Asseco Poland chce stawiać coraz większy nacisk na konsulting oraz rozwijać aplikacje i usługi w obszarach chmury, sztucznej inteligencji i cyberbezpieczeństwa, poinformował prezes Adam Góral. Oprócz rozwoju organicznego, przewiduje również akwizycje, szczególnie w cyberbezpieczeństwie.
„Moja wiara, że będziemy sobie radzić jest ogromna. Pokazuje to nasz backlog. Będziemy dalej pracować nad kompetencjami. Chcemy stawiać coraz większy akcent na konsulting i nasi eksperci będą zmierzać właśnie w kierunku doradztwa. Naszą siłą jest wiedza ekspercka o kliencie. Będziemy też rozwijać nowe obszary kompetencyjne w chmurze, AI i cyberbezpieczeństwie. Nasza firma będzie miała własne aplikacje i usługi na bazie narzędzi produkowanych przez wielkie koncerny. Jak udowodniliśmy, aplikacje i usługi dają powtarzalne przychody na wysokim poziomie” – powiedział Góral podczas konferencji prasowej.
Dodał, że grupa rozwija się organicznie, ale „akwizycje to też coś, na czym Asseco się zna”.
„Przejmujemy obecnie mniej, ale nadal szukamy partnerów z przychodami na wysokim poziomie. Jednak w krajach, w których jesteśmy takich przykładów za wiele nie ma. Niemniej szukamy firm z oprogramowaniem własnym, wdrożeniami i powtarzalnymi przychodami, czyli chcemy dołączyć partnera który pokazał że się sprawdził, dać mu przestrzeń do działania i wspierać naszymi referencjami” – dodał prezes.
W segmencie cloud spółka realizuje swoje ambicje przez Asseco Cloud, które ma 50% przychodów spoza grupy i zysk netto ponad 6 mln zł. Prowadzi projekty migracyjne do chmury hyperscalerów. Klienci Asseco Cloud to m.in.: Dino, BMW, Uniqua, Żabka.
„W obszarze AI powołaliśmy koordynatora i mocno pracujemy nad wykorzystaniem narzędzi AI. Musimy być tu tak samo mocni jak z aplikacjami. Idziemy do klienta z doradztwem, wykorzystując narzędzia wielkich firm. W samym Asseco oczekujemy, że AI pomoże organizować efektywniej produkcję oprogramowania, efektywniej zarządzać procesami backoffice. Chcemy być nośnikiem bezpiecznego AI dla klientów, jednym z liderów po stronie aplikacji” – wskazał Góral.
Odnosząc się do kwestii cyberbezpieczeństwa, ocenił, że świadomość w Polsce jest wciąż na niskim poziomie i biznes jest nadal mały.
„Dlatego budowanie zespołów jest trudne. W Rzeszowie zbudowaliśmy SOC, sprzedajemy usługi naszych analityków i liczę, że kolejne miasta podejmą takie inicjatywy i ciągły monitoring sieci. Będziemy budować zespoły analityczne w cyberbezpieczeństwie. Poszukujemy tu firm i być może rozszerzymy biznes dzięki akwizycjom. W cyberbezpieczeństwie obecny czas przypomina mi lata 90. – dominuje sprzedaż licencji, a firmy nie umieją żyć z inżynierów. My wiemy, jak to zrobić” – powiedział prezes.
Partner lub umorzenie akcji
Asseco Poland planuje prezentacje swojego biznesu zagranicznym inwestorom i ocenia, że ewentualne pojawienie się partnera, który otworzyłby przed grupą nowe rynki byłoby interesujące, ale uwzględnia również umorzenie pakietu własnych akcji, wynika z wypowiedzi członków zarządu.
„Jeśli chodzi o akcje własne, to nie możemy wykluczyć umorzenia i dla mnie to na teraz numer jeden. Ale druga opcja to poszukiwanie partnera, dla którego ten pakiet miałby znaczenie. Jeśli pojawiłby się partner, który otworzyłby nam nowe rynki w modelu federacyjnym to byłoby interesujące” – powiedział prezes Adam Góral podczas konferencji prasowej.
Wiceprezes Artur Wiza dodał, że Grupa prowadzi zaawansowanie rozmowy z doradcami.
„Podstawowy cel to wzrost wartości dla akcjonariuszy. Uważamy, że jesteśmy bardzo niedoszacowani na giełdzie i szukamy opcji. Wszystkie projekty mają cel zwiększenia wartości. Mamy bezpieczną sytuację i jeśli różne opcje nie będą spełniać tego celu to umorzymy akcje” – wskazał Wiza.
„Nie mamy umów z doradcami, ale chcemy pokazać Grupę na nowo zagranicznym inwestorom, będzie to proces, który na pewno trochę potrwa” – dodała CFO Karolina Rzońca-Bajorek.
Poprawa rentowności
Asseco Poland liczy na kontynuację poprawy rentowności operacyjnej w tym roku, poinformowała CFO Grupy Karolina Rzońca-Bajorek.
„W IV kwartale osiągnęliśmy poprawę rentowności operacyjnej I będziemy pracować żeby utrzymać ten pozytywny trend w tym roku” – powiedziała Rzońca-Bajorek podczas konferencji prasowej.
W 2023 roku skonsolidowana marża zysku EBITDA wynosiła 14,8% wobec 15,5% w 2022 roku, a marża zysku operacyjnego 9,6% w porównaniu do 10,3% przed rokiem. Marża zysku netto wyniosła 7,2% wobec 7,8% w 2022 roku, podała spółka w sprawozdaniu zarządu.
Asseco Poland specjalizuje się w produkcji i rozwoju oprogramowania. Jest to największy software house z polskim kapitałem oraz szóstym największym dostawcą oprogramowania w Europie. Spółka jest notowana na GPW od 2004 r. (początkowo jako Comp Rzeszów)