PKO Bank Polski systematycznie rozwija trwały nośnik i zwiększa jego zastosowanie. Nośnik został wykorzystany już 50 milionów razy, co przyniosło spółce oszczędności w wysokości 77 mln zł. Dzięki ograniczeniu zużycia papieru pozwoliło ocalić 29 tys. drzew. Rozwiązanie, które zostało uruchomione przez bank w 2018 roku we współpracy z KIR oraz partnerami technologicznymi było pierwszym praktycznym zastosowaniem technologii blockchain w polskim sektorze finansowym i największym tego typu wdrożeniem w Europie.
Trwały nośnik umożliwia klientom otrzymywanie dokumentów bankowych w formie elektronicznej. Dzięki zastosowanym rozwiązaniom m.in. wykorzystującym technologię blockchain i przetwarzanie chmurowe mogą oni w bezpieczny sposób zweryfikować, czy otrzymany dokument jest autentyczny oraz kiedy po raz ostatni był modyfikowany. Daje on również klientom dostęp do dokumentów nawet po zakończeniu współpracy z bankiem.
Klienci PKO Banku Polskiego od pięciu lat dostają regulaminy produktowe i niektóre dokumenty przy wykorzystaniu trwałego nośnika, który bazuje na technologii blockchain oraz rozwiązaniach chmurowych. Wykorzystaliśmy go już 50 mln razy, co dało bankowi oszczędności rzędu 77 mln zł i znacznie zmniejszyło zużycie papieru, pozwalając uratować 29 tys. drzew. Systematycznie poszerzamy zastosowanie trwałego nośnika do wysyłek kolejnych typów dokumentów oraz zachęcamy klientów do rezygnacji z tradycyjnej korespondencji na rzecz bardziej przyjaznej środowisku komunikacji elektronicznej. – powiedziała Lilia Kusz-Borowska, Menadżer ds. produktu trwały nośnik w PKO Banku Polskim.
5 lat trwałego nośnika w PKO Banku Polskim
Pierwszą wersję trwałego nośnika, bank wdrożył już w 2018 roku. Była ona pierwszym praktycznym zastosowaniem technologii blockchain w polskim sektorze finansowym oraz największym tego typu wdrożeniem w Europie. Jego praktyczne wykorzystanie obejmowało jednak tylko dokumenty niespersonalizowane, takie jak wzorce umowne (np. regulaminy, tabele opłat i prowizji). Dlatego w 2020 roku bank wspólnie z partnerami opracował i wdrożył trwały nośnik 2.0.
Bazuje on na połączeniu technologii blockchain, rozwiązań chmurowych oraz macierzy WORM, co pozwoliło usprawnić proces przetwarzania dokumentów i udostępniać za jego pośrednictwem także dokumenty prywatne generowane indywidualnie dla każdego klienta z osobna.
Obecnie bank udostępnia na trwałym nośniku dokumenty niespersonalizowane takie jak wzorce umowne oraz dokumenty spersonalizowane, z danymi przeznaczonymi tylko dla jego odbiorcy, dostępne po zalogowaniu do serwisu iPKO. Obejmują one dokumenty dotyczące kart kredytowych (np. zestawienie transakcji płatniczych, czy zestawienia opłat), pożyczki gotówkowej (zawiadomienie o zmianie wysokości oprocentowania) oraz ePIT (informacja podatkowa).
Trwały nośnik w formie cyfrowej bank wykorzystuje również, aby udostępnić odpowiedzi na reklamacje składane w serwisie iPKO oraz poinformować o zmianie typu rachunku, np. w przypadku konta dla dziecka, gdy skończy ono wiek graniczny 13 lat.
Let’s Fintech with PKO Bank Polski!
Trwały nośnik jest największym pod względem skali rozwiązaniem wdrożonym w banku przy wsparciu platformy rozwoju innowacji i współpracy ze startupami „Let`s Fintech with PKO Bank Polski!” W jej ramach bankowi eksperci wspólnie z pomysłodawcami technologicznych rozwiązań działającymi w sektorze startupów rozwijają i komercjalizują nowe innowacyjne narzędzia. Dotychczas przeanalizowali oni prawie 5500 zgłoszonych pomysłów i przeprowadzili ponad 50 pilotaży, które dały 25 konkretnych biznesowych wdrożeń.
Bank dysponuje także własnym funduszem Venture Capital oraz rozwija know-how w zakresie technologii takich jak blockchain, sztuczna inteligencja i innych innowacyjnych rozwiązań, które za kilka lat mogą zrewolucjonizować rynek finansowy.