Rozwój nowych technologii kolejny rok jest motorem napędowym inwestycji światowej gospodarki. Prognozowane przez Gartner globalne wydatki na IT wyniosą w 2024 roku 5,1 bln USD, co jest wzrostem o 8% w stosunku do roku ubiegłego. Przedsiębiorstwa inwestują najczęściej w automatyzację i usprawnienie procesów biznesowych, rozwiązania chmurowe oraz cyberbezpieczeństwo.
Potrzebę inwestycji w nowe technologie widzą także przedstawiciele polskiego biznesu. Z najnowszego raportu KPMG „Nowoczesny CFO w transformującej się firmie. Nowe strategie i wyzwania” wynika, że wzrost wydatków na IT o ponad 10 proc. planuje 35 proc. badanych firm, a kolejne 10 proc. proc. chce je zwiększyć w mniejszym zakresie. Tylko jedna na pięć firm w 2024 będzie te inwestycje ograniczać.
Pokazuje to, jak ważnym elementem dla każdej firmy są dziś działy IT. Już dawno przestały być tylko dostawcami i operatorami oprogramowania i sprzętu. Nowoczesne IT aktywnie działa na rzecz biznesu, jest jego partnerem. Przestało być generatorem kosztów, a stało się dostawcą usług przynoszących konkretne przychody. – podkreśla Piotr Szypułka, Dyrektor Działu Utrzymania Infrastruktury IT z Polcom.
Automatyzacja jednym z priorytetów
Według badania Polcom i Intel „Inwestycje w czasach kryzysu. Chmura i nowe technologie. Perspektywa na lata 2022-2023” aż 88 proc. uznało szybki rozwój nowych technologii za szansę dla przedsiębiorstw, a 71 proc. szansę na wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań widzi w automatyzacji. Coraz więcej wykorzystywanych technologii oraz oprogramowania jest tworzonych w modelu cloud native, od razu pod środowisko chmurowe.
Wykorzystanie cloud computing pozwala na efektywne kosztowo operacje na wielkich zbiorach danych czy też trenowanie algorytmów, które stoją u podstaw planowania predyktywnego. Coraz lepsze i dokładniejsze algorytmy pozwalają na bardzo dokładne i elastyczne planowanie wolumenu produkcji czy wykorzystania poszczególnych linii produkcyjnych. Sprzęgnięte z danymi z beaconów potrafią na przykład oszacować stan zużycia parku maszynowego i odpowiednio zaplanować wymianę części czy przegląd.
Transformacja cyfrowa rewolucjonizuje także zarządzanie finansami przedsiębiorstwa. Korzystając z big data, AI można lepiej przewidywać wydatki, ich zmianę, automatyzować procesy finansowe oraz przyspieszać proces budżetowania. Z badania KPMG wynika, że w 76 proc. firm proces planowania finansowego jest zbyt czasochłonny. Tylko 16 proc. CFO twierdzi, że ten proces został zautomatyzowany, natomiast w 43 proc. przedsiębiorstw trwają prace nad usprawnieniem planowania. 55 proc. ankietowanych w badaniu Polcom i Intel planuje przenieść do chmury krytyczne aplikacje i systemy – ERP, CRM czy WMS.
To dowód na rosnącą świadomość polskich firm i gotowość na korzystanie z nowych technologii. Inwestycja w nie szybko przynosi mierzalne efekty/ – mówi Robert Czarniewski, CFO w Polcom.
Cyberbezpieczeństwo ma pierwszeństwo
Obszarem, w którym analitycy spodziewają się dużego wzrostu inwestycji jest cybersecurity.
Jedną z przyczyn są na obszarze Unii Europejskiej nowe dyrektywy NIS2, DORA czy CER. Nakładają one nie tylko bardzo precyzyjne wymogi dotyczące poziomu zabezpieczeń, sposobu raportowania incydentów, ale także wprowadzają dotkliwe sankcje za ich niedotrzymywanie – mówi Stanisław Borkowski, Dyrektor Pionu Bezpieczeństwa i Jakości w Polcom.
Firma badawcza Cybersecurity Ventures szacuje straty wywołana działalnością cyberprzestępców na 8 bln USD w 2023 oraz aż na 410 bln USD w roku 2025. To ogromny wzrost, za który odpowiadają częściowo upowszechnienie się usługowego modelu cyberprzestępczości oraz sztuczna inteligencja, którą można zaprząc do cyberataków.
Nie jest przesadą stwierdzenie, że między organizacjami a cyberprzestępcami trwa swoisty wyścig zbrojeń. Jedna strona stara się bezustannie przechytrzyć przeciwnika. Samo inteligentne oprogramowanie antywirusowe czy regularne tworzenie zapasowych kopii bezpieczeństwa już nie wystarcza. Coraz więcej ataków jest przeprowadzanych za pomocą przejętych dostępów. Dlatego coraz istotniejsza staje się analiza behawioralna użytkowników sieci firmowych wspomagana przez politykę zerowego zaufania. – podkreśla Piotr Szypułka.
Nie każda firma może sobie poradzić z takim zadaniem na własną rękę, nie każdą też stać na utrzymywanie zespołu ds. cyberbezpieczeństwa. Dlatego coraz ważniejsza jest rola partnera zewnętrznego, który może dostarczyć np. Security Operations Center (wymagane przez NIS2) w modelu usługowym.