Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych wiadomości z sektora TMT z okresu 1-5 stycznia.
BIZNES I FINANSE: RYNEK
Telekomunikacja: Liczba przeniesionych numerów telefonów stacjonarnych wyniosła łącznie 82 605 w IV kw. 2023 r., podał Urząd Komunikacji Elektronicznej (UKE). Łączna liczba przeniesionych numerów komórkowych wyniosła 1 464 262 w 2023 r., podał Urząd Komunikacji Elektronicznej (UKE). W 2022 r. liczba przeniesionych numerów wyniosła 1 358 163. Łączna liczba przeniesionych numerów komórkowych wyniosła 378 339 w IV kw. 2023 r., podał Urząd Komunikacji Elektronicznej (UKE).
E-administracja: Klienci ZUS pobrali w aplikacji mObywatel ponad 611 tys. mLegitymacji ZUS, podał Zakład na platformie X (dawniej Twitter).
E-commerce: Raport Think Forward przygotowany przez PayPal wskazuje pięć trendów, które zdefiniowały 2023 r. w branży e-commerce. Wśród nich znajdziemy: Immersyjne wirtualne doświadczenia zakupowe (Gwałtowny wzrost zainteresowania rzeczywistością rozszerzoną (AR) i rzeczywistością wirtualną (VR) doprowadził w 2023 roku do upowszechnienia się tych technologii w firmach. Marki takie jak BMW Group, Maison Valentino i IKEA nawiązały współpracę z gigantami technologicznymi (m.in. z Meta, Google czy Qualcomm) w celu poprawienia doświadczeń zakupowych i rozwiązań przedsprzedażowych. AR i VR pozwoliły sprzedającym na zapewnienie jeszcze wyższego poziomu personalizacji). Marki niezwiązane z gamingiem wchodzą w streaming (Boom na omnichannel zaczął zanikać w 2023 roku. Zastąpiło go bardziej ukierunkowane podejście, które ma na celu spotkanie się z przedstawicielami pokolenia Z online. Licząc na wywołanie emocji i zachęcenie klientów do nowych odkryć i doświadczeń, marki takie jak H&M czy Shopify nawiązały współpracę z producentami gier online i platformami streamingowymi, której celem jest bezpośrednie włączenie kupujących w doświadczenie marki i wzmocnienie poczucia radości, a tym samym napędzanie działań zakupowych). Tańsza ekologia (marki starały się zmniejszyć tę lukę, zachęcając do bycia eko i oferując ekologiczne alternatywy w przystępnych cenach. Przykładowo, firma FutureCard zapewniała częściowy zwrot pieniędzy tym, którzy używali wystawionych przez nią kart do zakupu niskoemisyjnych towarów i usług). Naprawa zamiast wymiany (Zaciskający pasa konsumenci napędzali ogólnoświatowy trend naprawiania i ponownego wykorzystywania. Dołączyły do niego marki takie jak Nokia, Nike i Zara, tworząc narzędzia i usługi, które pomagają przedłużyć żywotność oferowanych przez nie produktów). Bezpieczeństwo na pierwszym miejscu (Narzędzia z zakresu bezpieczeństwa, takie jak logowanie biometryczne, klucze dostępu, szyfrowanie oraz uczenie maszynowe i inteligentne urządzenia stały się bardziej powszechne, przekładając się tym samym na zwiększone bezpieczeństwo zakupów).
BIZNES I FINANSE: SPÓŁKI
Text: Skoncentruje się szczególnie na walce o poziom ARPU produktu LiveChat w 2024 roku, poinformował head of IR spółki Marcin Droba.
Dadelo: Miało 187,5 mln zł przychodów w 2023 r., co oznacza wzrost o 59,98% r/r, podała spółka, prezentując wstępne dane. W samym IV kw. przychody wzrosły wstępnie o 42,05% r/r do 31,65 mln zł. Głównymi czynnikami wzrostu cały czas są: stale rosnąca oferta sklepu (aktywne reagowanie na obecne na rynku oferty wyprzedażowe), rosnąca popularność marki Centrumrowerowe.pl oraz działalność pierwszego sklepu stacjonarnego w Warszawie, dodano.
XTB: Udostępnił automatyczne inwestowanie w swoich Planach Inwestycyjnych, podał fintech.
Sescom: Odnotował 21,9 mln zł skonsolidowanego zysku netto w roku obrotowym 2022/2023 (październik 2022 – wrzesień 2023), wobec 3,3 mln zł straty rok wcześniej, podała spółka, prezentując szacunkowe dane.
Text Group: Wartość Miesięcznych Powtarzalnych Przychodów (MRR) ze wszystkich produktów wyniosła 6,49 mln USD na koniec grudnia 2023 r., co oznacza wzrost o 2,2% r/r i 0,3% w porównaniu z poprzednimi trzema miesiącami, podała spółka. Text skoncentruje się szczególnie na walce o poziom ARPU produktu LiveChat w 2024 roku, poinformował head of IR spółki Marcin Droba.
