DHL Express ulepszył swoją platformę internetową „My Global Trade Services” (MyGTS), upraszczając wysyłkę międzynarodową dla klientów i przyspieszając przetwarzanie przesyłek transgranicznych. Jej użytkownicy mogą znaleźć informacje o formalnościach celnych, wymogach regulacyjnych, a także oszacować koszty. Narzędzie ułatwia również wyszukanie kodów Systemu Zharmonizowanego (HS) za pomocą słów kluczowych lub katalogu kodów.
Dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego klienci mają pewność, że kody są prawidłowe, a to sprawia, że odprawa celna jest szybsza i dokładniejsza. Oprócz tego pozwala przewidywać potencjalne dodatkowe opłaty zarówno w kraju eksportu, jak i w kraju docelowym, do którego wysyłany będzie towar.
Za pośrednictwem MyGTS można wygodnie obliczyć szacunkowe koszty całkowite transakcji (landed cost) jeszcze przed wysyłką, w tym cła i podatki. Obecnie 70% kupujących online na całym świecie decyduje się przedpłacić lokalne cła importowe i podatki z góry przy dokonywaniu zakupu. Sprzedawcy, którzy zapewniają przejrzystość w zakresie całkowitych kosztów, wzmacniają zaufanie klientów końcowych do swojego sklepu internetowego. Co więcej, jasność co do szacowanych ceł i podatków na stronie e-commerce umożliwia handlowcom dostosowanie strategii cenowej i oferowanie klientom konkurencyjnych cenowo produktów.
Podczas przeprojektowywania MyGTS naszym celem było zapewnienie, żeby platforma internetowa była jak najbardziej przyjazna dla klientów uczestniczących w globalnej wymianie handlowej. Ułatwiając użytkownikom wcześniejsze zapoznanie się z formalnościami celnymi i umożliwiając eksporterom oszacowanie całkowitego kosztu transakcji, na który oprócz ceny towaru i kosztów transportu składają się m.in opłaty celno-podatkowe w krajach docelowym, dajemy eksporterom możliwość kształtowania ich oferty w sposób zwiększający zaufanie klientów końcowych. W szczególności dotyczy to sklepów internetowych, które tym samym wzmacniają swoją pozycję na bardzo konkurencyjnym globalnym rynku e-commerce. MyGTS jest też nieocenionym narzędziem dla polskich przedsiębiorców importujących wyroby spoza Unii Europejskiej, gdyż na podstawie oszacowanego „landed cost” mogą oni wybrać najkorzystniejszego, z punktu widzenia całkowitych kosztów, dostawcę eliminując niepewność co do przewidywanych pełnych kosztów transakcji jeszcze przed jej zawarciem. – mówi Tomasz Buraś, prezes zarządu DHL Express Polska.
Na potrzeby odprawy celnej MyGTS dostarcza informacji na temat niezbędnych wymogów eksportowych i importowych. Platforma posiada również Pre-shipment Planner. Funkcjonalność obsługuje elastyczne planowanie przesyłek, umożliwiając użytkownikom zapisywanie i aktualizowanie planu zgodnie z wymaganiami.
Rosnąca popularność zakupów z zagranicy i szansa dla firm
Platforma MyGTS pomaga firmom w dotarciu do nowych rynków i klientów na całym świecie. Badanie DHL Online Shopper Survey 20231 potwierdziło rosnące znaczenie przesyłek międzynarodowych w Europie. Zgodnie z nim, aż 55% Europejczyków kupuje towary za granicą, a 1 na 5 badanych stwierdził, że będzie kupować więcej na innych rynkach w najbliższych miesiącach, co stanowi szansę dla firm rozszerzających swoją działalność na inne kraje. Respondenci wskazali również, że kupują produkty za granicą głównie ze względu na niższe ceny (50%), większy wybór produktów (33%) oraz dostępność marek i produktów, których nie ma w ich kraju (32%).
Badanie DHL wykazało też, że 36% Europejczyków przegląda strony e-commerce 2-3 razy w tygodniu, a najbardziej aktywni są Polacy – prawie 1 na 4 osoby robi to codziennie. Co ciekawe, Polacy najchętniej kupują z innych krajów ubrania i obuwie (62%), a także elektronikę, jak telefony czy laptopy (33%), a duży wpływ na ich decyzje zakupowe mają opinie internautów (41%).