epoint

Z danych zebranych przez Polską Radę Centrów Handlowych wynika, że w 2023 r. w Polsce powstało 35 nowych obiektów handlowych, a kolejnych 14 zostało rozbudowanych lub zmodernizowanych. Ich łączna powierzchnia handlowa wyniosła ponad 424 tys. mkw. GLA, w tym 149 tys. mkw. GLA oddano w I półroczu, a kolejne 275 tys. mkw. GLA w II półroczu 2023 r. Dzięki tym inwestycjom całkowita powierzchnia polskich obiektów handlowych na koniec 2023 r. przekroczyła 13,38 mln mkw. GLA.

W 2023 r. wyraźnie zwiększyła się zarówno dynamika nowych inwestycji, jak i rozbudów oraz modernizacji już istniejących obiektów handlowych. Przełożyło się to na ponad 30% wzrost nowo oddanej powierzchni handlowej, w porównaniu do 2022 r., czyli dodatkowo o blisko 100 tys. mkw. GLA. Dane te potwierdzają wcześniejsze analizy Polskiej Rady Centrów Handlowych dotyczące obiektów handlowych w przygotowaniu i budowie, z których wynika, że polski rynek nadal cechuje duży potencjał inwestycyjny, szacowany na 1,2 mln mkw. nowej powierzchni GLA do końca 2025 r. ocenia Krzysztof Poznański, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych.

Najwięcej nowych obiektów handlowych w 2023 r. powstało w Wielkopolsce, gdzie otwarto ich aż 7. Po 3 nowe obiekty oddano do użytku w 7 województwach. Najbardziej aktywnymi inwestorami były firmy Trei Real Estate Poland oraz LCP Properties, które uruchomiły po 3 nowe parki handlowe. Z kolei największymi nowymi inwestycjami uruchomionymi w 2023 r. były Galeria Bawełnianka w Bełchatowie oraz Park Handlowy Elbląg i Karuzela Biała Podlaska. Wśród inwestycji dominowały parki handlowe, które łącznie odpowiadają za 83% nowej powierzchni handlowej.

Obiekty handlowe były też rozbudowywane i modernizowane. Przykładowo, w Warszawie ponownie otwarte zostało centrum handlowe Fort Wola, a galeria Atrium Promenada została kompleksowo zmodernizowana. Z kolei w Jeleniej Górze przebudowano dawny obiekt Tesco, w którym obecnie działa centrum handlowe E.Leclerc.

W strukturze nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce największy, 81% udział mają centra handlowe, kolejne 17% przypada na parki handlowe, a 2% na centra wyprzedażowe. Nasycenie kraju nowoczesną powierzchnią handlową staje się coraz bardziej równomierne. Nieco ponad połowa nowoczesnej powierzchni handlowej usytuowana jest w 8 największych aglomeracjach, reszta skupiona jest w ośrodkach od poniżej 100 tys. do 400 tys. mieszkańców.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments