Szymon Midera, founder i CEO Shumee w komentarzu eksperckim dla ISBtech o planach rozwojowych platformy cross-border e-commerce i perspektywach rynku cross-border e-com.
Rozwój rynku cross-border e-com
W ciągu zaledwie sześciu lat na głównych rynkach międzynarodowych wartość obrotu cross-border wzrosła ponad trzykrotnie, a niektóre wykazały nawet pięciokrotny wzrost. Co więcej prognozowany średnioroczny wzrost cross-border e-com do 2030 roku to 26%. Co oznacza, że cross-border będzie rósł 2 nawet 3 x szybciej niż lokalny e-handel (analitycy prognozują rozwój polskiego rynku w 2024 na około 14%).
Wyzwania cross-border e-com
Największym wyzwaniem sprzedaży cross-border jest brak jednego i uniwersalnego rozwiązania, gotowej wtyczki, która w prosty i szybki sposób pozwoliłby producentom i dystrybutorom na rozpoczęcie i skalowanie sprzedaży na wielu rynkach równocześnie. Dlaczego tak się dzieje? Przede wszystkim z uwagi na różnorodność i dywersyfikację biznesową i kulturową.
Na każdym lokalnym rynku jest mix lokalnych liderów, inne przyzwyczajenia kupujących co do form płatności i dostawy czy standardu obsługi. Nie wspominając o regulacjach i aspektach podatkowych, zwłaszcza na rynkach poza strefą UE. Dodatkowo, mamy odczynienia z różnicami kulturowymi, przede wszystkim barierą językową czy różnym poziomem zaufania do merchantów.
Shumee w 2023
2023 to był bardzo trudny czas dla e-commerców, z uwagi przede wszystkim na spowolnienie gospodarcze, znaczący wzrost kosztów i silną konkurencję. Pomimo tak niesprzyjających warunków rynkowych platforma Shumee w 2023 rozwijała się w tempie blisko 40% r/r – co oznacza, że rosła 2x szybciej niż europejski rynek cross-border i 4x szybciej niż polski e-com (szacowany wzrost w PL to około 10%). W 2023 Shumee zrealizowało około 70 mln zł przychodów, obsługując ponad 170 tys. transakcji.
Ponad 75% sprzedaży Shumee to rynki CEE: Czechy, Słowacja, Węgry, Słowenia, Polska oraz Litwa, Łotwa i Estonia. Na tych rynkach Shumee sprzedaje poprzez największe lokalne platformy typu marketplace, takie jak: Alza, Mall czy Pigu. Przewagą platformy jest praca w oparciu o magazyny typu cross-dock, dzięki którym Shumee optymalizuje koszty dostaw i potrafi dostosować się do wymogów logistycznych platformy Alza czy usługi Mall delivery. W bieżącym roku podejmiemy decyzję co do wejścia na giełdę.
Netflix dla merchantów
Shumee dostarcza wartość dodaną producentom i dystrybutorom zainteresowanym sprzedażą zagraniczną na rynkach europejskich rozwiązując problem konieczność poukładania wszystkich kluczowych elementów łańcucha wartości e-com (technologia, tłumaczenia i wystawianie produktów, wielojęzyczna obsługa Klientów czy logistyka cross-border) na każdym rynku indywidualnie. Cel długoterminowy to uruchomienie dla merchantów w pełni automatycznego modelu Merchant as a Service do rozpoczęcia i skalowania sprzedaży cross-border.
MaaS i wykorzystanie AI
W ramach budowy docelowego rozwiązania Merchant as a Service Shumee pracuje obecnie nad Centralną Bazą Produktów, czyli backend’em do automatyzacji procesów zarządzania produktami z jednego miejsca (tłumaczenia, mapowanie kategorii i parametrów, aktualizacja cen i stanów magazynowych, definiowanie mnożników i kosztów dostaw, importy produktów na platformy). Z powodzeniem wykorzystuje także w masowy sposób AI do automatyzacji tych procesów.
Shumee to nowoczesna centrala handlu zagranicznego – platforma cross-border e-commerce, która specjalizuje się w sprzedaży kilku milionów produktów na 20 rynkach europejskich poprzez ponad 50 platform typu marketplace.