Comarch: Walne zgromadzenie powołało Annę Pruska na stanowisko prezesa zarządu, Marcina Warwasa i Marcina Kaletę – na wiceprezesów, podała spółka. Anna Pruska była przewodniczącą rady nadzorczej delegowaną w październiku do pełnienia funkcji prezesa zarządu, po tym jak zachorował ówczesny prezes i współzałożyciel spółki Janusz Filipiak, który zmarł w grudniu ub.r.
E-Shopping Group: Szacuje, że osiągnął liczbę 18 tys. zamówień i ponad 2 mln zł przychodów brutto ze sprzedaży w okresie marzec-grudzień 2023 r., podała spółka.
T-Mobile Polska: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) nałożył 25,62 mln zł kary na operatora, ponieważ uznał, że reklamy oferty prepaid z hasłem „1200 GB za darmo przez rok” wprowadzały konsumentów w błąd, podał Urząd.
mPay: Liczba użytkowników aplikacji wynosiła 1,451 mln na 31 grudnia 2023 r., co oznacza wzrost o 26,3% r/r, podała spółka. W stosunku do poprzedniego miesiąca liczba kont wzrosła o 21 tys.
Google: Ministerstwo Finansów zwróciło się oficjalnie do Google Polska o udzielnie informacji: – o przyczynach nieprawdziwej publikacji z 1 stycznia br. dotyczącej kursu złotego oraz – o tym, jakie działania podejmie, aby uniknąć podobnych sytuacji w przyszłości.
Allegro: David Roberts zrezygnował funkcji członka zarządu Allegro sp. z o.o. – spółki pośrednio zależnej od Allegro.eu. Pozostanie zatrudniony w Grupie na stanowisku CTPO (chief technology and product officer; na stanowisko członka zarządu, ze skutkiem od dnia 2 kwietnia 2024 r., został powołany Tom Ruhan. Tom Ruhan dołączył do Allegro w roku 2018 jako chief legal officer and corporate affairs director spółki Allegro sp. z o.o. oraz general counsel Allegro.eu.
POLSA: Prezes Polskiej Agencji Kosmicznej Grzegorz Wrochna ocenia, że rok 2023 z pewnością nie tylko spełnił marzenia o polskim kosmosie, ale znacznie je przekroczył. „Bo czy w 2022 r. mogliśmy marzyć, że Polska będzie koordynować prace nad udziałem innych państw w programie NASA Artemis, planować własną misję księżycową, a przede wszystkich wejdzie do europejskiej czołówki państw inwestujących w technologie kosmiczne i rękami polskiego astronauty będzie prowadzić eksperymenty na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej? Dzięki kilkukrotnemu zwiększeniu budżetu na projekty w ramach Europejskiej Agencji Kosmicznej Polska awansowała do 'pierwszej 7′ krajów członkowskich” – powiedział prezes. Dodał, że POLSA nie traktuje jednak tego wkładu w kategorii wydatku, a inwestycji. „Niemal wszystkie pieniądze wpłacone do ESA zgodnie z zasadą podziału geograficznego trafią ponownie do Polski, ale tym razem w formie umów, zleceń i kontraktów z podmiotami sektora kosmicznego. To będzie impuls do jeszcze dynamiczniejszego rozwoju. Jest co najmniej kilka strategicznych korzyści, jakie widzę ze zwiększenia składki do ESA. Z pewnością wzrost kompetencji polskiego sektora kosmicznego i zwiększenie jego konkurencyjności. Dzięki temu będziemy mogli samodzielnie zaspokoić większość potrzeb kraju na technologie kosmiczne i dobrze zarabiać na eksporcie. Otwiera się także możliwość znaczącego udziału Polaków w kluczowych misjach i programach ESA, w tym naukowych i eksploracyjnych. Będziemy mieli również szansę wejścia na wyższy poziom w łańcuchu dostaw – z pozycji podmiotu będącego dostawcą komponentów, staniemy się dostawcą systemów lub podsystemów. Mamy możliwość uzyskania pozycji integratora misji. Jestem głęboko przekonany, że to sukces, który zapoczątkuje kolejne sukcesy. Jestem ogromnie dumny z polskiego sektora kosmicznego. Naszym inżynierom i naukowcom już udało się zrealizować wiele zaawansowanych technologicznie projektów. Polskie firmy i instytucje naukowe dają istotny wkład do międzynarodowych misji naukowych, budują zaawansowaną aparaturę, wynoszą nawet własne satelity i oferują coraz więcej produktów i usług wykorzystujących dane satelitarne. Są na fali wznoszącej, ale to dopiero początek. O dojrzałości naszego rynku niech świadczy także fakt, jak dużym zainteresowaniem spotkał się konkurs na realizację eksperymentów na ISS. Zgłoszono aż 66 koncepcji eksperymentów, a przecież to jest bardzo młody sektor, który zaczął się kształtować wraz z wejściem Polski do ESA, czyli zaledwie 12 lat temu. A jeśli jeszcze do tego dodamy fakt, że krajowe eksperymenty na ISS wykona Polak, który poleci w kosmos już za kilkanaście miesięcy, to chyba wszyscy możemy czuć dumę” – podsumował Wrochna.
