W 2023 r. Mercedes-Benz Polska konsekwentnie kontynuował realizację swojej strategii budowania najbardziej pożądanych samochodów świata i generowania wzrostu opartego na wysokiej wartości – koncentrując się na wzmacnianiu luksusowych submarek Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach, Klasa G oraz rodziny modeli Klasy S (segment Top-End).
Od stycznia do grudnia polscy klienci odebrali 20 500 nowych Mercedesów osobowych, a więc podobnie jak w 2022 r. liderem rynku luksusowych limuzyn w Polsce niezmiennie pozostaje Klasa S. Równocześnie Mercedes-Benz systematycznie zwiększał sprzedaż osobowych modeli zelektryfikowanych: aut w pełni elektrycznych i hybryd plug-in. Dla Mercedes-Benz Vans w Polsce 2023 rok był czasem systematycznego rozwoju i kolejnych ważnych kroków na drodze do bycia liderem elektromobilności. Przyniósł wzrost łącznej sprzedaży, kolejne wyróżnienia oraz premierę nowej gamy średniej wielkości vanów, których sprzedaż rusza na początku 2024 r.
Zarówno w skali globalnej, jak i krajowej dywizja aut osobowych Mercedes-Benz Cars skutecznie wciela w życie swoją strategię nowoczesnego luksusu, opartą na dwóch filarach. Pierwszym z nich jest zwiększanie sprzedaży luksusowych submarek i modeli Mercedesa, a drugim – rozwój oferty pojazdów zelektryfikowanych w kierunku koncepcji Electric Only, zakładającej gotowość do przejścia na napędy elektryczne w 2030 r. wszędzie tam, gdzie pozwolą na to warunki rynkowe. Już teraz Mercedes ma kompleksową ofertę aut na prąd, obejmującą modele we wszystkich kluczowych segmentach, od kompaktowych EQA i EQB po luksusowe EQS-y, a także odmiany AMG.
Mercedes-Benz Polska w 2023 roku: wzrosty w kluczowych obszarach i liczne nowości
W 2023 r. Mercedes-Benz po raz kolejny dostarczył polskim klientom 20 500 nowych samochodów z gwiazdą.
Poprzedni rok minął między innymi pod znakiem znacznego wzrostu popularności modeli zelektryfikowanych. Dostawy samochodów w 100% elektrycznych (BEV) wzrosły o 45%, do 1250 egzemplarzy, a hybryd plug-in (PHEV) – o 7,5%, do 1631 sztuk. Łącznie pojazdy te (tzw. xEV-y) uzyskały ponad 21-procentowy wzrost sprzedaży i stanowiły 14% wszystkich ubiegłorocznych dostaw Mercedesa w Polsce. Najchętniej wybieranym samochodem w pełni elektrycznym był kompaktowy SUV EQA, którego sprzedaż wzrosła o 14%.
Równocześnie Mercedes-Benz Polska z sukcesem skupiał się na sprzedaży modeli z grupy luksusowych submarek tzw. Top-End, która obejmuje linie modelowe S (Klasa S, EQS i EQS SUV, GLS), submarki Mercedes-Maybach, Mercedes-AMG, a także kultową Klasę G. Ma to odzwierciedlenie w wynikach sprzedaży, na czele z Klasą S, która w 2023 r. znalazła w Polsce rekordową liczbę 843 nabywców ( wraz z Mercedes Maybach Klasy S) , notując ponad 15-procentowy wzrost popytu – i to ponad 3 lata po debiucie aktualnej generacji. Wynik ten czyni Polskę drugim co do wielkości rynkiem zbytu Klasy S w Europie.
Atrakcyjność luksusowej limuzyny z gwiazdą potęgują liczne opcje personalizacji z programu Manufaktur, a w ubiegłym roku jej gamę wzmocniła topowa sportowa odmiana S 63 E PEROFRMANCE z hybrydowym napędem o mocy systemowej 802 KM.
Mercedes-Benz Polska w 2023 roku: najchętniej wybierane modele aut osobowych
W 2023 roku Mercedes-Benz przeprowadził aktualizacje i zmiany generacyjne linii modelowych, począwszy od modeli EQA i EQB przez kompletację gamy bestsellerowych GLC i GLC Coupe aż po odnowione SUV-y klasy wyższej oraz nową Klasę E.
Ranking najchętniej wybieranych modeli Mercedesa w Polsce niezmiennie otwiera GLC SUV, który od 6 lat niemal bez wyjątków pozostaje bestsellerem marki i tak jest również w przypadku najnowszej generacji.
W 2023 roku padł on wyborem 2229 klientów, co stanowiło prawie 18% wszystkich ubiegłorocznych dostaw. Drugie miejsce zajął model CLA coupe, z wynikiem 2001 egzemplarzy, a trzeci był GLC Cuope – 1422 sztuk.
Polska jest dla Mercedesa jednym z kluczowych rynków. W Europie należymy do grona liderów, jeśli chodzi o segment luksusowych submarek Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach, Klasy S i Klasy G, które budują optykę luksusowego pozycjonowania Mercedes-Benz. Dość wspomnieć, że na Starym Kontynencie zajmujemy drugie miejsce pod względem dostaw Klasy S oraz piąte pod względem sprzedaży AMG i Maybacha. Cieszy również, że nabywcy coraz bardziej doceniają także nasze pionierskie auta elektryczne, które realnie legitymują się dużymi zasięgiem i doskonałymi parametrami ładowania. Odwołując się do DNA Mercedesa, we wszystkich naszych segmentach konsekwentnie wdrażamy strategię oferowania modeli, które budzą pożądanie – i koncentrujemy się przy tym na indywidualnej satysfakcji każdego z naszych klientów. Z tego jesteśmy najbardziej dumni. – powiedział Aleksander Henzler, CEO Mercedes-Benz Polska i Czechy oraz CEO Clustra na Europę Środkowo-Wschodnią.
Mercedes-Benz Vans w Polsce: satysfakcja z wyników
W 2023 roku Mercedes-Benz Vans w Polsce odnotował wzrost łącznej sprzedaży zarówno w segmencie pojazdów z napędem spalinowym, jak i elektrycznym. Zostało zarejestrowanych 8698 pojazdów (w tym 503 samochody elektryczne) – wobec 8469 vanów (w tym 456 elektrycznych) rok wcześniej. Za ten wzrost odpowiada przede wszystkim segment małych vanów, w którym zarejestrowanych zostało 806 sztuk, czyli
o 33% więcej niż w roku 2022.
Polscy profesjonaliści docenili dodatkowo Citana w wersji spalinowej – ten najmniejszy w gamie pojazdów dostawczych model Mercedesa, oferujący przy kompaktowych rozmiarach dużą przestrzeń ładunkową i wiele możliwości zastosowań, zdobył w 2023 roku najwyższe noty w Profesjonalnym Teście Flotowym, realizowanym przez Stowarzyszenie Kierowników Flot Samochodowych.
Innym cennym wyróżnieniem jest dla Mercedes-Benz Vans w Polsce także pierwsze miejsce w opublikowanym XVI Badaniu Satysfakcji Dealerów. – Jesteśmy bardzo dumni, że dealerzy docenili w ten sposób nasze zaangażowanie i codzienną pracę wkładaną w rozwój marki – mówi Thomas Greipel. – Odbieramy to jako sygnał, że umiemy odpowiadać na potrzeby naszych partnerów z sieci dealerskiej, co pozwoli nam na dalszy dynamiczny rozwój w sektorze pojazdów dostawczych na polskim rynku.
Mercedes-Benz Vans w Polsce: elektromobilni już dziś
Konsekwentnie rozwijamy elektryczne floty polskich firm i bardzo nas cieszy, że coraz więcej klientów dostrzega w elektromobilności szansę na rozwój, zamiast barier – mówi Thomas Greipel, dyrektor zarządzający Mercedes-Benz Vans w Polsce. – Dzięki debiutowi jesienią 2023 roku najmniejszego pojazdu dostawczego w wersji z napędem elektrycznym – eCitana – nasze portfolio elektrycznych vanów stało się kompletne, co sprawia, że możemy zaoferować rozwiązanie dla praktycznie każdego biznesu.
Sprzedaż pojazdów z napędem elektrycznym Mercedes-Benz Vans w 2023 roku wyniosła 503 sztuki, co oznacza wzrost o 10% w stosunku do 2022. Istotny wpływ na ten wynik miał debiut eCitana w IV kwartale – w sumie w segmencie małych vanów zarejestrowanych zostało 50 samochodów.
Nowa strategia dla nowej gamy średniej wielkości vanów
Rok 2023 rozpoczął również nowy rozdział pod względem strategicznym: kierunek rozwoju oparty na wyraźnym wzmocnieniu poziomu luksusu w segmencie średnich vanów do użytku prywatnego, obejmującym Klasę V, Klasę V Marco Polo oraz EQV, oraz podkreśleniu cech premium w średniej wielkości pojazdach dostawczych przeznaczonych dla biznesu.
Podejście to znajduje wyraz w zaprezentowanej latem odświeżonej pełnej gamie średniej wielkości vanów z gwiazdą, dostępnych w sprzedaży od początku 2024 roku. Wśród nowości warto tu wspomnieć nowe elementy designu, wyposażenia, większy komfort oraz inteligentne usługi cyfrowe, a także systemy wspomagania kierowcy.