Jacek Pasławski, VEHIS
epoint

Jacek Pasławski, członek zarządu VEHIS, w rozmowie z ISBtech o modelu biznesowym fintechu leasingowego, ofercie i planach rozwojowych.

Vehis notuje dynamiczny wzrost skali, jest także rentowny. Jakie czynniki wpływają na Wasz sukces na mocno konkurencyjnym rynku finansowania leasingowego?

Zidentyfikowaliśmy na rynku potrzebę obecności podmiotu skoncentrowanego na ofercie finansowania samochodów osobowych i dostawczych. Jesteśmy pozabankowym fintechem, za cel postawiliśmy sobie sprawny i prosty proces umożliwiający finansowanie nabycia samochodów.

W VEHIS decyzja o przyznaniu finansowania zwykle trwa mniej niż 15 minut. Klient otrzymuje prostą i jasną umowę. Ale to nie wszystko. Chcemy być integratorem, marketplace dla polskich dilerów samochodowych. Nasza platforma internetowa, która powstaje w ścisłej z nimi współpracy, pozwala na znalezienie, wybór i sfinansowanie samochodu kilkoma kliknięciami.

Na czym konkretnie polega integracja oferty najlepszych polskich dilerów?

Wyprzedzając globalne trendy stajemy się dodatkowym kanałem sprzedaży dla najlepszych w kraju dilerów samochodowych. Dzieje się tak dzięki pełnej współpracy oraz integracji danych o samochodach znajdujących się na dilerskich stockach. Nasza platforma to kompleksowy ekosystem dla procesu wyboru i finansowania nabycia samochodu. Klienci mogą wybierać z szerokiej bazy samochodów wszystkich marek – w tym momencie liczy ona ponad 3000 samochodów i stale rośnie.

Dla dilerów to wygodny, efektywny i co bardzo ważne bezkosztowy kanał pozyskania nowych klientów. W szczególności przyciągający klientów młodych, korzystających z urządzeń mobilnych, przyzwyczajonych do prostoty i szerokiej oferty jaką oferują inne branże w rozwiązaniach e-commerce. Nasza platforma to nie tylko finansowanie nabycia samochodu. Wyręczamy naszych klientów przejmując na siebie takie czynności jak rozliczenie z dilerem, rejestracja samochodu, organizujemy jego wydanie, oferujemy ubezpieczenie.

Nasi klienci mogą liczyć w trakcie całego okresu użytkowania samochodu na pełne nasze wsparcie. Organizujemy terminowe serwisowanie pojazdu lub pomagamy w likwidacji szkody gdy do takiej dojdzie. Posiadamy rozwiązania umożliwiające wygodne zakończenie umowy lub jej skrócenie. Za cel stawiamy sobie tworzenie platformy w zgodzie z naszym hasłem: wszystkie salony pod jednym adresem.

Na czym dokładnie polega Wasz model finansowy, skąd pochodzi Wasze finansowanie?

W dynamicznym rozwoju pomaga nam rekordowe finansowanie dłużne w wysokości 1,3 mld zł którego źródłem są wiodące, międzynarodowe instytucje finansowe. Są wśród nich Santander Corporate & Investment Banking oraz Goldman Sachs Asset Management. Pozyskane finansowanie opiera się na mechanizmie sekurytyzacji i jest pierwszym tego typu rozwiązaniem w Polsce.

Do swojego modelu biznesowego zarząd VEHIS przekonał najdłużej działającą w Polsce i jedną z największych firm private equity w Europie Środkowo-Wschodniej Enterprise Investors, która zainwestowała do tej pory 2,2 mld EUR w firmy z Polski i regionu CEE. EI współuczestniczyła między innymi w powstaniu lub sukcesie 5 banków, a także takich spółek jak Dino, Anwim, Intersport czy KRUK.

Jakie macie plany na najbliższe miesiące, do jakich poziomów chcecie zwiększać skale biznesu?

Planujemy dynamicznie zwiększać miesięczny wolumen finansowania. We wrześniu wartość
sfinansowanych przez VEHIS samochodów wyniosła 75 mln zł wobec 7 mln zł rok wcześniej. To pokazuje jak szybko rośniemy. Chcemy utrzymać ten trend bardzo dynamicznego wzrostu. W związku z tym szczególnie mocno inwestujemy w nasz zespół oraz dalszą digitalizację procesu współpracy z dilerami.

Inwestujemy w rozwój naszej platformy mającej oferować najszerszy wybór samochodów wraz z finasowaniem na rynku. Rozbudowujemy sieć doradców oferujących dopasowane i proste produkty finansowe ułatwiające nabycie samochodu zarówno przedsiębiorcom jak i konsumentom.

Motoryzacja to jedna z najmniej scyfryzowanych branż. Czy polski klient jest gotowy na takie rozwiązania jak Wasze?

Klienci na całym świecie najpierw zaakceptowali, potem polubili, a teraz nie wyobrażają sobie życia bez ecommerce. Wbrew jednak obiegowej opinii, bycie ecommerce jest bardzo wymagające. Klienci wybierają tę formę korzystania z usług lub kupowania produktów, tylko wtedy gdy jest ona wygodniejsza, szybsza i tańsza.
Jeśli zaoferujemy klientom ułatwienie w procesie wyboru i nabycia samochodu to będą z niego chętnie korzystać. Już widać to po rosnącym zainteresowaniu naszą ofertą. Na całym świecie wzrasta liczba klientów, którzy kupują samochód online, bez wizyty w salonie samochodowym. Średnioroczny wzrost globalnego rynku sprzedaży samochodów online w latach 2022-2030 prognozowany jest na 12,21% (dane Straits Research). W ostatnich dniach Amazon ogłosił start projektu oferowania samochodów za pośrednictwem swojej platformy. Jako pierwszy do tego programu dołączy Hyundai, a projekt ma zostać uruchomiony na początku 2024 roku.

Jak oceniacie obecne otoczenie rynkowe, leasingowe?

Rynek leasingu samochodów w Polsce ma się bardzo dobrze. Według danych przedstawionych przez Związek Polskiego Leasingu (ZPL), wolumen finansowania leasingowego samochodów udzielonego w 2022 r. wyniósł 37,3 mld zł. Po 6 miesiącach 2023 roku rynek ten urósł o 27%. Według obecnej prognozy wolumen finansowania leasingowego samochodów może osiągnąć w 2023 roku wartość nawet 48,5 mld. Ten wynik oznaczałby wzrost rok do roku o 30%. Nie bez znaczenia jest, że w 2022 r.

Polska zaraz za Luksemburgiem stała się liderem w Europie pod względem liczby samochodów przypadających na tysiąc mieszkańców. Ceny samochodów będą rosły, ale jednocześnie coraz więcej Polaków będzie wymieniać stare samochody na nowe, droższe modele, często marek premium. Będzie więc także rosło zapotrzebowanie na usługi finansowania nabycia samochodów. Silny popyt zarówno na nowe, jak i na używane samochody sprzyja naszej działalności.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments