epoint

Branża telekomunikacyjna rozwija się w szybkim tempie wraz z gwałtownym rozwojem nowych technologii. Wśród tych, które będą mieć największy wpływ na sektor telekomunikacyjny w najbliższej przyszłości są chmura, AI oraz sieci 5G. Sztuczna inteligencja, jeśli zostanie przez dostawców usług właściwie zoperacjonalizowana, może zaoferować im istotne wsparcie w proaktywnym monitorowaniu stanu technicznego infrastruktury oraz w efektywnej automatyzacji cyklu życia sieci. Komentarz ekspercki Honoré LaBourdette, acting senior vice president of Global Telco oraz vice president of Telco Partner Ecosystem w Red Hat.

Nowe technologie a rozwój sektora

Przykładowo, w obszarze RAN dostawcy usług mogą wykorzystać modele AI do dynamicznego kontrolowania częstotliwości, sektorów, komórek i stacji bazowych. Dzięki możliwościom przyspieszonej analizy potencjalnych awarii sztuczna inteligencja jest w stanie również znacząco skrócić czas naprawy, a tym samym zredukować okres przestoju i usprawnić procesy operacyjne. Żeby tak się jednak stało, branża musi przezwyciężyć wyzwania związane z koniecznością gromadzenia dokładnych danych czy bardziej efektywnym zarządzaniem zużyciem energii potrzebnej do szkolenia algorytmów AI. Ważne jest także, by rekomendacje sztucznej inteligencji były natychmiast przez firmy przekuwane w faktyczne działania.

Honoré LaBourdette, acting senior vice president of Global Telco oraz vice president of Telco Partner Ecosystem w Red Hat

W kontekście 5G w kolejnych latach należy spodziewać się zacieśnienia współpracy między sektorem przemysłowym a branżą telekomunikacyjną. Technologia ta ma ogromny potencjał w zapewnianiu niezawodnej łączności, analizy nieprawidłowości w czasie rzeczywistym czy umożliwianiu obsługi dużego wolumenu danych generowanych przez maszyny. Kamery, roboty, przenośniki taśmowe i inne zdalnie zarządzane urządzenia mogą łączyć się z prywatnymi sieciami 5G za pośrednictwem aplikacji wykorzystujących przetwarzanie brzegowe. W tym samym czasie wbudowane modele AI i uczenia maszynowego będą błyskawicznie przetwarzać gromadzone dane, pomagając w podejmowaniu szybkich decyzji.

Technologią, na którą w najbliższej przyszłości w sektorze telekomunikacyjnym zapotrzebowanie również będzie znacząco rosło jest chmura, z dużym naciskiem na rozwiązania zapewniające jej elastyczność. W centrum uwagi dostawców usług będzie przede wszystkim chmura hybrydowa, która z jednej strony daje kontrolę nad rosnącymi zasobami w różnych lokalizacjach, a z drugiej pozwala na elastyczne decydowanie o tym, kiedy i jakie dane będą przenoszone do chmury. W Red Hat dostrzegamy potrzebę stworzenia ujednoliconej platformy chmurowej, która pozwoli w spójny i bezpieczny sposób zarządzać wszystkimi elementami ekosystemu IT: od rdzenia, przez brzeg sieci, po chmurę publiczną.

Zwiększenie działań na rzecz security i sustainability

Jednym z wyzwań, z którym mierzy się każdy sektor gospodarki, w tym branża telekomunikacyjna, jest konieczność zapewnienia bezpieczeństwa systemów IT oraz efektywnego zarządzania ryzykiem. Dostawcy usług telekomunikacyjnych dążą do uzyskania wysokiego poziomu bezpieczeństwa w każdej warstwie swoich usług IT, od warstwy sprzętowej, przez oprogramowanie, aż po aplikacje. Obejmuje to również prywatne i publiczne środowiska chmurowe, a także technologie cloud native.

Branża musi proaktywnie myśleć o zwiększaniu odporności cybernetycznej, zwłaszcza w zakresie łańcucha dostaw oprogramowania. Ważne jest wprowadzanie automatyzacji w obszarze rozpoznawania, reagowania na incydenty oraz odzyskiwania danych. Jednocześnie większy nacisk kładziony na bezpieczeństwo IT nie może stać się przeszkodą w zwiększaniu innowacyjności, związanej m.in. ze sztuczną inteligencją. Kluczowe znaczenie będą tu miały technologie konteneryzacji czy oparte o pryncypia metodyki DevOps metody pracy MLOps.

Wśród najważniejszych tendencji, które będą kształtowały przyszłość sektora telekomunikacyjnego można też wskazać dążenia branży do zrównoważonego rozwoju. To wielopoziomowe wyzwanie, które wymaga współpracy całego ekosystemu telekomunikacyjnego w zmniejszeniu emisji dwutlenku węgla do atmosfery. Faktyczne zmiany będą jednak wymagały od firm stworzenia holistycznej strategii efektywności energetycznej, bazującej na AI i analizie danych, a także masowej automatyzacji pomiarów i kontrolowania zużycia energii oraz chłodzenia. Dotyczy to szczególnie sieci RAN, ale także ich rdzeni i centrów danych.

Coraz większą rolę w kontekście zrównoważonego rozwoju będą mieć też otwarte platformy i projekty wykorzystujące otwarte oprogramowanie open source. Przykładem jest współpraca firmy Red Hat ze społecznością open source, która ma na celu zdefiniowanie i zbudowanie zrównoważonej architektury w środowisku natywnym dla chmury. Jednym z działań w tym zakresie jest także projekt Kepler, w ramach którego wspólnie z IBM Research stworzyliśmy oparte na Kubernetes narzędzie Efficient Power Level Exporter. Rejestruje ono wskaźniki zużycia energii, aby pomóc administratorom systemów i programistom zrozumieć, zoptymalizować i zaplanować zużycie energii.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments