Rok 2023 stanowił dla polskiego przemysłu gier czas zarówno intensywnych wyzwań, jak i obiecujących osiągnięć. Prezesi firm gamedevowych dzielą się swoimi refleksjami dotyczącymi minionego roku, podkreślając zarówno trudności, jak i sukcesy napotkane w branży.
Podsumowanie Roku w Polskim Gamedev
Mimo ogólnych zawirowań na rynku gamedev, w tym osłabienia Embracera – szwedzkiej grupy, której pozycja wpływała nie tylko bezpośrednio na wiele firm z branży – Simteract ocenia rok 2023 pozytywnie. Marcin Jaśkiewicz, prezes spółki, podkreśla: „Rok 2023 upłynął nam przede wszystkim na finalizacji produkcji Taxi Life: A City Driving Simulator, którego premiera już w lutym 2024. W listopadzie rozpoczęliśmy kampanię marketingową prezentującą nowy trailer – zaliczył on do tej pory ponad 2 mln wyświetleń. Pozwala nam to patrzeć optymistycznie na przyszły rok”.
W 2023 roku zaobserwowano dalszą konsolidację rynku. Zgadza się z tym wiceprezes 7Levels, Krzysztof Król: „Duzi stają się jeszcze więksi, a mniejsi starają się znaleźć swoją
niszę. Wierzymy, że i dla nas został kawałek tortu do uszczknięcia”.
Jednak Król dodaje, że przełom roku jest intensywnym czasem dla studia: „Jako studio, weszliśmy w ostatni etap produkcji naszego największego dotąd projektu, opartego na niezwykle popularnej licencji Monsterverse – znanej chociażby z Konga i Godzilla. Jesteśmy bardzo podekscytowani zbliżającym się finałem prac, tym bardziej, że Legendary coraz mocniej zaczyna promować nowy film z tytanami w rolach głównych”.
Z wyzwaniami i zmianami w 2023 roku zmierzyło się także Vivid Games. Wprowadzenie nowego prezesa, Piotra Gamracego oraz uaktualnionej strategii, wraz z pomyślnym uregulowaniem ostatnich zobowiązań obligacyjnych, otworzyło nowy rozdział w historii spółki.
Piotr Gamracy komentuje: “Jesteśmy w trakcie realizacji kilku ważnych kontraktów,
jednak kluczowy będzie i pozostanie dla nas rozwój Real Boxing 3. Wiemy, że to właśnie ten tytuł ma potencjał i możliwości do osiągnięcia sukcesu wizerunkowego i komercyjnego. W roku 2024 pozostaniemy skupieni na rozwoju RB3, jednak nie wykluczamy partnerstw i działań, które zapewnią nam stabilność finansową i pozwolą równocześnie realizować kolejne, zapisane w strategii, plany.”
Dla Fallen Leaf rok 2023 był bogaty w doświadczenia i minął pod znakiem premiery pierwszej gry studia. Piotr Kurkowski podsumowuje rok: „2023 to zakończenie długo
oczekiwanego projektu, jakim był dla nas i dla graczy Fort Solis, i wprowadzenie naszego
pierwszego tytułu na rynek. To masa doświadczeń zgromadzonych w procesie produkcji,
budowy społeczności, intensywnej promocji i sprzedaży gry, które naszym zdaniem
zaowocują w przyszłości. Sprzedaż gry na platformach PC i PlayStation 5 przekroczyła już
liczbę 70 tysięcy egzemplarzy, a dodatkowo końcem października 2023 roku gra
zadebiutowała na komputerach Mac z procesorami serii M od Apple. Końcówka roku to
kolejne dwa ważne wydarzenia. Pierwsze, podpisanie umowy na produkcję filmową, to
ważny kamień milowy w rozwoju IP Fort Solis. Drugie, pozyskanie do współpracy Michała
Pietrzkiewicza to istotny krok w realizacji naszej strategii. Podkreśla zdolność do skutecznego zarządzania spółką i zapowiedź transparentnej komunikacji z rynkiem kapitałowym przy okazji debiutu giełdowego na rynku NewConnect, spodziewanego w drugim kwartale 2024 roku”.
Perspektywy na 2024
Negatywny sentyment po osłabieniu Ebracera, według Marcina Jaśkiewicza, prezesa
Simteract, „z dużym prawdopodobieństwem będzie utrzymywał się jeszcze przez dużą część, jeśli nie cały, rok 2024″. Oznacza to, że potencjalni partnerzy biznesowi będą zwracać większą uwagę na firmy o ugruntowanej pozycji.
Marcin Jaśkiewicz ocenia: „Możemy więc nastawić się na liczenie każdego przysłowiowego dolara przez wydawców i stawianie przede wszystkim na sprawdzone IP i sprawdzone firmy. Tym bardziej cieszy, że wśród globalnych wydawców, jako Simteract, już teraz uznawani jesteśmy za specjalistów od symulatorów premium”.
Polski przemysł gier, mimo doświadczenia fal niepowodzeń, pozostaje pełen determinacji. Prezesi firm podkreślają, że energia do działania nie zawiedzie, a rok 2024 zapowiada się jako kluczowy okres zarówno pod względem nowych produktów, jak i rozwoju studiów. Piotr Gamracy z Vivid Games zapowiada: „W roku 2024 pozostaniemy skupieni na rozwoju RB3, jednak nie wykluczamy partnerstw i działań, które zapewnią nam stabilność finansową i umożliwią równoczesne realizowanie kolejnych, zapisanych w strategii, planów„.
Krzysztof Król z 7 Levels podkreśla istotność nadchodzącego roku: „Mamy jednak nadzieję,
że tuż po nowym roku wszyscy znajdą jeszcze więcej energii do działania i sprostają coraz
większym wyzwaniom. To będzie niezwykle ważne dwanaście miesięcy dla 7 Levels
zarówno pod kątem produktowym, jak i rozwoju samego studia”.
Również Michał Pietrzkiewicz, CFA z Fallen Leaf, przedstawia ambitne plany na przyszłość, obejmujące dalsze wsparcie popremierowe Fort Solis i wprowadzenie gry do kolejnych kanałów dystrybucji. Wspomina również o pracach nad nowym projektem: „Niedawno
informowaliśmy o rozpoczęciu prac nad projektem o roboczej nazwie 'Cataclysm’ (FPS survival-horror z bogatą warstwą narracyjną i trybem co-op), którego premiera została wstępnie zaplanowana na rok 2025. To jednak nie wszystko. Już niedługo ujawnimy coś,
czym mamy nadzieję, że Fallen Leaf zaskoczy graczy, i nie jest to znowu tak odległa przyszłość”.