GO+bet: Aleksandra Stolarczyk objęła funkcję dyrektora operacyjnego w ekipie krakowskiego bukmachera.
GIEŁDA, EMISJE, M&A
Agora: Zawarła z eRecruitment Solutions – spółką należącą do grupy kapitałowej Grupa Pracuj – umowę sprzedaży całości posiadanych przez Agorę udziałów w spółce HRlink, podała Agora. W wyniku transakcji Agora zbyła wszystkie posiadane w HRlink udziały (tj. 95 udziałów, stanowiących 79,83% kapitału zakładowego HRlink) za cenę 6 204 196,53 zł.
Fabrity Holding: Akcjonariusze zdecydowali podczas nadzwyczajnego walnego zgromadzenia o skupie do 192,5 tys. akcji własnych po 40 zł za sztukę w celu umorzenia, podała spółka.
Woodpecker.co: Prospekt emisyjny spółki trafił do KNF w związku z planowanym przeniesieniem notowań na rynek główny z NewConnect.
BETA ETF: Fundusz BETA ETF WIGtech zmienił swoją politykę inwestycyjną. Zmianie uległa także nazwa funduszu na BETA ETF Obligacji 6M. Nowa polityka inwestycyjna polega na naśladowaniu zachowania indeksu GPWB Poland Government Floating Rate Bond (GPWB-BWZ), który jest indeksem obejmującym skarbowe obligacje o zmiennym oprocentowaniu wyemitowane przez polski rząd.
PRODUKTY, WDROŻENIA, INNE
mPTech: Polski producent telefonów komórkowych, smartwatchów, laptopów i tabletów nawiązał współpracę z firmą Worldline, globalnym liderem branży płatności bezgotówkowych. Dzięki temu, smartfony marki HAMMER będą mogły pełnić rolę terminali płatniczych za pośrednictwem aplikacji Tap on Mobile.
Kaufland: Uruchomił nowy kanał nadawczy w aplikacji WhatsApp. Komunikacja na platformie ma charakter rozrywkowy, a treści prezentowane w aplikacji to dedykowane memy, zdjęcia i krótkie filmy. Do tej pory kanał zgromadził już ponad 27 tys. obserwujących.
Check Point Software: Wprowadził ThreatCloud Graph, skupiający się na proaktywnym zapobieganiu pojawiającym się zagrożeniom. Ta przełomowa funkcja w ThreatCloud AI, mózgu wszystkich produktów Check Point, oferuje nowatorskie podejście do bezpieczeństwa cybernetycznego.
Samsung Electronics Polska: Na swoim profil LinkedIn ogłosił premierę Galaxy AI 17 stycznia.
Deel: Compliance Hub to nowa propozycja spółki dla obszaru rekrutacji. Compliance Hub zawiera aktualizacje regulacyjne, wszelką dokumentację związaną z zagadnieniami compliance oraz możliwość klasyfikacji pracowników opartą na sztucznej inteligencji.
Łukasiewicz – PORT Polski Ośrodek Rozwoju Technologii z Wrocławia: Grant o wartości 3 mln euro, pozyskany z programu Horyzont Europa na projekt SAUFEX, umożliwi opracowanie nowych sposobów przeciwdziałania problem zagranicznej manipulacji i ingerencji informacyjnej (FIMI). Łukasiewicz – PORT będzie go realizował jako lider międzynarodowego konsorcjum. Jednym z założeń projektu jest ustanowienie nowatorskich rad ds. odporności.
Huawei: Wchodzi w nowy rok z nowymi promocjami dla swoich klientów, które obejmują flagowe produkty firmy, w tym popularne laptopy marki: MateBook D 16 2022 za jedyne 2799 zł, czyli aż 1200 zł taniej, oraz odświeżoną wersję MateBook 14 2022 z etui w prezencie, w cenie 4099 zł. Dodatkowo chętni mogą o 40% taniej dokupić przedłużenie gwarancji do 3 lat. Promocja potrwa do 1 lutego 2024 r. lub do wyczerpania zapasów.
Samsung: Został oficjalnym partnerem imersyjnego wydarzenia Netflix pt. „Squid Game: The Trials”. „Jesteśmy niezwykle podekscytowani możliwością współpracy z Netflix, dzięki której możemy oferować najlepsze doznania rozrywkowe w branży. Dzięki zachwycającej jakości obrazu na telewizorach Excellence Line Neo QLED 8K fani i uczestnicy będą mogli zanurzyć się w otoczeniu i stworzyć niezapomniane wspomnienia – powiedział EVP & Head of Sales and Marketing of Visual Display Business w Samsung Electronics Cheolgi Kim.
Źródła: depesze ISBnews, serwis ISBtech.pl, informacje ze spółek i organizacji
(ISBnews/ISBtech)