chcemy być przyjazną marką dla naszych klientów.

Od początku roku na badania i rozwój wydaliśmy ok. 9/10 mln zł. Nasza strategia zakłada, że budżet na R&D zwiększa się wraz ze wzrostem wyników finansowych spółki (30 proc. organicznego wzrostu zysków r/r w ostatnim kwartale). Na tej podstawie szacujemy, że w 2024 roku na wewnętrzny rozwój nowych i istniejących produktów i usług przeznaczymy ponad 10 mln zł.

Na co konkretnie przeznaczyliście budżet dedykowany R&D (etapy, działania)? 

Największa część budżetu na R&D to praca programistów i deweloperów oraz usługi
podwykonawców. Jednocześnie rozwijamy i tworzymy szereg projektów. Wiele z nich nie jest jeszcze publiczne – i na obecnym etapie – nie możemy o nich opowiedzieć. Możemy powiedzieć, że zdecydowana większość z nich oparta jest o AI.

Od kilku miesięcy dostępny jest kreator sklepu internetowego _Stores, dzięki któremu klienci mogą stworzyć swój własny sklep internetowy. W samym październiku spółka pozyskała ponad 100 nowych sklepów internetowych. Dodatkowo w tym roku uruchomiliśmy również kreator nazw domen AI, który również spotkał się z dużym zainteresowaniem ze strony naszych klientów.

Kolejnym rozwijanym produktem jest nowa platforma hostingowa SerwerPanel 2.0, która zapewni klientom stabilność usług, większą szybkość oraz bezpieczeństwo. Dzięki autorskiemu rozwiązaniu Grupa uniezależni się od rozwiązań komercyjnych, a przede wszystkim będzie w stanie natychmiast reagować na potrzeby klientów.

Wreszcie w ramach segmentu Vercom stale rozwijamy nasze platformy komunikacyjne, a w tym roku koronnym projektem jest MessageFlow – globalny produkt do komunikacji wielokanałowej.

Oczywiście równolegle zrealizowaliśmy szereg innych projektów, jak Billz , czy też monitoring pozycji w Google.

Jak wygląda dynamika wydatków R&D względem 2022 r.?  

Przez trzy kwartały br. wydaliśmy na R&D blisko 30 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2022 roku. Tak jak wspominałem – dynamika wydatków R&D jest zbieżna z organicznym tempem wzrost biznesu.

Warto dodać, że w poprzednich latach nakłady na rozwój realizowaliśmy również poprzez inwestycje w spółki, które poszerzały portfolio naszych usług i stały się źródłem nowych technologii oraz know-how dla całej Grupy. Przykładem tego jest inwestycja za ponad 20 mln zł w Sellintegro, dynamicznie rosnącą firmę specjalizującą się w automatyzacji i masowej integracji systemów zarządczych i księgowych z platformami ecommerce. Spółka wypracowała unikalną technologię umożliwiającą szybką integrację systemów e-commerce z platformami lub systemami księgowymi, magazynowymi, logistycznymi, finansowymi i innymi (ERP, CRM, WMS).

SellIintegro znacząco rozwinęła nasze kompetencje w obszarze e-commerce, bez niej sukces projektu _Stores nie byłby możliwy. Obecnie inwestujemy w wewnętrznych rozwój produktów, ale oczywiście nie wykluczamy, że – w przypadku ciekawych technologii dostępnych na rynku oraz ciekawych spółek – nie dokonamy również akwizycji w tym zakresie.

Jeśli chodzi o obszary inwestycji to zdecydowanie interesują nas technologie oparte o AI we
wszystkich segmentach działania grupy.

Kiedy spodziewacie się zwrotu z nakładów R&D? Jaki szacunkowo procent przychodów będzie pochodził z nowych produktów z R&D?   

Wydatki z R&D zwracają się systematycznie. Już teraz oferujemy bardzo szerokie portfolio usług i dostarczamy szereg wartości dla klienta.
Prowadzimy wiele projektów, z różnych obszarów, jednocześnie. Jest to konieczne, aby zachować w długim terminie konkurencyjność naszych usług. Zakładamy, że zwrot z inwestycji pojawi się w perspektywie 2-3 lat. Dzięki nakładom na R&D liczymy, że utrzymamy wysokie tempo wzrostu naszego biznesu, w okolicach 20-30 proc. rocznie. Zakładamy, że każdy z nowo wprowadzanych przez nas linii produktów po okresie 2-3 lat wygeneruje roczne przychody porównywalne do zainwestowanych kwot.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments