Robert Andrukiewicz, dyrektor ds. rozwoju produktów i card compliance w Fiserv Polska, właścicielu marki PolCard from Fiserv, w rozmowie z ISBtech o sytuacji w branży płatniczej, cyfryzacji małych i średnich firm oraz oczekiwaniach konsumentów.
Obecnie cyfryzacja to nieodłączny element naszej rzeczywistości. A jak to wygląda w polskich MŚP? Czy są one otwarte na zmiany i chcą automatyzować procesy czy raczej pozostają przy analogowych rozwiązaniach?
Z badania PolCard from Fiserv wynika, że tylko co czwarta przebadana przez nas firma planuje wdrażać rozwiązania związane z cyfryzacją w ciągu najbliższych miesięcy. Natomiast dobrze, aby właściciele firm pamiętali, że cyfryzacja może zoptymalizować i wspomóc ich biznes poprzez np. usprawnienie i przyspieszenie działań, które do tej pory były wykonywane „ręcznie”. Może również poprawić proces obsługi klienta. Co więcej, w przypadku pożaru czy zalania, wprowadzenie digitalizacji danych czy rozwiązań chmurowych może stać się dla nich wybawieniem i uchronić przed znacznymi kosztami.
A jaki był miniony rok w polskich MŚP pod kątem płatności? W jaki sposób firmy rozliczają się z klientami?
Obecnie większość firm z kategorii MŚP umożliwia swoim klientom płacenie bezgotówkowo. Wielu przedsiębiorców ma świadomość, jak istotne jest aktualnie oferowanie różnych form zapłaty za produkty bądź usługi. Warto jednak podkreślić, że jest tutaj jeszcze wiele do zrobienia. Jak się okazuje spośród badanych przez nas firm tylko 44 proc. posiada terminal płatniczy. Większość umożliwia przede wszystkim płatność tradycyjnym przelewem. Część z nich nadal nie posiada urządzenia bądź aplikacji, które w znaczący sposób ułatwiłyby rozliczanie się z klientami. Tylko ponad 6 proc. zadeklarowało posiadanie terminala aplikacyjnego, czyli rozwiązania do przyjmowania płatności elektronicznych na telefonie komórkowym.
Wiemy, że posiadanie terminala wiąże się z możliwością wdrożenia wielu usług dodatkowych. Jakie podejście mają do nich polskie MŚP?
Przedsiębiorcy są zainteresowani usługami dodatkowymi. Wynika to z rosnącej cyfryzacji, oczekiwań konsumentów oraz coraz silniejszej konkurencji. W naszym badaniu okazało się, że ponad połowa przedsiębiorców z sektora handlowo-usługowego, którzy posiadają terminal płatniczy, zintegrowała go z kasą fiskalną lub systemem kasowym. To bardzo korzystne rozwiązanie dla firmy, które pozwala na automatyzację oraz uproszczenie procesów biznesowych czy szybszą obsługę klienta. Sprawna obsługa to oczywiście też szansa na zwiększenie obrotów.
Właśnie z powodu zainteresowania konsumentów usługami dodatkowymi firmy będą wprowadzać je coraz częściej. Jest to związane z wygodą i możliwością załatwienia kilku spraw podczas jednego wyjścia na zakupy. Co więcej, na wielu usługach dodatkowych przedsiębiorcy mogą zarabiać. Dlatego dobrze mieć to na uwadze. Jak wynika z naszego badania najbardziej atrakcyjne są dla Polaków takie usługi jak wypłata gotówki z kasy sklepu, DCC, czyli możliwość płatności w różnych walutach czy wpłata gotówki na kartę.
Jeśli chodzi o usługę wpłaty gotówki w punktach handlowo-usługowych, to w 2023 roku uruchomiliśmy bezpłatną aplikację PolCard® Pay, dostępną w sklepach Google Play i App
Store, która ułatwia i przyspiesza ten proces. Konsumenci, którzy chcą skorzystać z tego rozwiązania, mogą uzupełnić niezbędne dane na swoim telefonie przed przybyciem do sklepu. Z usługi korzystają już klienci sieci Żabka, Empik oraz wielu mniejszych sklepów w całej Polsce. Intensywnie pracujemy nad poszerzeniem dostępności tej usługi o kolejne firmy.
W jaki jeszcze sposób oczekiwania konsumentów kształtują rozwój płatności w firmach? Czego można się spodziewać w przyszłości?
Oczywiście popularność płatności bezgotówkowych wynika z tego, że konsumenci chcą płacić w ten sposób i coraz mocniej stawiają na rozwiązania cyfrowe. Wiemy, że najchętniej bezgotówkowo rozliczają się ludzie młodzi, więc ten trend będzie jeszcze bardziej rósł w przyszłości, również wśród klientów małych firm. Możliwość przyjmowania płatności bezgotówkowych jest o tyle istotna, że może znacznie wpłynąć na konkurencyjność danej firmy. Ważnym czynnikiem jest tu wygoda – jak wspomniałem wcześniej, większość z nas lubi załatwiać kilka spraw w jednym miejscu i nie tracić czasu. Szybkość obsługi również jest kluczowa.
Ponadto, obserwujemy nieustanny wzrost zapotrzebowania na samoobsługowe urządzenia płatnicze. Konsumenci lubią z nich korzystać. I są to nie tylko automaty do kawy czy wydawania przekąsek, ale także np. parkomaty, datkomaty, automaty do kupowania biletów, czy też automaty do płacenia w urzędach
Kolejnym trendem są płatności biometryczne. Już teraz testowane są liczne rozwiązania, które bazują na potwierdzeniu tożsamości z wykorzystaniem głosu, oka, twarzy czy odcisku palca. Ich ogromnymi zaletami są niewątpliwie szybkość i wygoda, ale także bezpieczeństwo.
Ciekawym zjawiskiem są także wdrażane na całym świecie waluty cyfrowe. Umożliwiają one zastąpienie gotówki w całości pieniądzem elektronicznym. Doświadczenia z różnych krajów wskazują, że tego typu rozwiązania pomagają zwalczać wykluczenie ekonomiczne oraz sprzyjają upowszechnieniu nowoczesnych usług finansowych.
Rozumiem, że w związku z tym również rola dostawców płatności obecnie znacznie się rozszerza, muszą oni wyjść poza podstawowe usługi i rozliczenia?
Zdecydowanie. Na co dzień może nie zdajemy sobie z tego sprawy, ale płatności bezgotówkowe są zaszyte praktycznie wszędzie, poczynając od rozwiązań smart city, większości aplikacji m.in. dostawców jedzenia czy wszelakich subskrypcji. Związane są one z każdą dziedziną naszego życia. Wachlarz usług i możliwości, jakie możemy dostarczyć jest ogromny. Przewagę mają ci dostawcy płatności, którzy są w stanie dostarczyć usługi dostosowane do charakteru działalności klienta oraz do jego indywidualnych potrzeb.
W branży płatniczej należy projektować rozwiązania tak, aby wspierały automatyzację procesów zachodzących w firmie, pozwalały oszczędzić czas, a przy tym dawały szansę na przyciągniecie nowych klientów i dodatkowe zyski. Rozwój płatności bezgotówkowych jest oczywiście mocno powiązany z cyfryzacją i zmianą zachowań konsumentów. Obecnie często się przemieszczamy, płacimy w różnych walutach, coraz częściej zamawiamy produkty online. Jako dostawca rozwiązań płatności bezgotówkowych na bieżąco śledzimy te trendy i kreujemy nowe usługi z myślą zarówno o potrzebach przedsiębiorców, jak i ich klientów.