epoint

2023 rok w Orbico Polska upłynął pod znakiem obchodów 10-lecia obecności na polskim rynku, a także inwestycji i rozwoju na wielu płaszczyznach. W ciągu ostatnich miesięcy spółka rozwinęła e-commerce’ową platformę B2B, dokonała znaczących inwestycji w powiększenie powierzchni oraz rozwój infrastruktury magazynowej, a także przejęła dystrybucję marki Lipton w kanale tradycyjnym, firma w najbliższych latach chce rozwijać się zarówno organicznie, jak i poprzez akwizycje. Plany Orbico Polska są ambitne – do 2030 roku dystrybutor chce podwoić skalę biznesu do 3 miliardów złotych.

Spółka Orbico Polska wchodzi w skład Grupy Orbico – największego europejskiego dystrybutora, obecnego na rynkach 20 krajów Europy. W ofercie Orbico Polska znajdują się artykuły spożywcze, produkty beauty, chemia, obuwie i odzież, zabawki i artykuły dla dzieci, a także produkty i akcesoria elektroniczne.

Szeroki katalog usług

Firma charakteryzuje się unikalnym modelem biznesowym, który opiera się na gwarantowaniu partnerom ekskluzywności, co sprawia, że nie muszą oni współpracować z wieloma hurtowniami. Co więcej, Orbico Polska oferuje kompleksowy katalog usług, na które składają się dystrybucja, sprzedaż, logistyka, marketing czy zarządzanie kategoriami produktowymi, co sprawia, że firma pozycjonuje się na rynku jako full service distributor.
Orbico Polska odpowiada za dystrybucję ponad 50 znanych brandów takich, jak Lavazza, Wella, Vizir, Lenor, Pampers, Fairy, Oral-B, Braun, Converse, Dr. Martens, Saucony czy Merrell. Dostarcza je do kilkunastu tysięcy punktów sprzedaży w całej Polsce – zarówno w rynku masowym, jak i kanałach specjalistycznych.

Koniec czerwca w Orbico Polska przyniósł ważne zmiany na szczeblu organizacyjnym – funkcję prezesa zarządu objął Robert Grzyb, menedżer z wieloletnim doświadczeniem w branży FMCG. W listopadzie odbyły się uroczyste obchody z okazji 10-lecia Orbico Polska, na których pojawili się klienci, partnerzy, dostawcy, a także pracownicy i przedstawiciele Orbico Group na czele z założycielem Branko Rogliciem. Podczas uroczystości ujawniono ambitne plany spółki – uzyskanie 2 miliardów złotych przychodów ze sprzedaży w 2024 roku, a w dłuższej perspektywie, do 2030 roku – osiągnięcie pułapu 3 miliardów.

Zmiana ustawień firmy i lepsze serwisowanie kanałów

Jak przekonuje Ireneusz Wawrzeń, Commercial Director FMCG w Orbico Polska, firma dokonała znaczących zmian w strukturze firmy: Ta „zmiana ustawień” była zorientowana na jeszcze lepsze serwisowanie rynku. Jako Orbico obsługujemy zarówno kanał modern trade, jak i traditional trade. Szczególnie mocni czujemy się w drugim z tych obszarów, bo bardzo mocno w niego inwestujemy. Tylko w 2023 roku liczba przedstawicieli handlowych obsługujących ten kanał zwiększyła się o blisko 30 proc., a cały zespół związany ze sprzedażą FMCG liczy już blisko 250 osób. Zdecydowaliśmy się jednak na stworzenie modelu, dzięki któremu wychodzimy poza standardową strukturę rynku – stworzyliśmy specjalistyczne struktury w kanałach HoReCa, Electro, Toys czy e-commerce, które niejako obudowują całą branżę FMCG i tworzą dodatkową przestrzeń do jej wzrostu – tłumaczy. Jednocześnie zwraca uwagę, że budowane zaplecze eksperckie może być wykorzystane zwłaszcza w kanale HoReCa.Większość nowych biznesów przychodzi do nas skuszona wizją obecności właśnie w tym kanale.

Platforma, która nie obniża kosztów, a generuje sprzedaż

Jednym z flagowych projektów Orbico Polska w 2023 roku był rozwój e-commerce’owej platformy B2B – Orbico.pl. Dzięki niej klienci przez 24 godziny na dobę i 7 dni w tygodniu mogą dokonywać zamówień i wybierać spośród tysięcy produktów dystrybuowanych przez Orbico. W 2023 roku grono użytkowników powiększyło się o blisko 3 tysiące, dzięki czemu liczba zarejestrowanych klientów przekroczyła barierę 10 tysięcy (z czego 60 % to aktywni, regularni użytkownicy).

