Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych wiadomości z sektora gamingowego z okresu 25-29 grudnia.
The Dust: Two Horizons – spółka zależna The Dust – otrzymała od wydawcy gry „Airport Renovator”, tj. od fracuskiej firmy Focus Entertainment, informację o braku odbioru istotnego kamienia milowego określonego jako „Production Greenlight”. Zgodnie z umową wydawniczą, brak odbioru tego kamienia milowego może skutkować wypowiedzeniem tejże umowy. Decyzja o ewentualnym wypowiedzeniu umowy znajduje się po stronie wydawcy i powinna zostać przekazana do Two Horizons w pierwszej połowie stycznia 2024 r.
Bloober Team: Feardemic – spółka zależna Bloober Team – zawarł porozumienie stron rozwiązujące umowę wydawniczą dotyczącą gry „Cosmic” zawartą pomiędzy z Kings Pleasure, podał Bloober Team. W związku z powyższym Bloober Team podjął decyzję o rozpoznaniu odpisu aktualizacyjnego (dotyczy skonsolidowanych danych finansowych grupy kapitałowej Bloober Team) na produkcję tej gry na kwotę 232 324,94 zł. Dokonanie w/w odpisu nie ma wpływu na bieżącą płynność finansową Bloober Team i grupy kapitałowej, podkreślono.
Big Cheese Studio: Rada nadzorcza powołała Łukasza Zabłockiego w skład zarządu na prezesa zarządu ze skutkiem od 1 stycznia 2024 r., podała spółka. Zabłocki od 2020 r. pełni funkcję prezesa zarządu w spółce MobilWay należącej do grupy PlayWay. Od 2023 roku jest prezesem zarządu Thule Island. Od października 2023 roku pełni funkcję doradcy zarządu Big Cheese Studio. Prowadzi również działalność gospodarczą w zakresie doradztwa corporate finance.
Eneida Games: Zawarła z Dawidem Augustynem umowę inwestycyjną, w ramach której inwestor zobowiązał się objąć 3 500 akcji spółki nowej emisji serii G za cenę emisyjną wynoszącą 22 zł za akcję, tj. za łączną kwotę 77 000 zł. Eneida Games zobowiązało się również zaoferować inwestorowi 8 100 serii H za cenę emisyjną wynoszącą 40 zł za akcję, tj. za łączną kwotę 324 000 zł, a inwestor zobowiązał się te akcje objąć. Ostateczny termin objęcia całości akcji w ramach emisji serii H został umownie wyznaczony na dzień 29 marca 2023 r. Celem inwestycji jest sfinansowanie ukończenia produkcji i marketingu gier wytwarzanych przez spółkę.
Gaming: Gen AI ChatGPT na bazie danych Insider Intelligence, wskazał, że: branża gier w tym roku stała pod znakiem wielkich zmian, z szybko rozwijającą się technologią i dużymi fuzjami; wydatki konsumentów na gry wzrosły znacząco w ciągu ostatnich kilku lat, ale w tym roku spowolniły (wzrost wydatków na reklamy w grach mobilnych i e-sporcie wskazuje na zmianę modelu biznesowego); widownia e-sportu nadal rośnie, a przychody z reklam w e-sporcie wzrosną o 10% do 264,3 mln USD w tym roku. Branża gier kontynuuje eksplorowanie i wdrażanie zaawansowanych technologii, takich jak sztuczna inteligencja (AI) i wirtualna rzeczywistość (VR). AI jest wykorzystywana do tworzenia bardziej realistycznych animacji, głębszych dialogów i postaci, podczas gdy VR oferuje bardziej immersyjne doświadczenia gier. Rozwój sieci 5G ma potencjał do dalszego przyspieszenia wzrostu gier mobilnych, oferując szybsze i bardziej niezawodne połączenia, co jest kluczowe dla gier online i multiplayer. Branża gier wideo jest świadkiem dużych fuzji i przejęć, co może prowadzić do konsolidacji rynku. Przykładem może być historia przejęcia Activision Blizzard przez Microsoft, co mogłoby stworzyć dominującego gracza na rynku z popularnymi franczyzami takimi jak „Call of Duty”, „Candy Crush Saga”, „World of Warcraft”, „Diablo” i „Overwatch”. Duże firmy medialne, takie jak Netflix, inwestują w branżę, dodając gry do swoich platform.
Gamedust: Ma umowę pożyczki z podmiotem powiązanym do łącznej kwoty 100 tys. zł na warunkach rynkowych.
Image Power: W związku z brakiem zapisów nie doszła do skutku emisja akcji serii F. Aktualne przychody ze sprzedaży gier oraz środki pochodzące z pożyczek są wystarczające do pełnego finansowania bieżącej działalności operacyjnej spółki, a celem emisji akcji serii F było pozyskanie dodatkowych funduszy na dynamizację rozwoju. Zarząd będzie stale monitorować sytuację na rynku kapitałowym, a w przypadku zidentyfikowania sprzyjających uwarunkowań, może podjąć działania ukierunkowane na pozyskanie dodatkowych środków finansowych w ramach finansowania kapitałowego lub dłużnego.
Madmind: Po niesatysfakcjonujących wynikach sprzedaży gry Paranoid podjął decyzję o reorganizacji prowadzonej działalności, w celu optymalizacji kosztów operacyjnych. Istotnie zmniejszono zespół pracowniczy (szczególnie zespół odpowiedzialny za projekt Paranoid) i rozwiązane plany współpracy z firmami zewnętrznymi. Działania pozwoliły obniżyć koszty operacyjne firmy o ok. 50%. Całkowity koszt prac programistycznych w projekcie wyniósł na koniec października 1,7 miliona zł – przy budżecie całkowitym szacowanym na około 4,8 mln zł. Rozwiązania technologiczne stworzone przez zespół pozostaną w spółce i będą wykorzystane przy innych produkcjach. Pozwoli to na ograniczenie budżetów przyszłych produkcji, odciążając je o wykonane już technologie. Spółka będzie od teraz skupiała się na trzech produkcjach: „Tormentor” (zakładana premiera w IV kw. 2024 r.), „Jinn” (zakładana premiera 20 czerwca 2024 r.) oraz „Lust of God” (zakładana premiera w 2025 r.). Prace nad grami Agony: Lords of Hell, Sanctus, Unborn, Inside Us, Sirens oraz Straw Fields zostały wstrzymane przynajmniej do końca roku 2024.
Gaming: Wartość sektora gier wideo w Polsce w latach 2018-2022 wzrosła o ok. 250%, osiągając poziom 6,03 mld zł. 97% produkcji trafia na globalne rynki, co oznacza, że sektor ten działa w niezwykle zglobalizowanym toczeniu, radząc sobie na bardzo konkurencyjnym rynku. Jednocześnie ze względu na swoją specyfikę – duże rozdrobnienie przedsiębiorstw, trudną sytuację finansową mniejszych studiów oraz konkurowanie na globalnym rynku – branża ta może potrzebować innych form wsparcia publicznego niż pozostałe sektory kreatywne i kultury, wskazał kierownik Zespołu Gospodarki Cyfrowej PIE Ignacy Święcicki.
Gaming Factory: Zawarł z 51HT Fundacja Rodzinna umowy objęcia 450 tys. akcji serii G po 10,22 zł sztuka. Agio Smart Money FIZ osiągnął 5,15% kapitału i głosów.
Huuuge: Big Bets Oü., podmiot związany z menedżerem Antonem Gauffin, kupił 18,7 tys. akcji po 26,78-26,87 zł sztuka.
Starward Industries: Marek Markuszewski, były prezes, zawarł z członkami zarządu – Maciejem Dobrowolskim oraz Andrzejem Szafrańcem – umowy sprzedaży po 12,5 tys. akcji spółki na rzecz obu menedżerów za cenę równą wartości nominalnej tych akcji, tj. 0,13 zł za każdą akcję, w ramach wykonania jednego z postanowień grudniowego porozumienia zawartego przez Markuszewskiego ze spółką.
7Levels: Zawarł umowy objęcia 75 tys. akcji serii E po 8 zł sztuka.
CreativeForge Games: Udostępnienie wersji early access gry „Beer Factory” zaplanowane na 10 stycznia 2024.
Źródła: depesze ISBnews, serwis ISBtech.pl, informacje ze spółek i organizacji
(ISBnews/ISBtech)