Robert Grzyb, Prezes Zarządu Orbico Polska

Robert Grzyb, Prezes Zarządu Orbico Polska, przekonuje, że firma postrzega platformę B2B zupełnie inaczej, niż robią to inni rynkowi gracze: Większość z nich robi to po to, by obniżać koszty. My wykorzystujemy ją, by uwalniać czas, przedstawicieli handlowych i by mogli oni pomagać swoim klientom w zwiększeniu sprzedaży. Gdy szukamy nowych partnerów, oni muszą wiedzieć, że skupiamy się na tym, żeby więcej sprzedawać – a nie na tym, by sprzedawać tyle samo albo mniej, ale taniej

Chcemy inwestować w zwiększanie kompetencji działu sprzedawców, żeby z presellerów stawali się konsultantami i coraz lepiej poznawali swoich klientów. Już teraz taki model efektywnie funkcjonuje w Orbico Salon Professional – sprzedawcy muszą dysponować wiedzą na temat produktów, mody fryzjerskiej czy praktycznych i finansowych aspektów prowadzenia salonu.

Oprócz inwestycji w kompetencje przedstawicieli handlowych w planach są też wykorzystanie technologii – m.in. AI i robotyzacji – do automatyzacji procesów sprzedażowych, tworzenia personalizowanych promocji i dedykowanych ofert dla klientów czy analiz sprzedażowych. – Już teraz wykorzystujemy robotyzację i AI w obszarach backoffice’owych, ale chcemy wykorzystywać je szerzej. – tłumaczy Robert Grzyb.

Przeprowadzka, automatyzacja i skład celny

Dla Orbico rok 2023 będzie też nierozerwalnie kojarzyć się ze znaczącymi inwestycjami w infrastrukturę magazynową. Jednym ze strategicznych oddziałów firmy jest Orbico Supply, poprzez który Orbico oferuje rozwiązania w zakresie logistyki magazynowej, dystrybucji i dodatkowych usług realizowanych w dwóch magazynach. Kilka miesięcy temu Orbico Supply „przeniosło” jeden z magazynów z Gądek do Robakowa. Nowy magazyn mieści się zaledwie kilka kilometrów dalej od poprzedniego, ale dysponuje większą powierzchnią (10 tys. m² zamiast 8 tys.) oraz pojemnością (14 tys. m³ zamiast 8 tys.).

Z kolei powierzchnia Centrum Dystrybucyjnego w Teresinie zwiększyła się o 50 %. To w pełni zautomatyzowany obiekt.

Ta inwestycja jest ukierunkowana na jak najszerszy wachlarz klientów. Mamy tam magazyny chłodzone, więc zarówno w logistyce i dystrybucji możemy rozwijać się na produktach, których nie mieliśmy w swoim portfolio. Już na samym początku projektu automatyzacji magazynu bardzo klarownym założeniem było, żeby w swoim portfolio mieć usługi logistyczne i wiedzieliśmy, że część automatu będzie przeznaczony dla rynku zewnętrznego – dodaje. W planach na najbliższą przyszłość jest wdrażanie automatyzacji i na rozładunkach i operacjach magazynowych, m.in. poprzez wykorzystanie urządzeń typu Q-Loader oraz robotów AMR. – tłumaczy Mariusz Latos, Dyrektor Zarządzający Orbico Supply.

Modernizacja magazynu w Teresinie oznacza również zmiany w modelu Orbico Style, czyli spółki odpowiedzialnej za dystrybucję i sprzedaż m.in. butów oraz odzieży. – Wysyłki do wszystkich krajów Orbico będą realizowane właśnie z tego magazynu. Nasza infrastruktura magazynowa jest do tego odpowiednio przystosowana.

W planach Orbico Supply jest także uruchomienie składu celnego, który sprawi, że oferta usług logistycznych będzie kompleksowa dla każdego potencjalnego klienta od momentu pozyskania towaru aż do jego sprzedaży. – Od strony dystrybucyjnej i logistycznej mamy zatem wszystkie elementy, która składają się na spójną całość, jaką jest kompleksowość naszych usług. – tłumaczy Mariusz Latos.

Inwestujemy świadomie

Orbico Polska w najbliższych latach chce rozwijać się zarówno organicznie, jak i poprzez akwizycje. W 2023 roku firma przejęła część biznesu spółki Ekaterra Poland, przeznaczoną dystrybucji marki Lipton w kanale tradycyjnym.

Mimo kryzysu byliśmy w stanie zwiększyć powierzchnię magazynową w Teresinie, wdrażać najnowocześniejsze rozwiązania logistyczne, rozwijać naszą platformę B2B czy przejąć dystrybucję Liptona. Wytłumaczenie jest proste: Orbico podejmujemy świadome decyzje o inwestycjach i inwestujemy nawet wtedy, kiedy rynkowe okoliczności nie bardzo temu sprzyjają. Robimy to z prostej przyczyny – chcemy być gotowi na rynkowe zmiany, bo chcemy być dobrze przygotowani, kiedy wolumen zamówień wróci na zdecydowanie wyższy poziom. – podsumowuje Robert Grzyb, Prezes Zarządu Orbico Polska.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments